Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Folksams statistik har inte hunnit fånga upp aktiv kollisionsundvikning ännu. Volvo ligger långt i framkant där. F.ö. har avensis petats ner från tronen(som man delade med volvo! Den var aldrig bättre, bara delad förstaplats). S/V60 samt V70S80 tog hem det senaste: http://ch.tbe.taleo.net/CH07/ats/career ... &rid=20600

Dessa bilar utklassar det mesta övriga och har med driversupport dessutom betydligt lägre olycksfrekvens. Det GÅR INTE att komma runt detta faktum hur man än vill. Vill du ha säkrast bil i dagsläget ÄR det Volvo som gäller. Därmed inte sagt att det är bäst bil overall, men på säkerheten hittar du inte en bättre bil. Självklart kommer F30 inte vara lika bra, det finns inte i deras DNA.
Däremot hade jag såklart alla dagar i veckan hellre åkt en BMW än en Dacia. Men säkerhet är alltid något relativt och klassledaren blir alltid benchmarken.
BMW 3-serie 05-12 hade bara en fyra i betyg från Folksam. 20% säkrare än medelbilen. V60 låg på 60%...... Det är till och med utanför deras betygsmatris.

Som sagt jag gillar BMW för de slår Volvo på fingrarna med det mesta, men INTE detta.
av Lövet
Nu pratar vi ju F30, inte E90.
Då skulle vi snarare jämföra med S60/V70N. Den har inte autobroms heller liksom...

Själv har DS orsakat en incident för mig men aldrig undvikit någon* så det är inget jag vill ha ens.

* sitter lite tight till så jag kanske gör om det här inlägget.

edit:

Ja, ska dra incidenten där DS var nån halvmeter från att sätta mig i skiten.

Åker in mot rondell, kanske 50 km/h. I rondellen kommer en lastbil från motstående håll och svänger vänster, dvs han presenterar sin bredsida mot mig. Jag ska rakt fram så jag siktar ett par meter "bakom" lastbilen och döm om min förvåning när DS fullkomligt tvärnitar! Eftersom beteendet är totalt ologiskt är jag kanske 1 meter från att bli påkörd bakifrån av bilen bakom som undrar vad i helvete jag håller på med och tvärnitar när det är fritt i rondellen. DS har alltså inte fattat att objektet rör sig i sidled utan verkar tro att jag körde rakt in i en vägg.

Eftersom DS aldrig bromsat när det behövts men tvärtom när det inte behövts så är det inte något jag värdesätter eller ens vill ha i min bil.
Anekdoter är inte statistik. Joel får ingen F30 för budgeten i ursprungsinlägget... Det är E90 som är aktuell i så fall.
Dessutom är S60/V70N säkrare passivt än E90 ändå. Inte för att det är relevant här, dock. Dessa bilar omtalas inte som eventuella köpobjekt.
av Lövet
Var är statistiken som styrker autobroms säkerhetshöjande effekt? Jag säger inte att det inte gör det, jag säger bara att det är inte bekräftat.

I mitt fall höll det på att orsaka whiplash så jag är inte särskilt positivt inställd till dem.
Folksam har en del:
http://trafiksakerhet.folksamblogg.se/2 ... an-trodde/

Finns liknande från USA:
http://www.iihs.org/iihs/sr/statusreport/article/46/6/1

Det finns dock ingen data som visar att din anekdot stämmer -- att autobroms skulle vara farligare. Alla genomförda studier som jag sett visar på statistiskt fastställd ökad säkerhet med bilar som har autobroms.
Tack malmstroem. Det var dessa preliminära rapporter jag baserade min egen tro på. Kanske oförsiktigt att slänga sig med påståenden i det här skedet men det tycks peka så tydligt i en riktning nu att jag vågade mig på att låta självsäker om det.
av Lövet
Malmstroem skrev:Det finns dock ingen data som visar att din anekdot stämmer
Jag är VÄLDIGT säker på att den stämmer...
PaNi skrev:Hade jag inte varit "tvungen" att köra Volvo hade jag kört en Volkswagen. Mycket bil för pengarna. En Touran kanske är vad du behöver?
Ska man ha in ungar i barnstolar bak är Touaran ett riktigt bra alternativ. V60is sluttande tak är ganska irriterande. Det är svårt att få in ungarna utan att dunka i huvudet i taket.
Lövet skrev:
Malmstroem skrev:Det finns dock ingen data som visar att din anekdot stämmer
Jag är VÄLDIGT säker på att den stämmer...
Det blir lite missvisande när bara del av texten citeras...

Jag har absolut ingen misstro mot att din anekdot stämmer. Däremot tvivlar jag i hög grad på att du på något sätt kan visa att autobroms är farligare generellt sett.

Ja, autobroms har tvärnitat en gång för dig -- och ingen olycka inträffade, men du fick ett otrevligt olyckstillbud. Statistik över stor mängd bilar med och utan autobroms visar att personskador och olyckor är färre med bilar med autobroms. Jag vet vad jag litar på när det gäller om jag ska ha autobroms eller inte på min bil.
av Lövet
Jodå, jag förstår vad du menar :wink:

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]

Enda anledningen är förstås att h&[…]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motorolj[…]