Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#893517
joel80 skrev:Men är det inte lite så att det kanske behövs lite höjda kostnader av bränsle just för stt effektiviseringar ska genomföras? Vad man än tycker om själva höjningen så gör ju det så att det till slut blir för dyrt att inte effektivisera. 70 öre gör nog inte så mycket då många oavsett vad dom säger ändå har råd med den femtilappen.. Om man däremot skulle dubblera priset skulle folk ev börja fundera. Nu är jag nog inte för en dubblering rakt av.. Men bränslet idag är för billigt för att folk och företag ska börja effektivisera.
Hmmmm hmmm intresant synvinkel

Ja jag säger så hör så länge jag slipper betala för att jobba samt kan få nöjesköra lite.

Jag har suttit på möte med en rik snubbe en gång som ville höja trängselskatten till allt mellan 100-500 kr per gång för som han utryckte det ta bort alla normala bilister. Så han kunde köra utan köer.

Även det ett sätt att minska utsläppen radikalt, men blir nog en smärre katastrof för all näringsverksamhet.

Synd att det ska vara så omöjligt att förbättra en bil i efterhand.
Har för mig om jag minns rätt att Taxi bilarna i Bankok fick en månad på sig att konvertera om till gas drift eller sluta köra i stan.
Skulle man tillåta att förbättra sin bil i efterhand skulle nog utvecklingen mot bättre miljö få en helt annan fart.

Men i ärlighetens namn tror jag inte man vill att minskningen av fosila bränslen går för fort kanske man märkt en minskning och kompenserar skattebortfallet lite med en höjning av skatten på bränslet.
#893527
joel80 skrev:Men är det inte lite så att det kanske behövs lite höjda kostnader av bränsle just för stt effektiviseringar ska genomföras? Vad man än tycker om själva höjningen så gör ju det så att det till slut blir för dyrt att inte effektivisera. 70 öre gör nog inte så mycket då många oavsett vad dom säger ändå har råd med den femtilappen.. Om man däremot skulle dubblera priset skulle folk ev börja fundera. Nu är jag nog inte för en dubblering rakt av.. Men bränslet idag är för billigt för att folk och företag ska börja effektivisera.
Mitt förslag är följande: Höj kraftigt priset på vapen - då blir det för dyrt att kriga länder emellan. :mrgreen: Väldigt mycke OT...men det bjuder vi på...samt att "folk ev börja fundera." :D :-)-) :D
#893538
gubbstrutt skrev:citat jobbar man hel tid är det väl ändå rätt få som får ut mindre på två löner?.
om du öppnar ögona så finns det en hel del folk som tjänar (mycket) mindre.



hasse.

Medianlönen i Sverige 2011: 269 726 kr/år
Om du inte vet vad medianlön är så är det brytpunkten där hälften tjänar mer och hälften tjänar mindre. Siffran jag hittade är från 2011 så det bör gått upp till ca 285 000kr/år 2014 (Uppräknat med 2% per år).

Medellönen är betydligt högre och ligger en bit över 300 000kr per år..

Jag skrev cykla 1,5 mil, vilket motsvarar ungefär en femtiolapp i inbesparing på milkostnad.. kanske får cykla en mil till om man har en äldre bil som inte har värdetappet att räkna in. Jag har dock inga problem med att prioritera om lite om man får lägga en hundring extra på soppa i månaden.
Skulle dom höja 40% skulle det fortfarande inte vara mer än en höjning på 3,40kr/mil om bilen drar 0,6l/mil.. Det är klart att det skulle påverka, men att köra en någotsånär ny bil idag kostar 30-35kr/mil, så totalt blir det inte mer än 10% höjning. (Vilket är mycket det också, men det blir inte 40% dyrare att köra bil för att soppan höjs 40%.)

Jag skulle gärna då se att det kom fram bättre och smartare lösningar för att få ner förbrukningen.

Jag betalar mindre idag för bränsle per mil än vad jag gjorde när jag tog körkort 1999. Dels för inflationen, dels för att bilarna drar betydligt mindre.

