Rumpnisse skrev:Samtidigt har vissa delar av Göteborg förbud mot dubb, dom som kör där riskerar böter. Frågan är om det inte blir en växande trend efter valet.
Göteborg är inte ensamma om detta, men resultatet varierar från förväntad minskning av partiklar till ingen mätbar skillnad i partiklarna i andra fall då grundorsaken inte är den förväntade.
Största boven är vägsaltet, inte dubbarna. Utan salt fast med dubb är bilen ren och fin efter en vinterresa på saltfria vägar. Har man tvingas in i träsket så är det saltskit över hela bilen.
Tyvärr måste vissa ha salt för att kunna ta sig fram även om riktig plogning med stålet ner i backen(inte 5cm över backen av ren snålhet i budgivning som inte medger byte av skär och saltet sen tar hand om resten i bästa fall) samt vinterväglag är rätt medicin mot skitiga bilar och slitna vägar när saltet löser upp bindemedlet i asfalten och gör den porös. Vägar som inte saltats är i klart bättre skick än saltade vägar.
Bästa temperatur är kallare än -10 under långa perioder för då slipper man saltet helt då det inte fungerar helt eller delvis.
Kör alldeles för mycket på asfaltsvägar som inte saltas resp. saltas för att inte se skillnaden av saltets framfart på bilens renhet och det med dubbat.
Som tur var finns det saltfria regioner i detta landet och det är en bra trend att det ökar med sand framför salt då man alltid kan trycka mindre på gasen och köra saktare än vad skylten säger när man vet att det är halt för det ser halt ut, svart asfalt ser ju ut som sommar och det körs som om det är sommar med resultat att det sitter nån i diket lite här och var utöver att dom av "okänd anledning" orsakat en incident med ´materiella skador på minst 2st fordon.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..