Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av SirDuke
Ok så det är pga fysikens lagar svårt att ladda fullt? Omöjligt?

Det jag oroar mig för är att jag kanske fått ett gammalt batteri med dålig kapacitet. Eller att laddaren är klen eller begränsad på nåt sätt.
av Rådlös
Elektricitet går ju alltid att mäta. Det bästa att mäta på ett batteri är en sådan batteritestare som jag föreslog tidigare. Det är möjligt att man skulle få användbara värden genom att mäta laddaren också. Prova.
av Rådlös
Elektricitet går ju alltid att mäta. Det bästa att mäta på ett batteri är en sådan batteritestare som jag föreslog tidigare. Det är möjligt att man skulle få användbara värden genom att mäta laddaren också. Prova.
Här får du lite anvisningar på hur det skall vara:

Bild

Skriv gärna ut bilden och häng upp den på väggen i garaget.
av SirDuke
Schysst bild, tack!
Köpte faktiskt en multimeter idag.
Ska man mäta i vila, eller monterat i bilen med motorn och strålkastare igång?
av rid54
Om man har en "plåtladdare" så är det bästa att även hålla sig med en spänningsmätare. Man laddar tills batteriet kommer upp i max 14,5 V och bryter där oavsett laddström. Över den spänningen förlorar man bara energi och elektrolyt (batteriet gasar). Efter att ha testat några gånger får man en känsla för hur mycket batteriet vill ha när man ska ladda det. Ska det stå över natt så bör man välja lägsta möjliga laddström. Det är normalt inte farligt att "överladda" lite grann någon enstaka gång, men onödigt och i längden skadligt för batteriet.

Att indikera laddninstillstånd på ett blybatteri är lite knepigt, det finns egentligen bara två säkra metoder och det är att mäta densiteten på elektrolyten eller att -med en precisionsvoltmeter!- mäta vilospänningen vid rätt temperatur.

Att laddströmmen minskar efter hand (med en enkel laddare) beror på att batteriets egen spänning höjs efter hand som det laddas upp. Laddaren (som har konstant utspänning) orkar då inte hålla samma ström genom batteriet. Batteriets inre motstånd är alltid mycket lågt (om inte batteriet är trasigt/helslut). Tänk bara på hur stor startströmmen kan bli - >300A. Vid ett 12-voltssystem betyder det en kretsresistans på max 0,04 ohm (inklusive startmotorn...).
av SirDuke
OK. Förstår att det är svårt med gammaldags laddare.

Mäter man alltså spänningen över batteriet MEDAN man laddar? Det påverkas inte (falskt värde) av att laddningen är igång?

Förresten, fick svar från supporten för butiken där jag köpte batteriet, det var ju ganska oxiderade poler. Supporten sa att det ska inte vara tillstymmelse till oxid när man köper batteriet, reklamera...
av Rådlös
Om du mäter på polerna medan batteriet laddas, så får du ju en "kvittens" på att laddaren fungerar och ger rätt spänning. Detta gäller både en lös laddare eller generatorn i bilen. Vilospänning mäter man när batteriet har fått vila sig en stund. Någon förordar flera timmar. Jag har läst ungefär en ½-timma. Hursomhelst skall batteriet ha "vilat" när man mäter detta.
Om man skall kontrollera generatorns laddning, så mäter man också på batteripolerna. Det är ju där som man behöver spänningen. Och eftersom skillnaden på bra eller dålig kan bero på tiondels volt i detta sammanhanget, så måste det vara rätt vid batteriet.
av SirDuke
Aha, tackar för info!
Ja nu ser jag ju i bilden längre upp, de olika intervallen för laddningsspänning respektive vilospänning.
Om man mäter under belastning (motor, belysning, fläkt etc), vad ska spänningen vara då?
av Rådlös
Generatorn är egentligen på 14 volt, men vi säger i dagligt tal 12 volt. Nu är det en regulator i generatorn som styr utspänningen. Om batteriet är fulladdat så kanske det räcker med dom 13,7 - 13,8 volten, men om batteriet behöver mer så stiger spänningen. Spänningen går alltså upp och ner hela tiden och är inte konstant. Man kan säga att det beror på hur mycket som tas ur batteriet för tillfället. Men det minsta som behövs för att batteriet skall laddas är 13,8 volt. Det är som ett "mystiskt" tröskelvärde. Under 13,8 volt "fastnar" inte i batteriet. Det går vidare till alla förbrukare som är i drift just då, lampor, fläktar och pumpar etc. etc. Allt över 13,8 volt fastnar i batteriet. Regulatorn ser till att det blir rätt om den fungerar som det är tänkt. Och det gör den för det mesta.
av SirDuke
Tusen tack för alla förklaringar.

Vad tror ni om oxiden som fanns på batteriet vid leverans. Betyder det automatiskt att batteriet är gammalt (stått på hyllan i butik för länge)? Måste bestämma om jag orkar montera ur det och cykla med det till butiken och byta/häva köpet... Kan jag avgöra skicket (maxkapacitet/livslängd) genom att mäta på batteriet enligt ovan? Eller finns det för många felkällor? Hur skulle ni ha gjort?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]