Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Dpblad
Är det inte intressant för det aktuella fallet att veta hur nödvändig den där programvaran var för hitta den skadade kabeln? Jag tror mer på att verkstaden vill låta kunden betala för att de överskattade sin egen kompetens snarare än att de skulle agerat bedrägligt med flit. Men, en skadad kabel går att hitta utan programvara. Frågan är ju dock om det hade varit rimligt och hur tydligt omfattningen och villkor i den första fast prissatta felsökningen var specificerade i det (skriftliga?) avtalet/offerten. Själv hade jag nog avbrutit efter den misslyckade felsökningen och sen (med nyckel i hand) vägrat betala 800kr eftersom verkstaden inte hållit avtalet om att hitta felet.
av *pettson*
Mwi skrev:Det är fel att betala mer, verkstaden lämnar ett fastpris för felsökning på 800:- om de inte har kompetensen att lösa problemet är inte det kundens problem. Betala 800:- som är överenskommit sen kan du be verkstaden fara åt helvete, det är inte ditt problem att de inte har insett sin egen begränsning.
Du är inte införstådd med att.du gör ett affärsavtal? Det är inte entren i bygdegården där bara entre ingår.
Du är inte med på att kundens fordon satt stopp enligt utsago? Verkstan har inte tappat bort sej, men dom kommer inte längre utan mjukvara.
Naturligtvis kan alla börja med minst 5000 i felsökningsavgift? Ja för att täcka det okända alltså med kunder som dej. Kunder som tror dom förstått, eller som tror dom gjort ett klipp . Sen kan företagen istället fundera på om man har lust att återbetala överskjutande belopp, eller bara behålla det som bonus? Avtalet är isåfall 5000 så är ni kvitt, 15min eller 4 timmar? Samma samma.. nej då skulle du vråla elakheter om att du är lurad iallafall.

Ingen har rövkört kunden på nåt sålänge ett nytt avtal ingåtts. Ska du ha åsikt om vad som är att luras eller inte så.bör du kontakta företaget för att få veta.vad som ingår i en felsökning. Är det 1 timma? Mjukvara? Material? Obegränsad tid lär ingen ha för 800kr. Verkstan betalar inte för att dom tycker det är roligt att du dyker förbi. Innan du vet vad avtalet innrhåller så vet du inte om det är uppfyllt eller inte. Felsökning är felsökning bara.
Vad ingår för material i en felsökning? Tror du på fullaste allvar att fri tid, fritt material och mjukvara ingår någonstans för 800 ink moms så finns det riktiga verklighetsproblem.
Det har inget med kompetens att göra i det läget. Visst kan man felsöka kablage utan dator i nyare bilar? Det är inte så många kablar att koppla ur för att handmäta. Trippla sluträkningen så är du i närheten av extratiden. Inredning ska bort för att frilägga kablagen för att sen koppla ur, för att sen felsöka en misstänkt i taget. För all del ett par betalda timmar bland elscheman ihop med mätning kan förstås fördyra det hela.med. Vem betalar engångsclips och annat som bara används en gång? Verkstan tänkte du? Kontaktstycken och speciella kabelskor är alltid gratis förstås. Allt oavsett på din bil finns på.lokala lagerhyllorna och kostar gratis o ingår ? Det tar inte tid att göra en reparation fackmannamässig, det tar inte ett dugg längre tid än att fimpa en kabel och mosa ihop det med en.eltejp eller kanske lite sockerbitar?
Istället tog.man ner mjukvara som gör en pointer för att förenkla och förkorta felsökningstiden. Det måste ju varit riktigt skitdumt..
Ett fel kan ha begåtts, om det nu inte har.missuppfattats eller glömts. Det är just innehållet i dom där 800kr felsökning som beställs. Det ska anges om så muntligt i samband med beställning av tjänsten vad den innehåller.
Men nu gjordes avtalet om med ny summa och då gäller inte första avtalet längre.

