Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Waizguy
Lite roligt det här med 940 som den sista riktiga volvon..
Nu ser jag volvo som en bil som håller och går längre än medelbilen,
kanske bara jag som är hemmablind då det finns mycket volvos i Sverige.
Men om jag går till mig själv som person vet jag att en 240/740/940
som gått 35.000-40.000mil är inget köphinder, den är rejält byggd och
är den bara omskött så är det grönt.
En 850/V70 som gått lika mycket och dessutom är nyare är jag ändå skeptiskt emot.
Min 850 hade gått 34 000 och motormässigt rätt slut faktist även om karossen
fortfarande var väldigt rostfri.

Som Crumpets skrev ovan så bryr sig varken volvo eller något annat bilmärke
om ägare som köper bilen efter 20k mil och äldre än 10år, då är värdet borta.
Att bilen skulle vara konstruerad att gå ett visst antal mil eller år för att sen
"självdö" tror jag inte på. Att det snålas in för att spara pengar det tror jag
verkligen på. Volvo tjänar på att slitdelar går sönder de första 10 åren
medans kunderna köper orginaldelar. Efter 10år spelar det ingen roll
då åker kunderna till biltema och den bilen är "borta" från kalkylen.

Men att säga att elektriska komponenter Inte har ett slutdatum kanske är
att förhasta sig själv.
Någon skrev ovan om skrivare med toner, den har ett slutdatum oavsett
hur mycket färg det är kvar.
Har man sett dokumentären om glödlampor så vet man att de gör allt för
att hålla ned kostnaderna och livslängden till ett minimum.
Det är klart att Volvo med fler kan tillverka en styrled som håller 20k mil.
Men det kostar, någon måste betala.
Det finns två priser, ett inköpspris och ett ägarpris. Priset är det du betalar, värdet är det du får s.a.s
Skulle volvo sälja sin V70 för 1,2 miljoner kronor och ha slitdelar som håller i 40 000mil skulle den bilen vara svårsåld som ny men eftertraktad som begagnad.

/// Waiz
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vem kostar på en V70 24.000 kr för att byta framlyktorna som blitt suddiga i ljusbilden när bilen har några år på nacken?
Tja, vad kostar en burk Autosol? ;)
Förhoppningsvis så lägger ingen dessa summor på nya lyktor, men jag förstår problemet...

Den V70 2,4 170 hk -02:a jag köpte som vinterbil kostade mig 9.000 spänn i inköp. Två veckor gamla (!) dubbfria vinterdäck satt på och den var både skattad och bes. 8 månader till!
Telefon, navigator/RTI, svart helskinn, trä o.s.v... Ett riktigt kap tyckte jag! :-)-)

Instrumenthuset glappade dock, motorn hackade ibland och det var en spricka i framrutan. Tidigare ägaren hade fått en summa på 12.000 spänn tror jag det var av Volvo för att byta instrumenthus. Och sen var det ju resten med som skulle kosta en god slant...
Värt att lägga de summorna på en bil som i bästa fall är värd 15-20.000? Knappast.
Så i princip betalade jag bara för de nya däcken och skatten som var kvar.
Kunde dock löda om instrumentet själv, och ett förhoppningsvis helt gasspjäll med gul etikett blev gratis. ;) http://www.helahalsingland.se/halsingla ... r-bildelar

Men som sagt... Har man inte möjlighet att trixa och fixa själv så kan det många gånger vara vettigare att skrota eller skänka bort. Och tittar man på bildemonteringarna så vimlar det av vagnar som inte är mer än 12-15 år gamla. :roll:

