Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Funk skrev:De senaste gångerna jag sett någon byta olja i någon av de verkstäder jag regelbundet besöker (de är auktoriserade Volvoverkstäder) har man tappat olja via pluggen, det var visserligen något halvår sedan men jag tror inte man bytt metod generellt i alla fall... Det är väl bara för någon som har VIDA att kolla om det är ny metod anvisad på senaste tiden.

/Thomas

PS: Det borde väl vara lite krångligt att byta olja genom att suga på bilar som bara har "servicesticka" , dessa brukar ju sitta ganska avigt till..

finns inga ändringar i senaste Vida vad gäller detta , dessutom faller ju detta på sin orimlighet att flera "nya motorer " oavsett fabrikat saknar oljesticka
Tror inte att någon seriös verkstad tar denna genväg att suga ur oljan , i så fall kan man ju undra över vilka fler genvägar dom tar vid servicearbetena??
leiwi skrev:Tror inte att någon seriös verkstad tar denna genväg att suga ur oljan , i så fall kan man ju undra över vilka fler genvägar dom tar vid servicearbetena??
Genväg?? Det är väl för kundens bästa (enklare = billigare)
leiwi skrev: dessutom faller ju detta på sin orimlighet att flera "nya motorer " oavsett fabrikat saknar oljesticka
Även om dom inte har en oljesticka, finns det ett uttag för oljesticka. Det är inte på alla marknader som oljestickan är slopad, bara för den inte finns på svenska marknaden. Det finns även modeller där oljestickan är givare för oljenivåinstrumentet. Men hur dom gör på bilverkstäder det vet jag inte, men på marinor (båtar) har man sugit upp oljan i många, många år. Även på Volvomotorer.

Mvh
Lennart
På vår passat tog jag hålsågen och gjorde ett hål precis vid pluggen i hasplasten. Då kan man lossa pluggen och samla upp oljan i en dunk. Filtret tar man enklast uppifrån på den modellen som Lennart sa.
av *pettson*
Tråg på personbil och marint brukar skilja sej åt. Marintråg brukar vara mer eller mindre tomma invändigt och luta just mot stickan. Personbilstråg kan förvisso vara tomma invändigt, men dom flesta har diverse skvalpskydd och styrningar. Dom brukar dessutom luta svagt mot avtappningspluggen.
På min marinmotor, Perkins, var det två oljestickor. Man var tvungen att använda båda för att få ut så mycket som möjligt.

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]