Utöver..halvrelevant när det gäller att betala dom omkostnader man skapar på olika sätt.

Som jag ser det är det tur att man nu gjort om reglerna för ett ångrat köp till sist, för distansköp.
Tidigare fick försäljaren ta på sej full kostnad för utskicket av det som köpts och ev.värdeminskningar för trasiga förpackningar osv. Kunden kunde alltså beställa hem.ta ut titta känna klämma ev ta sönder orginalförpackningar. Allt kunden stod för i slutändan var returfrakten. Kunden fick tillbaka sin ursprungliga frakt ihop med köpkostnaden.
Kostade detaljen 200spänn och pack frakt pf avgift osv Ytterligare en total 200dring. Så förlorade säljaren både försäljningen, pf avgiften till posten och frakten samt tiden på att någon ångrade sitt köp.

Nu är även det ändrat till eu standard, kunden får stå för bägge portona och all ev värdeminskning, samt omkostnader denne orsakar säljaren. Så, man kan ångra sej precis som förut. Men nu får man alltså stå för det man orsakar även där.
Precis så som det redan praktiseras när det gäller verkstadstider som måste avbrytas.

Så idag kommer man inte undan att betala för sej vid ett ångrat köp på distans ens.
av Andis
Fast pris känns som det har blivit en reklam grej på större verkstäder och praxis att använda.

I själva verket kan man väll säga att det är mer eller mindre omöjligt att säga exakt hur lång tid och hur omfattande en repration blir i till exempel det här fallet som TS tar upp.

Där håller jag med TS om att det är lite irriterande att få ett så kallat fast pris när dom i själva verket borde sagt omöjligt att svara på men vi kan börja titta på det för 800kr sen hör vi av oss mer när vi sett lite hur det ser ut samt vet lite mer vad som behöver göras. Då med en fortsättning på priset.

Båda begreppen betyder egentligen samma sak. Men min erfarenhet är att ordet fast pris oftas vaggar in kunden i en trygghet som gör att kunden slår till. Samt det andra svaret ofta leder till ett nej till jobbet. Med andra ord ett reklam trick av verkstäderna.

Fel eller rätt? Ja en bra fråga.

Själv brukar jag ställa frågan så här "vad ungefär tror du det kostar att göra en sån här repration?" Speciellt bra nu mer när personlig mekaniker införts och man får tala direkt med mekanikern som gör jobbet. Då brukar jag på Bilia få priser som brukar resultera i att det kostar mindre när jag hämtar bilen än vad mekanikern uppskatta priset till. Vilket jag gillar. Får hellre ett högre pris från början som sen blir lägger än tvärt om.

Sen måste jag lägga in en stor plus poäng till Bilia att dom är så bra på att ringa och berätta hur mycket mer det kostar om det blir så. Det är trevlig än att man kommer dit och får en chock i efterhand.
Senast redigerad av 1 Andis, redigerad totalt 0 gånger.
av Andis
*pettson* skrev:
Mwi skrev:

Som jag ser det är det tur att man nu gjort om reglerna för ett ångrat köp till sist, för distansköp.
Tidigare fick försäljaren ta på sej full kostnad för utskicket av det som köpts och ev.värdeminskningar för trasiga förpackningar osv. Kunden kunde alltså beställa hem.ta ut titta känna klämma ev ta sönder orginalförpackningar. Allt kunden stod för i slutändan var returfrakten. Kunden fick tillbaka sin ursprungliga frakt ihop med köpkostnaden.
Kostade detaljen 200spänn och pack frakt pf avgift osv Ytterligare en total 200dring. Så förlorade säljaren både försäljningen, pf avgiften till posten och frakten samt tiden på att någon ångrade sitt köp.

Nu är även det ändrat till eu standard, kunden får stå för bägge portona och all ev värdeminskning, samt omkostnader denne orsakar säljaren. Så, man kan ångra sej precis som förut. Men nu får man alltså stå för det man orsakar även där.
Precis så som det redan praktiseras när det gäller verkstadstider som måste avbrytas.

