- tis 30 jun 2015, 13:47
#985846
Lite roligt det här med 940 som den sista riktiga volvon..
Nu ser jag volvo som en bil som håller och går längre än medelbilen,
kanske bara jag som är hemmablind då det finns mycket volvos i Sverige.
Men om jag går till mig själv som person vet jag att en 240/740/940
som gått 35.000-40.000mil är inget köphinder, den är rejält byggd och
är den bara omskött så är det grönt.
En 850/V70 som gått lika mycket och dessutom är nyare är jag ändå skeptiskt emot.
Min 850 hade gått 34 000 och motormässigt rätt slut faktist även om karossen
fortfarande var väldigt rostfri.
Som Crumpets skrev ovan så bryr sig varken volvo eller något annat bilmärke
om ägare som köper bilen efter 20k mil och äldre än 10år, då är värdet borta.
Att bilen skulle vara konstruerad att gå ett visst antal mil eller år för att sen
"självdö" tror jag inte på. Att det snålas in för att spara pengar det tror jag
verkligen på. Volvo tjänar på att slitdelar går sönder de första 10 åren
medans kunderna köper orginaldelar. Efter 10år spelar det ingen roll
då åker kunderna till biltema och den bilen är "borta" från kalkylen.
Men att säga att elektriska komponenter Inte har ett slutdatum kanske är
att förhasta sig själv.
Någon skrev ovan om skrivare med toner, den har ett slutdatum oavsett
hur mycket färg det är kvar.
Har man sett dokumentären om glödlampor så vet man att de gör allt för
att hålla ned kostnaderna och livslängden till ett minimum.
Det är klart att Volvo med fler kan tillverka en styrled som håller 20k mil.
Men det kostar, någon måste betala.
Det finns två priser, ett inköpspris och ett ägarpris. Priset är det du betalar, värdet är det du får s.a.s
Skulle volvo sälja sin V70 för 1,2 miljoner kronor och ha slitdelar som håller i 40 000mil skulle den bilen vara svårsåld som ny men eftertraktad som begagnad.
/// Waiz
Nu ser jag volvo som en bil som håller och går längre än medelbilen,
kanske bara jag som är hemmablind då det finns mycket volvos i Sverige.
Men om jag går till mig själv som person vet jag att en 240/740/940
som gått 35.000-40.000mil är inget köphinder, den är rejält byggd och
är den bara omskött så är det grönt.
En 850/V70 som gått lika mycket och dessutom är nyare är jag ändå skeptiskt emot.
Min 850 hade gått 34 000 och motormässigt rätt slut faktist även om karossen
fortfarande var väldigt rostfri.
Som Crumpets skrev ovan så bryr sig varken volvo eller något annat bilmärke
om ägare som köper bilen efter 20k mil och äldre än 10år, då är värdet borta.
Att bilen skulle vara konstruerad att gå ett visst antal mil eller år för att sen
"självdö" tror jag inte på. Att det snålas in för att spara pengar det tror jag
verkligen på. Volvo tjänar på att slitdelar går sönder de första 10 åren
medans kunderna köper orginaldelar. Efter 10år spelar det ingen roll
då åker kunderna till biltema och den bilen är "borta" från kalkylen.
Men att säga att elektriska komponenter Inte har ett slutdatum kanske är
att förhasta sig själv.
Någon skrev ovan om skrivare med toner, den har ett slutdatum oavsett
hur mycket färg det är kvar.
Har man sett dokumentären om glödlampor så vet man att de gör allt för
att hålla ned kostnaderna och livslängden till ett minimum.
Det är klart att Volvo med fler kan tillverka en styrled som håller 20k mil.
Men det kostar, någon måste betala.
Det finns två priser, ett inköpspris och ett ägarpris. Priset är det du betalar, värdet är det du får s.a.s
Skulle volvo sälja sin V70 för 1,2 miljoner kronor och ha slitdelar som håller i 40 000mil skulle den bilen vara svårsåld som ny men eftertraktad som begagnad.
/// Waiz
RWD - Real Winter Drivers