Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Lövet: Så var det ja, tack för påminnelsen, då var jag inte helt fel ute trots allt.
Användarvisningsbild
av crumpets
Är lite kluven till om jag ska kväva alfa-intresset en gång till. 159:an är ju en riktigt dålig bil tyvärr, men ack så cool.
Hur hade ni valt mellan S60 2,5T och S80 3,2? De går för ungefär samma pengar, där S80 är slöare men mer rikligt utrustade. Det är helt löjligt vad uselt andrahandsvärdet är på 3,2:orna. Typ 80 000 för en 2008 års S80 summum :shock: Men det lär ju inte vara någon särskilt kul bil att köra. Å andra sidan kör jag ju knappt nåt längre, frågan är vad körglädje är värt när man mest har bilen stående på parkeringen...
av Lövet
Letar du Alfa skulle jag försöka hitta en 156 GTA. Alfa är bilar som kräver omvårdnad och de billigare varianterna är ofta rätt sunkiga numera tycker jag. Toppmodellen verkar dock fortfarande vårdas av de flesta ägare.

I valet mellan 2.5t och 3.2 skulle jag i alla lägen välja sexan. Ger en trevligare upplevelse till bilen. 2.5t har starkt mellanregister men i övrigt är den rätt trist. Femmans ljud är numera totalt nedtonat, gasresponsen seg, förbrukningen klart högre om man använder gasen.
Användarvisningsbild
av crumpets
Är gasresponsen seg även på en chippad motor? Låter som nåt som går att mappa bort, men inte om momentuppbyggnaden i sig är dålig.

En 156:a går tyvärr bort. De kräver helt enkelt att man lägger FÖR mycket tid och pengar på dem. Sexan har ju kamremsbyte varannat år, till ohyggligt pris. En 159:a hade kunnat funka och 2,4litersdieseln är fortfarande på min vill-ha-lista, men den är tung och klumpig och det är tveksamt hur kul det kommer vara att skatta 6000 spänn årligen på en motor som ändå drar 0,8 och man kör typ 1000 mil om året... Några V6:or finns inte ute med aut.
av Lövet
Bara kört standard 2.5t så jag vet inte om det går att mappa bort.

Vad är det för bil du egentligen letar efter? Nåt att bara glida runt i? Prestandabil?
Användarvisningsbild
av crumpets
Mycket bra fråga! Jag har ingen aning :) En ren prestandabil går bort pga ålder och kostnad att hålla rullande. Jag kommer som sagt bara köra 1200-1500 mil/år kommande år och sen är jag lite luten åt att köra vidareutbildning några år så då lär milen rasa till 200-500 mil/år så det vore ju trevligt att hålla nere fasta kostnader hyfsat. Törsten är hyfsat lågt prioriterat därav. I dagsläget är väl mitt körmönster typ restaurang på helgen och stormarknad på vardagarna. Mest innerstadstrafik stockholm, inga ställen att ha kul med bilen. Att ha hästar och lite körglädje är alltså bara nåt slags liten krydda. Har mycket svårt att se mig överleva själsligt med en ekonomimotor trots att det inte blir så mycket kört.

Blir det att jag försvinner tillbaka till universitetsvärlden några år är ju en hög prio att det ska gå att byta skitgrejer själv, som jag gjorde på 960:n. Därför får Volvo ett rätt stort plus i kanten eftersom jag är inläst på standardfel och sånt. En tysk hade säkert funkat lika bra men jag är så ovetande om servicescheman och vanliga fel där att jag känner mig feg. En italienare hade fått gå på ren vilja och ingen logik i världen skulle rättfärdiga det.
av Lövet
Användarvisningsbild
av crumpets
Fina bilar! Men jag är tveksam till så mycket gammal extrautrustning. Ju mer elektronik desto mer som kan krångla och är det nåt som äter elektronik är det ju år. Milen borde inte vara så känsligt däremot. E39 är verkligen en riktigt bra designad bil hursomhelst, efter faceliften tycker jag den håller än idag. Riktigt bra jobb av BMW.
av Lövet
Elektronik är inget större problem på dem. Det är inte mer som går sönder än sexorna. På E39an är det framförallt rost som är problemet samt bultarna till oljepumpen (de gängar ur sig och till slut lossnar pumpen...) samt diverse småfel såsom att kylarna brukar gå sönder vid runt 20000 mil. Mercan är främst känslig runt komponenterna till luftfjädringen. Motorerna i sig är närmast skottsäkra.
Användarvisningsbild
av crumpets
Fasen alltså. De får helt klart hoppa upp ett par snäpp på intresselistan. Jag började vara helt inne på chippad S60 eftersom man läst så oändligt mycket om det att det känns tryggt och de är hyfsat nya men det behöver ju inte säga mycket alls. Min 960 var ju 14-18 år under tiden jag ägde den och jag reparerade den för totalt ca 4000 under 4 års ägande... Nu när V40:n är inne på verkstad igen börjar jag sakna den gamla bilen :)
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]