Så idag kommer man inte undan att betala för sej vid ett ångrat köp på distans ens.
Off topic.

Mycket positiv läsning Pettson.
Kommer gynna seriösa nät kunder i lägre priser när dom slipper betala för kunder som satt i system att returnera i tid och otid.

För någon stans tar säljaren ut förlusten, och det blir i höjning rakt av för att täcka in eventuell okynnes returnerande. Nu slipper säljaren detta otyg.
av Mwi
*pettson* skrev: Du är inte införstådd med att.du gör ett affärsavtal? Det är inte entren i bygdegården där bara entre ingår.
Här har ju TS ingått ett avtal med Bilia (auktoriserad volvoverkstad) om en felsökning på stereon för ett fastpris på 800:-, att då kräva mer betalt är inte lagligt. Om sedan verkstaden vill ha betalt för att laga felet är helt ok om kunden godkänner det.
av *pettson*
Ingen gick utöver ordinarie avtal...
Man slöt ett nytt avtal med kundens godkännande. Nåt jag gjort hundratals gånger. Har jag gett ett fast pris på något och nåt okänt inträffat så har jag ringt kunden och clearat kostnaden innan jag gått vidare. Fast pris på ett kamremsbyte till exempel. Ska jag stå för både din pump och bytet av densamma om det visar sej att den läcker när jag får bilen? Eller ska jag slänga ihop bilen och välkomna dej till dubbla kostnaden när du behöver komma tillbaka? Eller.. ska jag ringa dej och ingå ett nytt avtal så det blir gjort så billigt som möjligt i samband med jobbet du beställt? I dina ögon ska jag stå för att du kommer indragandes med din läckande bil.
Alternativet är att tvångsbyta allas pumpar i förebyggande så man får högsta pris även om det inte behövs. Men det kanske är den ärligaste prisbilden för dom som inte vill förstå.?

Återigen... Kolla vad ett avtal innehåller innan du ingår det så är det löst.
Brutit ett avtal har man gjort när man brutit mot innehållet i just det avtalet.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Jag tycker det verkar väldigt konstigt att få ett fast pris på en felsökning. Har aldrig fått det, Tex med AC n, då sa Volvo i Visby att felsökningen kostar från 2000:-. Alltså inget fast pris.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
*pettson* skrev:Återigen... Kolla vad ett avtal innehåller innan du ingår det så är det löst.
Brutit ett avtal har man gjort när man brutit mot innehållet i just det avtalet.
Då kollar vi...
Jonas_latt skrev:det skulle kosta 800kr och då frågade jag om jag skulle på reda på felet för de pengarna

Absolut svara de.
Användarvisningsbild
av Vojje
ett fast pris för felsökning är normalt förfarande. Allt annat är oseriöst.
*pettson* roar sig med att försöka blanda ihop korten med ett påhittat kamremsbyte.
Jag har redan tidigare i tråden förklarat att ett fast pris ej får överskridas så länge inga förändringar av beställt arbete sker.
Tillkommer pumpbyte och annat förändras naturligtvis situationen. Det har inget med fast pris för felsökning att göra.
Det priset kan aldrig överskridas under några som helst omständigheter. Klarar verkstaden inte av att leverera en korrekt felsökning för det avtalade priset måste de avsluta arbetet och hoppas att kunden inte begär skadestånd enligt konsumentlagstiftningen.
av *pettson*
Att du vojje inte är med på noterna är intet nytt under himlen. Varje gång det ska aggas och bråkas eller på annat sätt stångas så är du först på barrikaderna oavsett vad som är korrekt eller inte.
Men gör såhär att du ihop med Ts kontaktar en konsumentrådgivare och tar det hela till Arn. Eller tar det dit genom din egen omsorg med dej som rådgivare. På så sätt får du allt utbenat så även du förstår.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp