Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Frågan går ju inte att svara på generellt. De senaste fem åren har jag vintertid kört 98% i och kring Göteborg på stadsgator och de stora infartslederna. Kontinentala dubbfria har varit det självklara valet för mig eftersom det till 98% är våt och torr asfalt under vintern jag kör på. Denna täcktyp fick även bekänna färg under de kalla och snörika vintrarna -10 och -11. Men det skulle räcka med att jag dagligen körde på lågt trafikerade små- och landsvägar för att jag skulle byta till bästa dubbdäck.
En iakttagelse är ju att man kan köra tvärs igenom europa i snöstorm och bilen ser fortfarande ren ut. Sen kör man över svenska gränsen och efter några mil ser man inte ut och bilen ser ut att vara ingjuten i betong.

Det kan ju inte vara annat än dubbdäcken som sågar ned vägbeläggningen, detta även fast vi har den skrovliga och bullriga asfalten där man har vältat i ett extra hårt stenlager på ytan.

Skulle vi haft den tysta och lättrullade asfalten man hittar i andra länder så hade dubbarna dödat den direkt.
Ja har kört med både och. Jag var en mycket bestämd dubbmänniska (anti dubbfritt ;) ) innan arbetskamraterna fick mig att prova dubbfritt (jobbade på en rikstäckande däck-kedja då). Efter de var jag omvänd ;) Enda gången ja upplevde att ja hade dåligt fäste var på blankis med vatten ovanpå, det är jävligt halt även med dubbdäck då...fast de var än halare med dubbfritt :P
Rumpnisse skrev:Samtidigt har vissa delar av Göteborg förbud mot dubb, dom som kör där riskerar böter. Frågan är om det inte blir en växande trend efter valet.
Göteborg är inte ensamma om detta, men resultatet varierar från förväntad minskning av partiklar till ingen mätbar skillnad i partiklarna i andra fall då grundorsaken inte är den förväntade.
Största boven är vägsaltet, inte dubbarna. Utan salt fast med dubb är bilen ren och fin efter en vinterresa på saltfria vägar. Har man tvingas in i träsket så är det saltskit över hela bilen.
Tyvärr måste vissa ha salt för att kunna ta sig fram även om riktig plogning med stålet ner i backen(inte 5cm över backen av ren snålhet i budgivning som inte medger byte av skär och saltet sen tar hand om resten i bästa fall) samt vinterväglag är rätt medicin mot skitiga bilar och slitna vägar när saltet löser upp bindemedlet i asfalten och gör den porös. Vägar som inte saltats är i klart bättre skick än saltade vägar.
Bästa temperatur är kallare än -10 under långa perioder för då slipper man saltet helt då det inte fungerar helt eller delvis.
Kör alldeles för mycket på asfaltsvägar som inte saltas resp. saltas för att inte se skillnaden av saltets framfart på bilens renhet och det med dubbat.
Som tur var finns det saltfria regioner i detta landet och det är en bra trend att det ökar med sand framför salt då man alltid kan trycka mindre på gasen och köra saktare än vad skylten säger när man vet att det är halt för det ser halt ut, svart asfalt ser ju ut som sommar och det körs som om det är sommar med resultat att det sitter nån i diket lite här och var utöver att dom av "okänd anledning" orsakat en incident med ´materiella skador på minst 2st fordon.
körde min förra bil audi 80 1990 med conti ice Contact väldigt bra på rent vinter väglag fick ta det lite lugnt på barmark.
har även samma gummi till min s70 ska bli kul o se hur den blir med samma däck märke.
dubbfritt går bra med där ja bor i Närke.
snö röjningen här är helt oduglig men skiten brukar ju smälta för det mesta.

hasse.
Jag fick med hakkapeliitta R på förra S70n och jag vart förvånad hur bra dom var. Åker inte längre Volvo men funderar skarpt på att köpa sådana till bilen jag har nu.
Fick med dubbfria Hankook som enligt Google är anpassade efter Europa vinter till nya bilen..
Uninium skrev:Jag fick med hakkapeliitta R på förra S70n och jag vart förvånad hur bra dom var. Åker inte längre Volvo men funderar skarpt på att köpa sådana till bilen jag har nu.
Fick med dubbfria Hankook som enligt Google är anpassade efter Europa vinter till nya bilen..
Ja visst är Hakka R bra!
Byt du bort dina Hankook mot Hakka R2 så kommer du bli otroligt nöjd. Åker du en vinter med Hankook kommer du kanske att svära och gå över till dubbat.
ER skrev: Största boven är vägsaltet, inte dubbarna. Utan salt fast med dubb är bilen ren och fin efter en vinterresa på saltfria vägar.
Dubbarna är grymma på att mala ned vägytan. Körde 80 mil i Sydsverige förra hösten i svagt regn innan folk fått på dubbdäcken, bilen var knappt smutsig efter resan.

Gjorde om resan 4 veckor senare med samma väder och bilen blev fullständigt igengrodd av nedmalen vägytan.

Det var fortfarande +8 grader och inga saltbilar hade varit ute för säsongen. Ända skillnaden var att folk hade börjat få på dubbdäcken.

Så visst är dubbdäcken synnerligen effektiva på att fräsa ned vägytan med sina hårtmetalldubbar.

Plussar man sedan på med salt så blir det ju oändligt värre.

Idealet är väl om vägen är täckt med ett tjockt lager isbark som dubbarna kan greppa i och som skyddar vägytan från dubbarna. Men hur många vintervägar ser ut så i de trafikerade områdena.
ER skrev:(inte 5cm över backen av ren snålhet i budgivning som inte medger byte av skär och saltet sen tar hand om resten i bästa fall)
Just dedär problemet finns uppe i norrbotten sen privata entreprenörer tog över snöröjningen. Så sjukt j-la störande!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]