Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Helt underbart, och ett nästan-måste bara för ljusets skull. Att sedan kunna öppna upp helt en solig och varm dag på nån trevlig alpväg gör det oslagbart. Solen rätt in, man hör fåglarna och kan känna lite (lagom) av vinddraget.

Har man problem med takhöjden fram, och är under 2,10 lång bör man nog se över sätesjusteringen, eller testa utan barnkudden.
av oldtimersmc
Jag mins ju fm flinta och är man riktigt lång så öppna luckan, på med Bigglesbrillorna sen ös på
av oldtimersmc
Köpte min första v70III av en som va 206 och han tyckte att han fick sitta som en märla i V70in och det var en utan lucka så är man lång så kan det vara problem det kan jag till viss det hålla med om även om jag inte riktigt drar 2m+
Användarvisningsbild
av MartinS
Ljusinsläpp är positivt, men sedan är det bara negativa punkter jag kan komma på. Jag skall inte välja soltak på min nästa bil.

-Lägre takhöjd
-Läckagerisk
-Högre vikt i taket
-Sämre krockskydd
-Vindbrus
-Risk för stenskott i luckan

Så i kombination med svart innertak, finns det ju inga fördelar whatsoever, enligt mig...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
"modet igen"?
Visste inte ens att det hade varit "ur mode" :lol:
Vet ju att allt fler valde bort taklucka när ECC blev mer och mer standard av naturliga skäl, men har ändå tyckt att det varit skönt att ibland stänga av ECCn, hissa ner rutorna och upp med takluckan. Saknar taklucka på v70in, men 945an hade taklucka och likaså 855an(den hade t om glaslucka! lyxlyx :P)

Förstår inte riktigt martin's argument dock. Lägre takhöjd? Kasetten till både 945an och 855an var mindre i höjd än takbalkarna, så på dom bilarna påverkades då inte takhöjden. Är nya skräpbilar verkligen så jäkla trånga att det skulle påverka? Dom har ju balkar som får 90-tals volvo's balkar att se ut som sugrör.
Sämre krockskydd? Både 7,8 och 900-serien har extra balkar i taket om man har lucka, så det är knappast sant.
Vindbrus? Då har du ju något fel på luckan.
Risk för stenskott? Det är väl lika mycket risk för stenskott som utan lucka? Montera skydd så är risken t om lägre.

Läckagerisk och högre vikt är väl sant, inte för att jag förstår varför dom få kilona i vikt skulle påverka något negativt...
Användarvisningsbild
av V9097
crumpets skrev:Taklucka har ju inte ett smack att göra med att släppa ut värme. Det är ju att antingen få in solljus i kupén, eller få lite vindbrus i håret utan att behöva ha cab. Jag älskar taklucka, tycker det gör sjukt mycket på bil med plåttak. Skulle verkligen försöka få in det i budgeten om jag köpte bil där panorama ej var valbart bara pga solljuset.

Sagaper: Håller helt klart med dig! Underbart!
+1

Plus att det är väldigt snyggt exteriört. Särskilt på herrgårdsvagnar med någon ljusare lack i kombination med svarta rails. Jag har själv taklucka på min vita V70, och öppnar den ofta på sommaren :D
av osla
jag förstår inte vad ni menar med vindbrus från luckan. brusar ju inte nå mer fast man har den upptiltad, så tvivlar ju på att man får vindbrus med luckan stängd. jag har då inget brus i gamel mercan som har lucka, så isåfall har dom misslyckats totalt på nyare bilar med lucka om det brusar med den stängd, visst drar man upp hela luckan så brusar det ju betydligt mer, men de gör det ju av att köra ner rutorna också
Användarvisningsbild
av SagaPer
osla skrev:jag förstår inte vad ni menar med vindbrus från luckan. brusar ju inte nå mer fast man har den upptiltad, så tvivlar ju på att man får vindbrus med luckan stängd. jag har då inget brus i gamel mercan som har lucka, så isåfall har dom misslyckats totalt på nyare bilar med lucka om det brusar med den stängd, visst drar man upp hela luckan så brusar det ju betydligt mer, men de gör det ju av att köra ner rutorna också
Det finnes ikke vindbrus fra min takluke når den er lukket. Med åpen luke hører man litt vindbrus. Deriomot hører man faktisk litt vindbrus fra dørene i ca 100 km/t.
av Alvin
Taklucka är grejen och jag skulle inte vilja vara utan. Bara plus helt enkelt. Dessutom är det snyggt. Har en ljust grå XC70 -13 summum och den mörka glasluckan är pricken över i.
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]