Och nej, jag är inte politiker.
#893551
Där ser man jag som tjäna mer 1999 och brukar tänka tjitt vad biligt det var att tanka på den tiden. Min bil idag drar ungefär samma aom min bil drog då. Men det är klart bensin bilar har inte förändrats nästan någonting i förbrukning.

Så...
Drar mindre ja om man håller sig till diesel.
Sen är det frågan i långa loppet om det lönar sig ändå när man räknar in höjd skatt rep av värmare ev spridar byte partikelfilter byte. Eller annan ev mycket dyr repration



Men jag har så svårt för det där knackande ljudet. Och lukten kalla vinterdagar.

Varför är gas bilar så sälsynta. Skulle villja ha gas i en xc70 med turbo motor.
#893558
Min bensinare jag har idag drar mer än någon annan bil jag haft tidigare, ett steg i fel riktning kanske. Men det gäller att passa på, jag lever bara en gång och snart sitter säkert MP på några nyckelpositioner i regeringen.
#893568
Om det är utsläppen (växthusgaser) som är fokus så finns det annat att pyssla med än just personbilar... All köttproduktion bidrar med sanslösa mängder av bl.a metan; framställning av järn/stål, koleldade kraftverk etc etc bidrar med CO2 och det finns ju hur mycket som helst att göra, men allt innebär att man måste offra något. Till exempel bekvämlighet och låga priser på elektronikprodukter ellr nåt. Tänk också tanken att man faktiskt beskattade även flygbränsle; det skkulle göra en hel del på biljettpriset, förmodligen, men kanske ha en positiv effekt på utsläppen och det är inte så många som faktiskt flygpendlar...
#893604
Flygbränsle måste vara helt skattebefriat så billigt som det är att flyga.

Ofta betydligt billigare än att ta bilen.

Åkta förra veckan stockholm - malmö tur retur 1497kr med SAS.
Omöjligt att komma så biligt undan med bilen. + all tid det tagit att köra
#893704
joel80 skrev:
gubbstrutt skrev:citat jobbar man hel tid är det väl ändå rätt få som får ut mindre på två löner?.
om du öppnar ögona så finns det en hel del folk som tjänar (mycket) mindre.



hasse.

Medianlönen i Sverige 2011: 269 726 kr/år
Om du inte vet vad medianlön är så är det brytpunkten där hälften tjänar mer och hälften tjänar mindre. Siffran jag hittade är från 2011 så det bör gått upp till ca 285 000kr/år 2014 (Uppräknat med 2% per år).

Medellönen är betydligt högre och ligger en bit över 300 000kr per år..

Jag skrev cykla 1,5 mil, vilket motsvarar ungefär en femtiolapp i inbesparing på milkostnad.. kanske får cykla en mil till om man har en äldre bil som inte har värdetappet att räkna in. Jag har dock inga problem med att prioritera om lite om man får lägga en hundring extra på soppa i månaden.
Skulle dom höja 40% skulle det fortfarande inte vara mer än en höjning på 3,40kr/mil om bilen drar 0,6l/mil.. Det är klart att det skulle påverka, men att köra en någotsånär ny bil idag kostar 30-35kr/mil, så totalt blir det inte mer än 10% höjning. (Vilket är mycket det också, men det blir inte 40% dyrare att köra bil för att soppan höjs 40%.)

Jag skulle gärna då se att det kom fram bättre och smartare lösningar för att få ner förbrukningen.

Jag betalar mindre idag för bränsle per mil än vad jag gjorde när jag tog körkort 1999. Dels för inflationen, dels för att bilarna drar betydligt mindre.

Och nej, jag är inte politiker.
du verkar inte ha fattat riktigt ännu att alla inte har nya bilar verkar det som
eller att många bilar inte drar 0.6 lit mil utan mer
3.40 kr mil det är mycket pengar om sen bilen drar mer än de 0.6 du snackar om.
det här med lönerna ja du vad ska jag säga det är bara statestik fäll nern å landa.

jag köper att du inte är politiker men snacka skit verkar du kunna.
det är lika bra vi punktar här tills du sett samma värld som jag sett.

hasse

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]