gubbstrutt skrev:citat jobbar man hel tid är det väl ändå rätt få som får ut mindre på två löner?.
om du öppnar ögona så finns det en hel del folk som tjänar (mycket) mindre.
hasse.
Medianlönen i Sverige 2011: 269 726 kr/år
Om du inte vet vad medianlön är så är det brytpunkten där hälften tjänar mer och hälften tjänar mindre. Siffran jag hittade är från 2011 så det bör gått upp till ca 285 000kr/år 2014 (Uppräknat med 2% per år).
Medellönen är betydligt högre och ligger en bit över 300 000kr per år..
Jag skrev cykla 1,5 mil, vilket motsvarar ungefär en femtiolapp i inbesparing på milkostnad.. kanske får cykla en mil till om man har en äldre bil som inte har värdetappet att räkna in. Jag har dock inga problem med att prioritera om lite om man får lägga en hundring extra på soppa i månaden.
Skulle dom höja 40% skulle det fortfarande inte vara mer än en höjning på 3,40kr/mil om bilen drar 0,6l/mil.. Det är klart att det skulle påverka, men att köra en någotsånär ny bil idag kostar 30-35kr/mil, så totalt blir det inte mer än 10% höjning. (Vilket är mycket det också, men det blir inte 40% dyrare att köra bil för att soppan höjs 40%.)
Jag skulle gärna då se att det kom fram bättre och smartare lösningar för att få ner förbrukningen.
Jag betalar mindre idag för bränsle per mil än vad jag gjorde när jag tog körkort 1999. Dels för inflationen, dels för att bilarna drar betydligt mindre.
Och nej, jag är inte politiker.