Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av V4004
Hur långt efter kan man se detta? När jag köpte bilen så hade den gått 10.400. Jag åkte så klart in till en vekstad som kollade på remmen och han sa att den såg ut att vara bytt, men lät inte helt hundra. Därför skrev jg här för att höra om man på något sett kan se att den är bytt
av valln
V4004 skrev:Hur långt efter kan man se detta? När jag köpte bilen så hade den gått 10.400. Jag åkte så klart in till en vekstad som kollade på remmen och han sa att den såg ut att vara bytt, men lät inte helt hundra. Därför skrev jg här för att höra om man på något sett kan se att den är bytt
Du kommer inte att få något säkrare svar än vad din mekaniker har gett dig och absolut inte av forumiter som inte har sett din kamrem. Om du vill sova gott om natten kan du ju byta remmen, eller efterhöra vilken verkstad den är bytt på och bilda dig en uppfattning om verkstaden är seriös.
V4004:

Inte för att komma med någon form av pekpinne, men det är ju såklart bäst att kolla upp såna här saker innan man slår till och köper bilen i fråga.
Du skriver att jobbet inte är gjort på en auktoriserad verkstad, är det gjort privat eller på en annan verkstad bara, eller vad menas?
För egen del så gör jag all service själv på mina bilar, med undantag för en bil jag köpte ny.
Hur som helst så gör jag alltid som så att jag sparar kvittot på delarna. Skriver datum och miltal då sakerna byttes. Och nu för tiden så tar jag även ett par kort när själva arbetet utförs.
Är noga och spar som sagt alla papper så som kvitton osv
har än så länge aldrig haft bekymmer vid försäljning att det inte varit gjort på verkstad.. har dock varit tydlig med det redan i annonsen.
Att service är skött enligt ordning, men av mig själv..

att byta kamrem på en V40 är inte särskilt svårt. Har man skruvat på något någon gång i livet så fixar man det lätt med en reparationshandbok till hands.
Och har du specifika frågor så finns svaret garanterat redan i forumets avdelning för V40 96-04.
Användarvisningsbild
av SvenB
Har man slutat med att leverera etiketter att sätta på kamremskåpan i kamremssatserna, på vilka mekanikern skriver miltal och datum för bytet :?:
Sist jag köpte, till min V40 på skruvat.se var det med. Och likaså till gammelOpeln köpte jag på biltema och det fanns med då också.

Detta var för ett år sedan på båda..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Variosboy skrev:Hur som helst så gör jag alltid som så att jag sparar kvittot på delarna. Skriver datum och miltal då sakerna byttes. Och nu för tiden så tar jag även ett par kort när själva arbetet utförs.
Är noga och spar som sagt alla papper så som kvitton osv

Japp, så gör jag också. Kvitton+bildbevis så kan ingen komma och påstå att service inte är gjord 8)
Jag spar kvitton och fotar mest för egen del dock, alltid kul att kika igenom några års kvitton och se hur mycket man lagt ner på bilen :lol:
Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]