- mån 22 jun 2015, 18:26
Det finns gott om bilar som har utblås i kombiutrymmet. Tror fasen t om min gamla V70 har det, sitter iaf utblås där. Hur effektiv den är där bak har jag inte en susning om dock, jag har inte för vana av att åka i bagaget :mrgreen: (+ att min AC inte funkar :))
Tyvärr är det ju lite så att det är en väldigt lång väg för luften att färdas från fläktpaketet(som oftasts sitter bakom handsfacket) och bak till bagaget, så mycket av kylan och lufttrycket hinner ju försvinna på vägen :/. Man skulle nästan behöva ett eget fläktpaket där bak för att få det riktigt effektivt, och då skulle ju kostnaderna för bilen(både i produktion, men framförallt i inköp för konsument) rusa iväg rätt häftigt.
Från tiden med gamla 945an kan jag iaf säga att värmeavstötande toning i kombiutrymmet gör under för värmen. Faktiskt nästan otroligt hur stor skillnad det blir. V70in snålade jag på och köpte toning som ej är värmeavstötande, men även den toningen gör lite skillnad, dock inte i närheten av vad 945ans toning gjorde. Var faktiskt så stor skillnad att på dom där +30 dagarna önskade man att man kunde köra ifrån bagaget :lol: 945an hade dock både taklucka och fungerande ECC, så det gick ingen direkt nöd på mig.
Något jag skulle vilja ha dock, är AC/kylning i ratten och växelspaken, för fifan vad heta dom 2 sakerna blir efter några timmar i solsken, och givetvis är det ju just dom 2 sakerna man måste sätta händerna på :lol:
Jag tror dock det finns kylning, iaf i ratten, på vissa nyare bilar... Kanske skulle slakta en sån ratt och mecka in I v70in... Hm hm...
Aja, som vanligt börjar jag svamla offtopic, bäst att sluta nu :)