Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev: Men bara för att man smitit igenom besiktningen/besiktningen inte bryr sig så betyder det ju inte att det är godkänt att göra så.
Detta "hittade" jag på etanol.nu, har inget belägg för vad det står för men jag vet att det är tillåtet at köra på E85
I samband med dom nya reglerna som tillåter etanolkonvertering så får man nu alltså göra konvertering med ett eftermarknads styrsystem :P
Detta stod i ett inlägg i juli 2007, så det är ju inget nytt.

Mvh
Lennart
Och gäller detta alla slags motordrivna fordon, från mopeder, motorcyklar och lastbilar.
Ja vi har väl ett och annat dieseltåg kvar på någon rangerbangård också.

Blir rätt jobbigt att få ut varorna till butikerna i slutändan.
Men det är klar, om det inte finns kundunderlag så behöver ju inte butikerna ha några varor heller.

Amish folket har ju levt utan bilar och klarar sig, så varför inte... :wink:
llesrof skrev: Om motortillverkarna vill så kan de ta fram motorer som gå på både talloljediesel och etanol och detta med låg förbrukning.
Självklart är det så, men våra styrande vill inte att vi skall gå ifrån mjölkkossan miljöskatten. Jag har varit med om två satsningar jag gjort för miljön genom mitt bilval. På 80 talet konverterade jag en Chevrolet till att köras på LPG (Motorgas). Intresset för det togs bort av skatteskäl. 2009 gjorde jag ett nytt försök genom att köpa en flexifuel och endast köra på E85. Intresset för detta togs också bort av skatteskäl till stor del. :idea:
E85 är fortfarande lönsamt både skattemässigt (låg årsskatt) och milkostnadsmässigt.. Det som togs bort var väl främst fördelarna för tjänstebilsförarna.. Vilket snabbt gjorde att den marknaden försvann.. I och med det kommer det knappt ut några nya e85-bilar på beg-marknaden vilket fått uppgången av e85 att stanna av.
Att underlätta övergången från bensin/diesel till gas och etanol är inte helt fel men hur skall detta ske rent nationalekonomiskt?
Vi skjuter våra egna åkare i knäskålarna och östeuropéerna jublar då dom kör på tjockolja och en lön på 22:-/h.
Summan av alla laster än konstant och någonstans skall pengarna in.
Beskatta bort fossila bränslen och släpp etanolen fri så skall diffen i skatteintäkter ändå in.
Ett paket cigg 188:- och en snusdosa 110:- eller skall vi lägga det på lokaltrafiken? 2800:- för ett SL-kort för att ta sig fram i Stockholm.
Exporten lär bli lidande och med ökade kostnader för transporter så flyttar företagen från landet och jobben minskar.
Att vi sedan bygger 30% av behovet av bostäder mot inflyttningen per år tvingar upp lönerna för att hänga med i bostadsrallyt.
Satsa långsiktigt och bygg en enorm etanolproduktion jämte gas inom landet och ge allt för att pengarna stannar här så kanske det skulle fungera. Men tyvärr är en mandatperiod 4 år och längre tänker man inte.
Kärnkraft är dödsfarligt, Etanolen vi importerar förbrukar naturresurser och driver människor på flykt, Olja är smutsigt och riskerar läcka, Kolbrytning förstör naturen, Naturgas är väl sisådär, vindkraften stör fåglarnas flyttvägar och vattenkraften förstör våra älvar.
Vad har vi kvar?
SvenB skrev:
llesrof skrev: Om motortillverkarna vill så kan de ta fram motorer som gå på både talloljediesel och etanol och detta med låg förbrukning.
Självklart är det så, men våra styrande vill inte att vi skall gå ifrån mjölkkossan miljöskatten. Jag har varit med om två satsningar jag gjort för miljön genom mitt bilval. På 80 talet konverterade jag en Chevrolet till att köras på LPG (Motorgas). Intresset för det togs bort av skatteskäl. 2009 gjorde jag ett nytt försök genom att köpa en flexifuel och endast köra på E85. Intresset för detta togs också bort av skatteskäl till stor del. :idea:
Jo, jag fick ju själv smaka på det när jag bytte från en relativt törstig XC70 2,5T -06 till en Skoda Superb Alldrive -13 med 140 små men starka gotlandsruss under huven. Då blev skatten högre och förbrukningen nästan hälften. Tack för det.

Grejen är den att våra politiker, speciellt vänstervridna sådana, vill beskatta rörelsefrihet. Det skall helt enkelt kosta en jävla massa pengar att få röra sig fritt när man själv vill det. Vänstern vill ju dessutom helst att all lever i ett enda stort kollektiv där man gör allt tillsammans som en enda glad familj. Man skall bo tillsammans i hyreslägenheter i städer och man skall resa tillsammans i bussar. Åker man inte buss med andra så skall man cykla. Stadens kärna skall bestå av hippa caféer, kotor och parker där ännu hippare skäggiga pappor med påtvingad föräldraledighet går runt med barnvagnar och sörplar latte och bloggar på trottoarserveringarna. Alla jobbar med media, bloggar eller med stadsplanering. Staden är fylld av cyklister, flanörer, stadsbyggnadskontorister och projektledare. Det är dessa personer staden skall vara till för. Har man en annan vision än denna så har man fel och då jävlar skall det kosta!
joel80 skrev: E85 är fortfarande lönsamt både skattemässigt (låg årsskatt) och milkostnadsmässigt.. Det som togs bort var väl främst fördelarna för tjänstebilsförarna..
På min 745-a är skillnaden drygt 2:- per mil, men jag kör så lite så jag bryr mig inte så mycket om det utan det är mest det att bevisa för mig själv (och alla andra) att det går att göra det. E85 är ju idag det enda "miljövänliga" alternativet eftersom utsläppen är CO²-neutrala och det är "bara" dom 15% bensin som ökar CO² utsläppen. Även om en modern diesel idag släpper ut mindre CO² är det ju trots allt 100% av tillfört bränsle som ökar på CO² utsläppen. + alla partiklar som fortfarande kommer ur avgasröret. Trots partikelfilter som trots allt tar hand om det mesta idag. Nä, jag tror att problemet är själva ordet "Fabrik". Om man hade kallat en etanolfabrik för en återvinnings station för överblivet avfall från skogs och lantbruksverksamhet så hade säkert rödvinsvänstern inte kunnat säga emot längre.... :-)-)

Mvh
Lennart
Åsa Romson (MP) sade i partiledardebatten att det framtida bränslet är "gjord på den svenska skogen, gas och flytande produkter från restprodukter av jordbruket".

Är detta ens möjligt? Att ersätta bensin och diesel helt och hållet mot den svenska skogen, gas och flytande restprodukter från jordbruket?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Råd vid motortvätt

Jag vet inte jag men jag tycker det duger gott att[…]

Dimljus v70 97

Jag är med, får koppla imorgon. Bilen &[…]

V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]