Men oavsett dyra fel så går vi mer och mer mot slit-och-släng när det gäller bilar.
av llesrof
Ett välkänt exempel med programmerad livslängd är färgpatroner och liknande till skrivare. Hade en färglaserskrivare av relativt billig modell förut.
Den gav jättefina utskrifter och fungerade toppen. Inuti varje tonerkassett (fanns fyra stycken) så satt det dock ett litet kretskort med endast ett EEPROM på. Alltså ingen som helst elektronik för att läsa av den faktiska tonernivån...
Vad skulle det vara för elektronik som läste av mängde toner menar du? En viktsensor? En nivåsensor mitt i pulvret? Nu gissar jag bara men det är nog uträknat hur många utskrifter tonern räcker till och dessutom med god marginal. Man vet hur mycket pulver en ny toner innehåller och man vet hur mycket som skrivs ut och då kan bör man med ganska stor exakthet kunna räkna ut hur länge den räcker. Sedan är det like märkligt att det stannar mitt i en utskrift. På seriösa skrivare brukar man kunna skaka tonern och få ut några utskrifter till men det kan ju vara annorlunda på billiga hobbyskrivare. Det lönar sig att köra kvalité även om det kostar lite mer från början.

Men vad händer den dagen då Volvo slutar ge support på t.ex. V70N och övriga bilar ur samma familj?
Inga programvaror, ingen möjlighet att ta bort felkoder eller konfigurera utbytta delar... Nu går ju en del redan att lösa för en privatperson som försett sig med en piratkopia av DICE och VIDA, men ändå.
Programvarorna har jag inte sett någon hemmasnickrad lösning för än?
Ptja… vad händer med andra saker som inte längre tillverkas? Det finns ju rätt många gamla skitbilar som rullar fortfarande trots att tillverkaren slutat göra reservdelar. Det finns alltid någon annan som kan göra det. Om saken är värd att hålla i liv så kommer det finnas andra som tillverkar mikrochip och sånt till den. Det förekommer inom andra branscher. Du kan köpa klonade röstchip till en Roland Juno-106. Det är en synt från 1984. Och vem vill åka runt i en gammal skitbil? Har man den böjelsen eller inte råd med en riktig bil så kommer det finnas andra gamla skitbilar man kan köpa om en pajar.
Förr så fanns inte samma möjligheter, så istället så tog man till lite extra för att ha marginaler. Resultatet blev inte sällan en del som höll i evigheter, jämfört med i kanske 5.000 mil om den hade konstruerats med dagens hjälpmedel.
Eller så pajade skiten redan efter en vecka. Bilhistorien är full av bilar som var undermåliga. Vilken skall vi börja med? Det är lätt att hänfalla åt ”det var bättre förr” eftersom de flesta bara minns det som var bra.
Ta de flesta platt-TV där standardfelet är dåliga elektrolytkondensatorer när TV:n börjar bli svår att få liv i efter några år.
Kondingarna i en typisk TV från 70-talet är oftast i fullgott skick fortfarande - efter 40 år! En sådan TV är dessutom byggd för att kunna servas och för att hålla minst 15 år av dagligt bruk.
Chassit går som regel att fälla ut, allt som kan behöva trimmas är prydligt uppmärkt och ett komplett schema och andra dokument ligger ofta i en plastficka på TV:ns bakstycke.
Så är det på bildskärmar också. Problemet är inte att kunna laga dessa, problemet är att hitta någon som gör det och dessutom på ett ekonomiskt försvarbart sätt. En ny skärm kostar användaren 1300 spänn. Skall någon laga en gammal 19-tummare så kostar det i alla fall en femhundring. Det är svårt att motivera när man får en ny och bättre skärm som ökar ens produktivitet och som bara kostar 800 spänn till. Men visst, en ny skärm borde kosta 5000 spänn om man skall ta hänsyn till miljövänlig tillverkning och att de som gjort den fått skälig lön och arbetar under vettiga förhållanden.
När man pratar med folk rent allmänt så låter det som att de "vet" att nya bilar inte ska hålla lika länge som en "gammal Volvo". Folk är så "vana" med konsumtionssamhället som företagen skapat så de verkar bry sig föga om inte deras nya bil håller i 40 000 mil för de ska ju ändå byta till en helt ny inom något/ra år. Slit och släng är modernt.
Slit och släng är inget nytt. Det har vart modernt sedan 50-talet. Och folk ”vet” så jävla mycket.
Kolla hur långt en lastbil kan gå, de åker fortfarande omkring med motorer med stötstänger och grejjer från forntiden.
Men även där har växellådor "slutat fungera" ordentligt så den lär in på service och uppdatera mjukvaran.
På en gammal 240 går det inte att uppdatera någon mjukvara i växellådan, antingen fungerar den bra/dåligt eller så är den slut.

