Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Nja, den var inte mer slut än vad andra är vid 7700 mil som den då hade gått.
Hört talas om billån? :wink:
(Klart du har, men du vill väl få sagt att du inte "behöver" låna till bil, kul för dig i så fall).

Nu var inte hela skillnaden det, utan även de saker du räknade upp.
Skillnad i skatt ca 200 per månad.
Skillnad i försäkring ca 300 per månad.
Skillnad i service ca 200 per månad eftersom jag utför den själv på bilen vi har nu..
av llesrof
Variosboy skrev:Nja, den var inte mer slut än vad andra är vid 7700 mil som den då hade gått.
Hört talas om billån? :wink:
(Klart du har, men du vill väl få sagt att du inte "behöver" låna till bil, kul för dig i så fall).

Nu var inte hela skillnaden det, utan även de saker du räknade upp.
Skillnad i skatt ca 200 per månad.
Skillnad i försäkring ca 300 per månad.
Skillnad i service ca 200 per månad eftersom jag utför den själv på bilen vi har nu..
Jo, med billån blir det ju en annan peng. Jag har haft billån till alla mina bilar. Anledningen till att jag vill undvika ämnet är just att viss personer anser att det är fult att låna och koolt att betala kontant.
av Lövet
Oavsett finansiering (jag släpper också gärna den diskussionen) så har bilen definitivt en värdeminskning per månad. En av de högsta kostnadsposterna en bil har men ofta bortglömd när kalkyler ska göras av nån anledning 8)
Även en normal 3 år gammal familjekombi kostar lätt 2-3 tusen i månaden i bara värdminskning.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Jag räknade på ägandet av V70:in och kom fram till att skillnaden i pris mellan när vi köpte den och sålde, och räntan på lånet gjorde att den kostade oss 258000 på fyra år bara i värdeminskning och ränta..

Rätt/fel, bra/dåligt, ja, det får var och en bedöma själv.. jag tycker med facit i hand att det inte var värt det..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
milktrucker skrev: Med en äldre bil blir den en del av vardagen, man låter bilen leva ut som bil. Man kör tuffare och frestar bilen mer med allt mellan himmel....
Och man vågar helt plötsligt parkera nära barnfamiljer och pensionärer. När de slår upp dörren i din bil är det bara att panga tillbaka allt vad man orkar med egna dörren i deras....
Användarvisningsbild
av wissel
:P :P :P :P :P
VolvoB20 skrev:
milktrucker skrev: Med en äldre bil blir den en del av vardagen, man låter bilen leva ut som bil. Man kör tuffare och frestar bilen mer med allt mellan himmel....
Och man vågar helt plötsligt parkera nära barnfamiljer och pensionärer. När de slår upp dörren i din bil är det bara att panga tillbaka allt vad man orkar med egna dörren i deras....
av Droopy
milktrucker skrev:blir man lyckligare av att köpa en ny bil?
- kanske!

men man blir jobbigt rädd om den, för hur många kör ut sin XC70 2014 över stock o sten?
Med en äldre bil blir den en del av vardagen, man låter bilen leva ut som bil. Man kör tuffare och frestar bilen mer med allt mellan himmel o jord, en del drar upp stubbar med sin bil t ex.

jag ser mycket fördelar med äldre bilar, de kostar inte så mycket i inköp, men samtidigt är den även mer slitagedelar och annat som kommer mer åren som kostar pengar. Men även nya bilar kan gå sönder....

och till sist, nästan alla bilaffärer är någon form av förlust

Det beror mycket på hur man är som person, jag ser mina bilar som ett nyttofordon och jag drar ut i skogen och fiskar osv, jag är inet överdrivet pedant el supernoga bara för att det är en ny bil, grabben får äta en glass och kliva in med leriga skor, det är inet hela världen.

Jag har bekanta som aldrig skulle komma på tanken att köra ut på en lerig skogsväg med deras n ya Q5a, en annan åker typ i strumperna året runt :-O) för han är livrädd att smutsa ner bilmattorna.

Har en annan bekant som har en V70R senaste årsmodellen, tror jag det var, köpt den nästan ny och han kör knappt med bilen, förra året körde han 100mil från det att den ställdes på tills han ställde av den inför vintern, 100mil lixom, vad är vitsen.

Det fins grader i herlvetet och jag anser att en bil är till för att brukas.
Användarvisningsbild
av wissel
Oupps, nu hamnade vi i konstigt beteende, minns en med sin Opel Kapitän MY 1957,
all plast kvar på samtliga säten, togs ur sitt garage bara när det var 100% inget regn.
Minns en annan vän, som har en Plymouth 1958, han tappade körkortet 1960,
bilen står än idag i garaget på pallar.....
av Lövet
Jag förundras också över personer som är direkt anala med sitt bilägande. Smuts på mattorna?! Köp nya mattor var tredje år då om det är så viktigt. Kostnaden för det är en piss i Mississippi jämfört med värdeminskningen på en ny bil. Den drabbas man av oavsett om bilen används eller inte men man får ju åtminstone ut någonting om man använder bilen.

Å andra sidan är jag lika förundrad över personer som har total oreda i sin bil. Hjälpte precis en kompis att sanera sin GLK som han haft sedan ny. Bilen var full med äppleskrutt, bananbitar, tuggummi i sätena, grus och jord i baksätet. Barn skitar ner absolut men så man kan ju faktiskt dammsuga bilen oftare än vart tredje år. Lyckligtvis hade han deras Arctico konstläderklädsel (som alla taxi har) så det gick att få ordning på den skapligt.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]