Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av DaBlo
Som jag skrev innan, bortser du från bullret och inte behöver utrymmena så kommer du att bli helnöjd med bilen, det bästa med Kian är ju garantierna och visst kan du göra saker på bilen men tänk på att garantin kanske kan ryka på just den delen du micklar med men det är ju bara fråga på KIA verkstaden innan om det kommer påverka garantin. Jag hade min Ceed i 2 år och hade aldrig problem att få saker fixade på ca 10 verkstads besök med garanti åtgärder, stort som smått.
Jag hade ju än jäkla otur med bilen då den gick sönder hela tiden men otur kan man ju ha med alla bilar och jag bara hopps att Volvon är bättre nu :)
En sak som var MYCKET bättre på KIAn var inredningen då det varken knäppte eller gnekade om plasten ett endaste dugg, den varan är det dock gott om i Volvon tyvärr.
av Malmstroem
Kia Ceed är ett bra transportmedel. Den drar inte mycket bränsle, och sju års garanti är inte illa.

Sedan bullrar den rätt ordentligt. Enligt vi bilägare är det bara Mazda 3 som är värre i golfklassen:
http://www.vibilagare.se/reportage/bull ... ch-tystast

Stolarna passar inte mig.

Men om det ovanstående problemen inte fanns skulle jag kunna tänka mig en. Ceed brukar ge billig transport.
av qwerty
Nu har det blivit väldigt lite bilåka i sommar då jag tagit mc-kort, men lite över 600 mil har jag nu gjort i bilen.

*Ljudnivån, ja den är lite högre än en v70, störande hög eller ens i närheten av vad pressen tillskriver den? nope. Ändå kör jag på 17" med 45 profil, Hankook.

*Kvalitetskänslan i kupen, knappar och reglage, inte ett uns sämre än volvon, kanske lite bättre tom, närmare V70n klass men inte riktigt så bra.

*Komfort på stolar och inställningsmöjligheter är väldigt bra, var lite skeptisk till de mindre stolarna på längre turer men jag behövde inte oroa mig, justermånen är generös. Jag sträcker mig 185cm över marken.

*Klen stolsvärme, stort minus.

*Rattvärme, vilken jäkla skön grej alltså!!!! megaplus.

* Gott om lastutrymme, lättlastat, dock minus på att nackstöden bak ej går att sätta i sina hållare när man fäller baksätet utan att det sätter hård press på framstolarna då bilen automatiskt drar bak stolarna vid dörröppning med avslagen motor(elstolar), så dem får man tyvärr ha lösa i kupen, nu finns det gott om utrymme under bagagegolvet att stopp dom i så det går men är lite mer omständigt.

*Motorn, lite slö, men så fattas det 37 hästar jämfört med den bil jag kom från, lite väl törstig i samma jämförelse, samma körsätt ligger jag dock på 0,5l/mil, vilket är lägre än volvon, men sett till vikt och form borde den dra mindre än den gör i den jämförelsen.

*Vx-lådan, lite för lågt utväxlad för min smak, passar bra om man vill dra släp men inte lika rolig vid omkörning eller på motorväg, känns vad ska man säga, aning lastbil över den, annars fin känsla i spaken.

*Byte av lampor, verkstad krävs, för gör man som manualen säger får man köpa ny kofångarplast, garanterat. stort minus.

*Stereon och backkamera samt backvarnare, mycket trevliga saker som funkar kanon, faktiskt över förväntan på ljudet i stereon. Men jag är väl ingen audiofil heller så, smaksak säkert.

*Kräver extra stora stänkskydden för att minska stenskottsrisken på sidorna, stort minus. Har fått mina trösklar omlackade då handlaren inte monterade de stänkskydd jag beställt så jag fick lackskador, men det ordnades i slutändan utan kostnad för mig.

*Ceed sw se2 som jag har är väl lite väl låg och hård i chassiet för mig som brukar vara i skogen, men jag kan ta frugans sportage istället.

Inte haft några bekymmer med den alls sen jag tog ut den förutom lackskadorna, men det var ju handlaren som felat där, totalt sett är jag supernöjd med bilen, många smarta förvaringar och krokar samt utrustning som är standard, kommer nog göra jobbet som familjebil med bravur nu när vi får vårt första barn om några veckor.

