Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tänker inte ta ställning för eller emot.Men vad händer med alla "gamla" radioapparater i bilar och hem ? Vilket skrotberg det blir av all gammal elektronik som då ska kasseras .Annars får man hoppas att det kommer någon form konverterings sats så befintlig radioutrustning går att använda även i framtiden.
volvoc70cab skrev:Tänker inte ta ställning för eller emot.Men vad händer med alla "gamla" radioapparater i bilar och hem ? Vilket skrotberg det blir av all gammal elektronik som då ska kasseras .
Knappast större skrotberg än den kontinuerliga skrotningen av TV-apparater.
Lucif3r skrev:Kommer säkert finnas någon adapter som tar emot DAB och konverterar till FM/AM, precis som det finns adaptrar som konverterar BT till FM/AM, eller USB till FM/AM, eller kasett till 3.5mm på den tiden då CD började bli standard(följt av MP3 spelare).
Det finnes allerede en rekke produkter på markedet som gir deg DAB-radio i bilen. Jeg har opprettet en tråd for produktet Dension DAB+U der du kan følge med når det gjelder kompatibilitet med ulike Volvo-modeller: http://forum.vccn.no/showthread.php?691 ... -Gen1-Gen2.
Jag har 50 st FM radio, sitter i alla våra bilar, båtar och traktorer, Dessutom i verkstad, stallen, tvättstugor, telefoner, headset, hörselskydd osv.

Skulle kosta mig i runda slängar 100.000 kr att byta alla dessa till DAB, Klart branschen gnuggar händerna.
VolvoB20 skrev:Jag har 50 st FM radio, sitter i alla våra bilar, båtar och traktorer, Dessutom i verkstad, stallen, tvättstugor, telefoner, headset, hörselskydd osv.

Skulle kosta mig i runda slängar 100.000 kr att byta alla dessa till DAB, Klart branschen gnuggar händerna.
Det var uppenbarligen inte så smärtsamt att lägga upp slantarna för de där 50 FM-radioapparaterna du redan har. Eller att byta batteri i dom och ställa om till sommartid, etc.
StringerBell skrev:
VolvoB20 skrev:Jag har 50 st FM radio, sitter i alla våra bilar, båtar och traktorer, Dessutom i verkstad, stallen, tvättstugor, telefoner, headset, hörselskydd osv.

Det var uppenbarligen inte så smärtsamt att lägga upp slantarna för de där 50 FM-radioapparaterna du redan har. Eller att byta batteri i dom och ställa om till sommartid, etc.
Klart som fasiken det har varit dyrt att köpa alla dessa +50 st över åren.

Därför känns det riktigt smärtsamt att behöva köra alla till soptippen och lägga 100.000 på nya.
C.W. skrev:men så sa man väl också när vi bytte från analogt till digitala TV apparater?
Varför kan man inte köra parallellt ett antal år?
Parallellt har vi ju kört i snart 30 år men folk byter inte för ingen konsument ser några fördelar. Eftersom ingen vill ha DAB så är alltså sista utvägen att tvinga över folk med våld genom att stänga ned FM sändarna.

Du kan inte jämföra med digitalt tv övergången, ingen har +50 tv-apparater. Det brukar inte var mer än 5 tv per hushåll.

Dessutom är tv apparaterna 99.9 % stationära så det är bara att koppla till en box, funkar inte speciellt bra med box till mina peltor när man hugger skog.
Bild
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]