Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Bilen är inte ny, i med kolven igen. Det går nog att hitta 500kr gucka på burk eller som bränsleadditiv som lovar fixa på problemet medans du kör...
av *pettson*
Jonas_latt skrev:Petterson menar du att wd40 funkar för att få kolvringarna att släppa eller inte?
Ypperlig fråga. Med risk för att förenkla vid ett snabbsvar från mej så ber jag dej.: Läs tråden från början. Läs den sakta. Fundera på det jag skriver om. Hoppas det klarnar.
Både 5-56 och WD 40 är baserade på paraffinolja plus lite till. Det är en mycket enkel olja. Inte ens giftig!* Så den förmår nog inte något nämnvärt.

*Den kanske inte är någon hälsodryck, men när man har slöjdat hushålls- och köksredskap av trä brukar man olja dom med paraffinolja. Det ger ingen smak och ingen lukt i skärbrädor och köksbänkar etc. etc.
av *pettson*
Det är naturligtvis fritt att tro.
Det finns många som tror att substansen (WD) ifråga har hjälpt dom.
Men.. om man tar WD i ett glas och vippar ned skräp från kolvarna så inte ens efter en vecka har det löst något alls, lika hårt, lika kornigt.
Det betyder att det definitivt inte löst något för någon.
Men tro kan förflytta berg om det behövs.
Folk får ju alltid tro på det man tror på.

Men Något som konstigt är ju att min gamla saab 9-5 rök vid start och drog olja.
Fick tips från en Saab mekaniker att köra wd40 "metoden"
Jag hälde i oljan i tändstift hålen och avvakta någon timme sen va det tomt i två cylindrar. Jag upprepa situationen två gånger till och på morgonen fanns olja i alla cylindrar.

Jag körde sen med detta i kanske ett år till. Röken vid start va borta och bilen drog i princip ingen olja efter.

Hur kan detta komma sig? Ren tur?
av *pettson*
Jonas_latt skrev:Folk får ju alltid tro på det man tror på.

Men Något som konstigt är ju att min gamla saab 9-5 rök vid start och drog olja.
Fick tips från en Saab mekaniker att köra wd40 "metoden"
Jag hälde i oljan i tändstift hålen och avvakta någon timme sen va det tomt i två cylindrar. Jag upprepa situationen två gånger till och på morgonen fanns olja i alla cylindrar.

Jag körde sen med detta i kanske ett år till. Röken vid start va borta och bilen drog i princip ingen olja efter.

Hur kan detta komma sig? Ren tur?
Har jobbat med saab och opel på märkesverkstad. Problemet där är förutom koksning ett helt annat. Ringarna fastnar i ringlande och antingen sörplar det olja eller så tappar man kompressionen helt.
Lösningen är helt annorlunda på märkesverkstan.
Två lösningar finns.
1. tätning med ev olja för att kunna starta upp om den är komplös. Kör varm, håll bilen på 4000rpm några minuter. Lossa en vacumslang. Låt suga in ca 1 liter atf olja när du fortsatt håller 4000rpm ett par minuter. Sen ner på tomgång och preparera för att låta suga in 2 liter vatten medans du håller 4000rpm. Låt bilen gå ner på tomgång. Ut och kör inspirerat med bilen på höga varv. Kör lugnt innan avstängning. Nu är systemet avsotat från kolvringar via ventiler och kat.

2. Riv motorn och byt ringar.. vi använde nr 2 mestadels då nr 1 är effektivare mot kärvande ventiler och regenerering av katslysatorer.

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]