Jag kanske är konspirationsteoretisk men jag tror som vissa andra här att idag är det utprovat ganska precis exakt hur länge en komponent ska fungera.
Fast lastbilar och personbilar arbetar ju under olika omständigheter. Saker och ting är annorlunda. Varför inte även ta en stridsvagn som exempel? Den är gjord för att kunna tåla en jäkla massa stryk och dessutom vara lätt att underhålla under de mest primitiva omständigheter. Jag tror dock att en lastbil eller stridsvagn relativt sett får mer service än en genomsnittlig personbil. Sedan tror jag också att, relativt sett, underhåller är dyrare på en lastbil och definitivt på en stridsvagn, än på en personbil.
Problemet är väl ofta att det blir rätt fåniga fel, nåt kretskort som får ett mysko komponentfel och vips är nån viktig styrmodul ur bruk och måste ersättas (gå inte att laga...) för flera tusen.
Visst går det att laga. Allt går att laga om man bara vill. De stora verkstäderna vill bara inte laga. Det är enklare och snabbare att byta. Skall man laga saker så måste man ha erfaren och kompetent personal och det kostar pengar. Det är bättre att ta någon som suttit längst bak i klassrummet och vägt på stolen på fordonsteknikt gymnasium och lära denne att byta saker. Problemet är att många bilägare inte vet så mycket och inte har någon annan att gå till än dyra märkesverkstaden. Jag får då och då frågor från bekanta om deras datorer och om de måste köpa ny när operativsystemet inte startar eller när de fått virus i den. I de flesta fall räcker det med en ominstallation eller byte av någon komponent. Men det vet ju inte de.

Vem kostar på en V70 24.000 kr för att byta framlyktorna som blitt suddiga i ljusbilden när bilen har några år på nacken?
Vem fan köper originaldelar till en bil som är värd 24.000:-?

Allt handlar om kunskap. Antingen kunskap om hur man felsöker moderna bilar eller vart man vänder sig när märkesverkstaden gnuggar händerna och vill skinna en. De som började meka med bilar när farfar var ung har sällan den kunskap eller de verktyg som krävs för att felsöka en modern bil. De tycker då att bilen är värdelös och försvarar sin okunskap med ”dagens bilar går ju inte att laga”. Det gör de visst. Med rätt verktyg och rätt kunskap.
av rid54
En frågeställning som hänger ihop med ursprungsfrågan och många kommentarer är väl att det går att ifrågasätta, om det bästa för "planeten" är att ha denna slit-o-slängmentalitet på så stora saker som bilar. Det är inte gratis ur resurssynpunkt att tillverka en bil och man kan då fråga sig om vi ska ha det så här. Men det är ju industrin som styr och bilar är mer nöjesprodukter än de var från början, så det finns nog ingen politisk vilja att se över hur situationen skulle kunna ändras. Om vi stod inför ett systemskifte NU, där utsläppsfria bilar bara väntade på köpare skulle det ju vara acceptabelt med lite omsättning, men i dagsläget byter man en klimatbelastande bil mot en nästan lika klimatbelastande bil och omsättningstakten på bilar gör att klimatet belastas ytterligare. Men troligen är frågan för komplex för att man ska kunna förstå sammanhangen utan att vara expert. Tillväxten är ju en helig ko än så länge...
Användarvisningsbild
av Allinug
Ja, fast lustigt nog är det tillväxt i låglöneländer som värnas, när man väljer att i första hand köpa nytt från Kina, istället för att lokalt köpa tjänsten att reparera.
llesrof skrev:Fast lastbilar och personbilar arbetar ju under olika omständigheter. Saker och ting är annorlunda. Varför inte även ta en stridsvagn som exempel?
illesrof skrev:Jag tror dock att en lastbil eller stridsvagn relativt sett får mer service än en genomsnittlig personbil. Sedan tror jag också att, relativt sett, underhåller är dyrare på en lastbil och definitivt på en stridsvagn, än på en personbil.
Det jag menade, en lastbil är byggd för att hålla därför använder man stötstängsmotorer och andra forntida lösningar.
Stridsvagn tänker jag inte ens spekulera i, men servicemässigt lastbil kontra personbil skulle jag nog säga att en personbil är dyrare procentuellt än vad en lastbil är i servicekostnader. En lastbil är en dyr investering med en hög prislapp redan från fabrik. En lastbil kostar dessutom pengar i form av förlorad inkomst när den blir ståendes på verkstad. Den vill man se i rullning hela tiden.
illesrof skrev:bara men det är nog uträknat hur många utskrifter tonern räcker till och dessutom med god marginal. Man vet hur mycket pulver en ny toner innehåller och man vet hur mycket som skrivs ut och då kan bör man med ganska stor exakthet kunna räkna ut hur länge den räcker.[quote"illesrof"]På seriösa skrivare brukar man kunna skaka tonern och få ut några utskrifter till men det kan ju vara annorlunda på billiga hobbyskrivare. Det lönar sig att köra kvalité även om det kostar lite mer från början.
På vissa kopiatorer/skrivare sitter det förintställt i chippet hur många sidor det går att skriva ut innan det är "slut", gäller framförallt på trummor.
På dessa varianter kan man skaka hur mycket man vill, byter man inte ut grejerna eller nollar dom i servicemenyn, kommer det inte ut ett papper.

