Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

:stefan: skrev:
Lucif3r skrev:Poliser i privatpersoners bilar har väl f.ö. ingen rätt att stoppa någon. Är dom i tjänst måste dom vara i polisbil, sen om det är en målad eller civilbil är ju mindre intressant då båda har samma utrustning på insidan(radio, dator, sirener osv), samt att dom har uniformer på sig.
Som flera påpekat är det helt fel. Min käre far jobbade som trafikpolis och stoppade flera gånger trafiksyndare i vår vanliga privata bil.

Upp jämsides, hänga på tutan, visa upp polisleget så gott det gick genom sidorutan och en bestämd gest att stanna - behöver inte vara mer avancerat än så. :D
Men frågan är, vad som händer om man inte stannar vid ett sådant tillfälle? Det finns ju regler om hur polisen skall bete sig vid tjänsteutövande, och att åka privatbil med legliknande föremål ingår väl inte där?
av *pettson*
Det finns ingen anledning att stanna för en icke uniformerad polis som på ett icke förtroendeingivande sätt visat sin legitimation.
Att någon åker jämsides och viftar med en legitimation som lika gärna kan komma ur en cornflakespaket är en av dom stunderna där man inte inger förtroende.
Ingen kan åtala dej för att du inte stannade i det läget.
Här fanns det en polis som åkte omkring i en gammal Ryssbil och på ledig tid bötfällde folk här för fortkörning, även jag torskade.
Men som tur är blev killen förflyttad till Helsingfors och jobbar med utbildning av Poliser.
I fredagskväll mötte jag i Falun en Volvo 855 med saftblandare, extraljus och den tradionella blåvita färgen. Föraren hade en keps på sne och i baksätet satt två tjejer.....omfg! (S)
Tycker dock man kunde få begära dispans, eftersom lagen gör att det där företaget som hyr ut filmbilar måste avrusta sina polisbilar också. För det tycker jag är ett helt okej ändamål och syfte, liksom utställningsfordon. Tänk att man köper en gammal 940 som rullat hos polisen och återställer den i polisskick för att ställa ut bilen i framtiden (lite som Amazoner med polismålning idag) eller hyra ut bilen till filminspelningar. Det är helt okej. Men köra en bruksbil med polismålning är, som ni säger, löjligt som bara den. Naturligtvis rullar ju inte film-/utställningsbilar i vardagstrafik.

Däremot är det bara trams att polisen "måste befinna sig i en polisbil" och liknande. Det dummaste jag hört i frågan var personen som tyckte polisen skulle åka målade bilar jämt. Nu är det så att man ibland inte skall skylta med vem man är, eftersom skurken man jagar kanske smiter då. Det är förbannat löjligt i USA där man ser en mörk Crown Vic eller Caprice och ser på en kilometers avstånd att det är en omålad polisbil. Skurkarna skall inte ha det för svårt.

Vad som gäller är att om polisen har signalerat att ett fordon ska stanna, är föraren enligt trafikförordningen skyldig att stanna. Inga undantag. Polisens legitimationsbricka är fullt tillräckligt som bevis på att personen ifråga är polis och signalerar personen att du skall stanna, då stannar du. Gör du det inte begår du alltså ett lagbrott.

I vissa fall önskar jag att jag hade valt den polisiära banan och kört civilbil, det finns så mycket idioter ute på vägarna som aldrig borde fått ett körkort från första början.
*pettson* skrev:Det finns ingen anledning att stanna för en icke uniformerad polis som på ett icke förtroendeingivande sätt visat sin legitimation.
Att någon åker jämsides och viftar med en legitimation som lika gärna kan komma ur en cornflakespaket är en av dom stunderna där man inte inger förtroende.
Ingen kan åtala dej för att du inte stannade i det läget.
"Icke förtroendegivande sätt"..? Hur tycker du att polismannen i fråga ska visa leget? Stå i givakt? Med samma bakvända resonemang behöver du inte heller stanna för en civilbil som vill stoppa dig, eftersom det inte är en målad polisbil och personerna i bilen inte har uniform?