Ångrar inte att jag gick från v70 2,4d -09 till nya ceed sw -15, jag bytte upp mig utan tvekan.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Själv får man utslag av kia/dacia interiörerna. Skrapig plast och nålfilt. Tyckte dom verkade nice, har provsuttit, där stannade det. Man får helt klart vad man betalar för. Som transportmedel för den ointresserade, absolut. Som intresserad, oförståeligt.
av qwerty
Vilken ceed har du kört då? för min har inte hårdplastyta, den har vinyl likt 99% av alla bilar under 1 miljon-i-startpris- har.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Provsuttit. Jag har ingen aning, har det betydelse? En liten och en mellanklassare, gissningsvis en cee'd och en större cee'd.
Användarvisningsbild
av leiwi
En sådan här tråd är ju lite svår

Jag kan ju förstå er som försvarar ert bilval och i detta fall en KIA , och det är kanske rätt bil för er och inget man kan hoppa på er om eller försöka tala om för er att ni valt felaktigt .
Men det jag inte kan förstå är att ni som gjort detta val försöker hävda att dessa bilar skulle kvalitets och prestandamässigt överglänsa en bil som är 100 tusentals kronor dyrare är ju bara naivt och kanske lite av en försvarsmekanism.Det är ju givetvis så och oantastligt att det finns en anledning till att det är skillnad i pris.

Men som sagt jag kan förstå ert val även om det aldrig skulle kunna bli mitt val :D :D
av qwerty
leiwi skrev:En sådan här tråd är ju lite svår

Jag kan ju förstå er som försvarar ert bilval och i detta fall en KIA , och det är kanske rätt bil för er och inget man kan hoppa på er om eller försöka tala om för er att ni valt felaktigt .
Men det jag inte kan förstå är att ni som gjort detta val försöker hävda att dessa bilar skulle kvalitets och prestandamässigt överglänsa en bil som är 100 tusentals kronor dyrare är ju bara naivt och kanske lite av en försvarsmekanism.Det är ju givetvis så och oantastligt att det finns en anledning till att det är skillnad i pris.

Men som sagt jag kan förstå ert val även om det aldrig skulle kunna bli mitt val :D :D
Inte överglänsa men den är inte sämre än den modell av v70 jag hade innan, en -09(fast det var en ford, till volvos, försvar). Och jag försvarar inte mitt val, men när någon påstår att inredningen är hårdplast får man väl korrigera, för då är det som bäst en missuppfattning, som värst en medveten ren lögn, för bilen har inte hårdplastyta på inredningen.
Användarvisningsbild
av EjS
Att kalla v70 för en Ford är helt fel. När jag utvecklade mjukvaru för den bil under 2000-tallet utvecklade vi parallelt Ford mjukvaru. Den mjukvaru var helt annorlunda för att hårdvaran (alla komponenter) skillde sig från Volvo. Jag jobbade mest med bromssystemet och i Volvo var det jättebra grejer jämnfört med Ford versionen.

Det stämmer att chassin (EUCD) blev utvecklad gementsamt i Ford gruppen - men det var Volvo som utvecklade el-delen och alla komponent för y286/285 (S80/V70).
av qwerty
EjS skrev:Att kalla v70 för en Ford är helt fel. När jag utvecklade mjukvaru för den bil under 2000-tallet utvecklade vi parallelt Ford mjukvaru. Den mjukvaru var helt annorlunda för att hårdvaran (alla komponenter) skillde sig från Volvo. Jag jobbade mest med bromssystemet och i Volvo var det jättebra grejer jämnfört med Ford versionen.

Det stämmer att chassin (EUCD) blev utvecklad gementsamt i Ford gruppen - men det var Volvo som utvecklade el-delen och alla komponent för y286/285 (S80/V70).
V70n var en långt långt mycket bättre bil, i materialval, byggkvalitet, ja på alla sätt. Modellen som ersatte den var ju billig skit i jämförelse, vad hade blivit bättre? sämre material överallt, byggkvaliten var inte hög.
Bromsvätskebyte varje år numer, extra rostskyddsbehandlingar vart 6:e år krävs, detta är saker de infört from i år, varför går man ut och gör det om man ha gjort en bättre produkt?

För man vet att modellen är en ren lågprisprodukt och dras med mycket feldesign. V70II var inte ett steg framåt, det var flera steg bakåt och inte nödvändigtvis i volvos historia.

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]

Råd vid motortvätt

tvätta på bara.

V90 läggs ner.

Det kan ta tid...... Det hoppas jag :-D

Kanske inte dom flesta, men måånga g&a[…]