Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Steffe3
milktrucker skrev:
kebabpizza skrev:Köpte 1 par D2R Philips för £49 på ebay för ett tag sedan, så det finns ingen anledning till att köpa billig skit när man kan få kvalité nästan gratis.
om det nu var orginal......
philips är i princip enda OEM-tillverkaren som piratkopieras i kina och kopiorna blir nästintill identiska
Philips verkar ju ha identifieringsmärkning numera (som man kan kontrollera på deras egna sida), som gick igenom med godkänt nu när jag köpte därifrån (Kina), men det är klart, den märkningen skulle ju också kunna vara kopierad. Inte direkt så att dom för register över monterade lampor >_>
Användarvisningsbild
av P210
fjohan82 skrev:Ni som har bytt lampor, vad har ni monterat? Philips, Osram eller något annat märke? 4300K? 5000K? Till min V50 ska det tydligen vara D1S, vilka är dyrare än D2S.
Köpte OSRAM D1S Xenarc 4150K från https://www.lichtex.de/ billigaste stället jag hittade där jag var säker på att det var äkta vara!
De hade just då ett parti med skadade kartonger som kostade 660kr för ett par inkl frakten hem.
Mina original var märkta 66140 vilket visade sig vara svåra att hitta, så de nya är identiska fast har artnr 66141
Användarvisningsbild
av milktrucker
man får räkna med från 500:-/lampa för att det ska vara orginal.
Jag väljer osram xenarc i alla lägen. Gillar inte ljuset från philips lampor, det är något konstigt med deras xenonlampor, som att det lurar ögonen. Misstänker att det är färgåtergivningen som är på tok för dålig så allt känns artificiellt.
Dessutom så är osrams xenarc uv-blockade, dvs skadar ej reflektor och plasten på strålkastaren. Philips avger tydligen uv-strålning som förstör strålkastaren.

Osram Xenarc finns som:
cool blue intense 4800K(upp till 5500K enl. förpackningen) - vita vägmarkeringar blir intensivt vita. Har denna själv och den är inte helt vilsam att köra långt med, allt vitt och blåa skyltar blir intensivt reflekterande.
Xenarc orginal 4100K - bäst ljus i regn och mörker, drar lite åt samma ljusfärg som halogenlampor
Xenarc night breaker 4300K - mest ljus och bekvämt och vilsamt för ögonen, s.k vit ljusfärg.

Till V50 hade jag valt Night breaker, den är väldigt omtyckt av alla som provat den.
Användarvisningsbild
av P210
milktrucker skrev:man får räkna med från 500:-/lampa för att det ska vara orginal.
Fast jag hittade mina för 350:- :D
milktrucker skrev:Till V50 hade jag valt Night breaker, den är väldigt omtyckt av alla som provat den.
Funderade på dessa också, men tvekade på det dubbla priset - men ett par nya original i jämförelse mot de gamla var som att kasta i ett par Night breakers!
Användarvisningsbild
av C.W.
P210 skrev:
milktrucker skrev:man får räkna med från 500:-/lampa för att det ska vara orginal.
Fast jag hittade mina för 350:- :D
milktrucker skrev:Till V50 hade jag valt Night breaker, den är väldigt omtyckt av alla som provat den.
Funderade på dessa också, men tvekade på det dubbla priset - men ett par nya original i jämförelse mot de gamla var som att kasta i ett par Night breakers!
med frakt o tysk moms ligger de väl på ca 500:-/st i alla fall.
Fast snorbilligt i alla fall
:-)-)
Användarvisningsbild
av P210
C.W. skrev: med frakt o tysk moms ligger de väl på ca 500:-/st i alla fall.
Fast snorbilligt i alla fall
:-)-)
Ingen moms tilkommer inom EU, frakten ingick i min totalsumma;

Shipping and handling €10,00 EUR
Insurance - not offered ----
Total €68,00 EUR
Payment €68,00 EUR
This charge will appear on your credit card statement as "PAYPAL *LICHTEX DE"
Payment sent to [email protected]
From amount 667,09 SEK
To amount €68,00 EUR
Exchange rate: 1 Swedish Krona = 0,101936 Euros

Jag hade tur och fick ett specialerbjudande på ett par ( €29/st), priset idag ser ut att vara €34 per st (333,54kr) med 98kr i frakt blir det 49kr per lampa om du köper ett par, totalt 382kr, en bit kvar till 500kr :D
Användarvisningsbild
av C.W.
skit..jag fick betala moms :(
Warenwert (brutto) 75,43EUR
Warenwert (netto) 63,39EUR
Versandkosten (brutto) 13,50EUR
Versandkosten (netto) 11,34EUR
Zwischensumme (netto) 74,73EUR
MwSt 19,00% 14,20EUR
Gesamtbetrag
inkl. ges. MwSt. inkl. Versandkosten 88,93EUR
Användarvisningsbild
av C.W.
jippy
:D
Fast införselreglerna är lite snåriga när man ska betala moms och när man slipper
står såhär hos Skatteverket
Köpa varor från andra EU-länder

Du kan själv köpa varor utan utländsk moms från företagare i ett annat EU-land om varorna transporteras till Sverige från ett annat EU-land och du uppger ditt giltiga momsregistreringsnummer till säljaren. Det är du själv som ska beräkna och redovisa svensk moms på varuvärdet i din momsdeklaration. Den här formen av omvänd skattskyldighet kallas ofta för unionsinternt förvärv.

Du ska redovisa värdet av inköpen i ruta 20 (Inköp av varorfrån ett annat EU-land) i momsdeklarationen. Den utgående momsen ska du beräkna själv och redovisa i någon av rutorna 30, 31 eller 32 (beroende på skattesats). Du har avdragsrätt enligt de allmänna bestämmelserna. Du måste själv redovisa svensk moms även om säljaren har tagit ut moms i det andra EU-landet.

fast detta gäller kanske bara för näringsidkare, så vet inte om det även gäller privatpersoner.
av Malmstroem
Privatpersoner får alltid betala moms -- antingen svensk moms eller moms i landet du köper från. Det är upp till säljande företag att hålla koll på vad du ska betala i moms. Det är billigare för dig att betala tysk moms på 19% än svensk på 25%.

Är du momsredovisningsskyldig -- dvs har någon form av näringsverksamhet -- så kan du köpa varor utan moms från ett annat EU-land. Men då ska du redovisa moms i Sverige, vilket brukar medföra att du betalar in 25% i moms...

Så det är nog inte så mycket jippy över det hela. :mrgreen:
ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]