Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
sthlm skrev:Men när batteriet dör så är det egna lösningar som gäller då det inte går att hitta ersättningsbatteri
Det går att "bygga om". Jag har gjort det på mina borrmaskiner (också utgånga batterier). Både jobb och pyssel, men det går. Elfa har mycket även batterier typ sådana här
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19093
Exakt vilken sort jag använde vet jag inte nu men det var typ "D" batterier i storlek. Men typ sådana här batterier sitter det i batterierna till batterimaskiner. Det finns numera olika typer och lösningar, men mina borrmaskiner funkar fortfarande. Bl.a en c:a 35 år gammal 9,6V Makita med 2 växlar och slagfunktion. Den var verkligen hitech då.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av sthlm
Rådlös skrev:Det var mycket pengar om det var den här: http://www.mekonomen.se/bil/verktyg/elv ... pa279585sv
Speciellt om du inte lyckas hitta ersättningsbatterierna. För mindre än halva priset hade du fått en 230 voltsmaskin.
Vad besviken jag hade blivit när jag stod där och det inte fanns ett uttag på 250m håll. :D
Runt 950:- betalade jag och cellerna i batteriet går att byta om man bara är lite klurig.
Dock så har nog 75% av min maskins uppgift varit att dra ihop arbetsbänkar och dra i fransk träkruv.

Men du har rätt i att det är dyrt för att vara en "engångsmaskin".
Användarvisningsbild
av xerent
Fälgkors används här. Behövs mer vridmoment så kopplar jag på ett 7 dm långt järnrör och ställer knät vid navet :D
Användarvisningsbild
av milktrucker
bultarna på P2:orna(V70/S60/S80/XC70/90) ska dras med 120 Nm, dvs 12 kg kraft på ett 1m långt järnrör...
av osla
milktrucker skrev:bultarna på P2:orna(V70/S60/S80/XC70/90) ska dras med 120 Nm, dvs 12 kg kraft på ett 1m långt järnrör...
men av någon jävla anledning så fastnar bultarna extremt mycket jämfört med andra märken. v70 xc:n pappa hade gick det av några dragskaft när vi skulle lös med original xc fälgarna, har för mig att dock plåtfälgarna inte var lika extrema på att fastna, visst drog jag dom säkert för hårt då jag bara körde med mutterknack, men har aldrig fastnat så där på andra bilar. även gubbarna på däck verkstan här i stan sa att på volvo fastnar bultarna
Användarvisningsbild
av lennarte
osla skrev:men av någon jävla anledning så fastnar bultarna extremt mycket jämfört med andra märken
Min erfarenhet av fastsittande bultar/muttrar är att bultar sitter hårdare (om man drar för hårt) än vad muttrar gör. Förr i tiden fanns det gott om VW 12 - 1300 på vägarna. Dom äldre modellerna (innan -67) hade trumbromsar runt om. Dessa modeller hade bultar med 19mm hylsa och betydligt större konisk anliggning + att bultarna satt i ytterkant på bromstrummorna gjorde att dom ibland var helt omöjliga få loss. Tog man ett rör till hjälp, lyfte man hela framänden, tyngre var inte bilen. försökte man pressa neråt snurrade hjulet då också. Enda chansen att på loss dom var att slå på skallen med en handslägga, ett par slag, sedan mutterdragare, så "kom" dom. Inte alltid så lätt ute på vägen. Jag har haft bultar på alla (frugans) Passater och (min erfarenhet) drar man alltid med rätt moment, så kan man också lossa bultarna med "vanliga" verktyg. Dock inte alltid originalverktygen, dom brukar vara för klena, men med ett bra hjulkors funkar det. Båda händerna på "övre staget" och en fot på det "nedre staget" och tryck till med foten samtidigt som du "drar" med båda händerna så kommer det. Jag har dock "trampat sönder" ett flertal kors under åren, så som med allt, Bra Kvalitet. Samtidigt med WV 1200 fanns Mercedes (180,190, 200, 220) med 17mm bultar (lite annorlunda utformning av fälgen) men det var aldrig några problem med dom.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag hade muttrar på 945an och bultar på V70in, på 945an fastnade det bra mycket mer än vad det gjort på V70in iaf. Men det kan ju ha mycket att göra med att gängorna lättare blir rost-skadade på mutter-modellerna än bultar.

Och sen så är det ju bättre(till en viss gräns, givetvis, "rätt" är alltid bäst) att bultarna sitter för hårt än för löst, mindre risk att dom skruvar upp sig och man tappar hjulet.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]