Alla har en skyldighet att följa polismans tecken och visar denne någon en polislegitimation är det din plikt och förbannade skyldighet att lyda.

Men för all del, stanna inte. Det är ju inte så att din bil har regplåtar som visar vem som äger den, att polisen som vill stoppa dig inte vet hur han får tag på LKC, att du ganska snart inte alls har hans kollegor i bakhasorna och troligen en hel massa problem (med vidhängande böter) än vad du hade haft om du bara stannat från första början..?
SEpaket skrev:Tycker dock man kunde få begära dispans, eftersom lagen gör att det där företaget som hyr ut filmbilar måste avrusta sina polisbilar också. För det tycker jag är ett helt okej ändamål och syfte, liksom utställningsfordon. Tänk att man köper en gammal 940 som rullat hos polisen och återställer den i polisskick för att ställa ut bilen i framtiden (lite som Amazoner med polismålning idag) eller hyra ut bilen till filminspelningar. Det är helt okej. Men köra en bruksbil med polismålning är, som ni säger, löjligt som bara den. Naturligtvis rullar ju inte film-/utställningsbilar i vardagstrafik.
Det där hoppas man ju lagstiftarna är intelligenta nog att ange i lagen att nya lagen inte gäller fordon för utställningsbruk och foto/filminspelningar, utan bara gäller personer som utger sig för att vara poliser gentemot allmänhet. Helt okej att fortfarande måla sin bil som polisbil men man får inte lämna garaget såvida man inte skall förflytta den till en utställning eller filminspelning och aldrig föraren uppklädd i polisuniform, såvida det inte är en filminspelning.
:stefan: skrev:
"Icke förtroendegivande sätt"..? Hur tycker du att polismannen i fråga ska visa leget? Stå i givakt? Med samma bakvända resonemang behöver du inte heller stanna för en civilbil som vill stoppa dig, eftersom det inte är en målad polisbil och personerna i bilen inte har uniform?

Alla har en skyldighet att följa polismans tecken och visar denne någon en polislegitimation är det din plikt och förbannade skyldighet att lyda.
Icke förtroendegivande sätt är att vifta med någon form av leg liknande lapp. De "riktiga" civilbilarna har utrustning för att stoppa bilar på ett tydligt sätt (Lampor i fronten t.ex.). Om du läser nedan så ser jag inget om att man är skyldig att stanna för något annat civilfordons tecken än polisfordon.

När polisman sitter i polisfordon: Minska hastigheten. Polisman i fordonet håller ut handen och för den i en rörelse upp och ner med öppen handflata nedåt. Tecknet kan ges både från polisfordon både framifrån och bakifrån.

Följ efter och stanna bakom polisfordonet när detta stannar. Polismannen håller ut en spade med texten STOP och/eller POLIS.

Kör in till vägkanten och stanna framför polisfordonet. Signaler ges med en röd och blå lampa i fronten på polisfordonet (på nyare fordon sitter detta innanför framrutan).

Vad bra för bilkapare om det vore som du tycker. Bara att vifta med något och sedan beordra föraren att kliva ur, och blåsa iväg med bilen. Självklart är att om du redan står stilla och kan kontrollera att leget är giltigt, så bör du "lyda".
Konstig diskussion. Bilkapare viftar inte med taxileg från Rumänien, och de lyser inte heller på dig med färgglada glödlampor som vem som helst kan köpa på... tja... Biltema?

Bilkapare viftar med någon form av vapen. Hur du gör då är upp till dig.
Jo, jag håller med. Men hittills har ingen kunnat verfiera att du skulle vara skyldig att åtlyda någon oidentiferbar person. Och att hålla ut ett legliknande föremål genom bilrutan räcker inte för mig. Då får nog vederbörande ringa efter någon identiferbar person/bil.
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]