Frågan är väl dock om tillverkaren till ex ABS-boxen har tagit till sådanna marginaler att den ska hålla 40 000mil?
Eller om det ska snålas in för att spara in på både prislapp och vikt?
Tar man ens in lång hållbarhet i åtanke idag? Eller går nya säkerhetsdetaljer, bränsleförbrukning, "miljön" och krimskrams före?
Bryr man sig om de sista kunderna som kör bilen innan den går till skrot, de som inte inbringar en krona till företaget?
Man vill såklart att folk ska köpa nytt, betala service'ar och köpa orginaldelar, inte åka på mekonomen/biltema m.m grejor i 30år.
av llesrof
rid54 skrev:Men det är ju industrin som styr och bilar är mer nöjesprodukter än de var från början, så det finns nog ingen politisk vilja att se över hur situationen skulle kunna ändras.
Nu kanske inte just du tycker så här men rätt många på forumet verkar ju anse att folk, alltså alla andra än de själva, verkar betrakta bilen som vilken mikrovågsugn, duschslang eller strykjärn som helst. Den skall bara funka och kräva ett minimum av omvårdnad. Ett rent bruksföremål helt enkelt och inte en nöjesprodukt.
av rid54
llesrof skrev:
rid54 skrev:Men det är ju industrin som styr och bilar är mer nöjesprodukter än de var från början, så det finns nog ingen politisk vilja att se över hur situationen skulle kunna ändras.
Nu kanske inte just du tycker så här men rätt många på forumet verkar ju anse att folk, alltså alla andra än de själva, verkar betrakta bilen som vilken mikrovågsugn, duschslang eller strykjärn som helst. Den skall bara funka och kräva ett minimum av omvårdnad. Ett rent bruksföremål helt enkelt och inte en nöjesprodukt.
Vad jag menade, lite tillspetsat och kanske illa uttryckt, är att bilen som fenomen har ändrat sig från att verkligen lösa transportproblem, till att vara en miljö där man vistas och ställer mycket höga bekvämlighetskrav. Fokus är alltså inte längre i första hand på lång hållbarhet och goda transportprestanda, utan på effekt/hastighet, design, bekvämlighet och "infotainment". För att tillfredsställa kraven på de perifera egenskaperna med rimliga kostnader, måste man tillgripa väldigt mycket elektronik. Hållbar (verkligt hållbar, alltså) elektronik är dyr, alltså hamnar mindre bra lösningar i bilarna ibland. Vissa kostnadsinbesparingar i tillverkarledet skapar svårservade lösningar och/eller onödigt dyra reservdelar. Det är väl ingen som tror att en riktigt bra strålkastare (en som lyser starkt och med bra ljusbild) faktiskt måste kosta 5000+ SEK? Det är designkrav och tillverkningssystemen som gör att komponenterna ibland blir närmast fånigt dyra att köpa in och mycket besvärliga att byta. Det är min uppfattning i alla fall.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]