Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
valln skrev:
milktrucker skrev:3.2 är en ovanlig motor som finns i få bilar.
O andra sidan så är 2.5T ingen höjdare heller. Har krånglat relativt mycket.
prestandamässigt är de säkert lika.
I några inlägg har du skrivit att 2.5T skulle krångla mycket, men kan du vara konkret och utveckla detta?
räcker att kolla i forumet.....
det är läckage, magnetventiler o gud vet vad.....

B5244 sug /B5244T turbo nämns inte alls lika ofta som problematisk, undantaget itanlienska spjäll som verkar vara enda akilleshälen för 2.4L
Användarvisningsbild
av xerent
OK, efter lite diskussioner hemma kring era synpunkter och den nya observationen att det finns V70 T6 AWD 2008 på blocket som kostar lika mycket som XC70 3.2 AWD 2008, står valet nu mellan dessa alternativen istället... :lol:
av Andis
xerent skrev:OK, efter lite diskussioner hemma kring era synpunkter och den nya observationen att det finns V70 T6 AWD 2008 på blocket som kostar lika mycket som XC70 3.2 AWD 2008, står valet nu mellan dessa alternativen istället... :lol:
Provkör T6 sen tror jag du inte tvekar längre :D

Är du intresserad av XC70 bör du gilla lite mjukare gång. (Älskar det själv) tycker personligen att man kan stå på bra med dom om man vill. Visst kränger lite mer. Men inte överdrivet. Däremot kan jag nämna att är nivomat dämparna sönder vilket dom nog är på många som tycker det är dålig väg hållning på XC bilar. Då är dom mycket vingliga och svajiga i hög fart eller ska vi kalla det spännande och underhållande att köra i hög fart speciellt :D men märks inte så mycket i låg fart mer än att dom kränger mycket.

2,5T N serien. Svagheterna på dom är väll framvagnen bör bytas vid 20.000 mil. Hjullagren byte vid ca 18-20 tusen mil. Mycket enkla saker att byta. Sen är dom tysta och fina igen. Nivomat dämparna ca 12-20 tusen mil. Magnetventil var 15 tusen mil ca. Rengöring vevhusventilation vid 16 tusen mil.

För övrigt tror jag inte att det är så mycket mer fel på dom 2,5T motorn är mycket slitstark. Finns ju många såna och många motorer som kan ha fått va med om en hel del men mängden bilar som rullar här gör ju att det kan se ut som många fel när man läser här på forumet, fast % sett kanske det inte är så många som krånglar. Känner själv ingen som haft något ras eller större fel på en Volvo 5 cyl motor.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av milktrucker
Andis skrev:
xerent skrev:OK, efter lite diskussioner hemma kring era synpunkter och den nya observationen att det finns V70 T6 AWD 2008 på blocket som kostar lika mycket som XC70 3.2 AWD 2008, står valet nu mellan dessa alternativen istället... :lol:

Är du intresserad av XC70 bör du gilla lite mjukare gång. (Älskar det själv) tycker personligen att man kan stå på bra med dom om man vill. Visst kränger lite mer. Men inte överdrivet. Däremot kan jag nämna att är nivomat dämparna sönder vilket dom nog är på många som tycker det är dålig väg hållning på XC bilar. Då är dom mycket vingliga och svajiga i hög fart eller ska vi kalla det spännande och underhållande att köra i hög fart speciellt :D men märks inte så mycket i låg fart mer än att dom kränger mycket.

2,5T N serien. Svagheterna på dom är väll framvagnen bör bytas vid 20.000 mil. Hjullagren byte vid ca 18-20 tusen mil. Mycket enkla saker att byta. Sen är dom tysta och fina igen. Nivomat dämparna ca 12-20 tusen mil. Magnetventil var 15 tusen mil ca. Rengöring vevhusventilation vid 16 tusen mil.

För övrigt tror jag inte att det är så mycket mer fel på dom 2,5T motorn är mycket slitstark. Finns ju många såna och många motorer som kan ha fått va med om en hel del men mängden bilar som rullar här gör ju att det kan se ut som många fel när man läser här på forumet, fast % sett kanske det inte är så många som krånglar. Känner själv ingen som haft något ras eller större fel på en Volvo 5 cyl motor.

Med vänlig hälsning,
Andis
XC70 är inte enormt svajiga egentligen, det är visserligen mjukare fjädring men den blir aldrig riktigt vän med landsvägen. Styrningen lever sitt egna liv, ljusår från sportbilarnas distinkta styrning. Bilen är "mjuk" i sina vägegenskaper och då är det framförallt styrningen som är spårande med för hög däckprofil.
XC70 går att få stabilare helt klart. Det som gör XC "instabil" är bl a de förkrympta fälgarna på 16 tum, vilket ger på tok för hög profil. Bilen vill gärna "spåra" om man har fel däckdimension, t ex för breda däck. Ocean race'arna fick 17 tum tack o lov. Tyvärr är fälgutbudet begränsat, få fälgar som jag vill ha. och svårt att hitta 18x7-fälg med 65-nav.
Nivåreglering är ganska ovanligt och det märks direkt om bilen har det eller ej, framförallt när man kör med tung kärra. Bilen blir stenhård i bakvagnen och enormt stötig när släpkärrans n-värde ändras, dvs släpet gungar. Då rister det o stonkar i hela bilen.
av Andis
milktrucker skrev:
Andis skrev:

Med vänlig hälsning,
Andis
XC70 är inte enormt svajiga egentligen, det är visserligen mjukare fjädring men den blir aldrig riktigt vän med landsvägen. Styrningen lever sitt egna liv, ljusår från sportbilarnas distinkta styrning. Bilen är "mjuk" i sina vägegenskaper och då är det framförallt styrningen som är spårande med för hög däckprofil.
XC70 går att få stabilare helt klart. Det som gör XC "instabil" är bl a de förkrympta fälgarna på 16 tum, vilket ger på tok för hög profil. Bilen vill gärna "spåra" om man har fel däckdimension, t ex för breda däck. Ocean race'arna fick 17 tum tack o lov. Tyvärr är fälgutbudet begränsat, få fälgar som jag vill ha. och svårt att hitta 18x7-fälg med 65-nav.
Nivåreglering är ganska ovanligt och det märks direkt om bilen har det eller ej, framförallt när man kör med tung kärra. Bilen blir stenhård i bakvagnen och enormt stötig när släpkärrans n-värde ändras, dvs släpet gungar. Då rister det o stonkar i hela bilen.

Skrattar, vi gillar nog inte samma bil typ. Gillar själv däck med mycket profil. Man slipper då känna varenda skarv.

Man ska nog inte gilla sportbils gång om man köper XC då är man helt fel ute när man tittar på XC har själv inga problem med 16 tumare att den spårar. Men dessa bilar är enormt känsliga för hjulvinklarna i alla fall N serien. Endast Volvo själva har fått till det bra.

Sen kan jag hålla med om att det är inte en bil typ som lämpar sig bra för Nürnberg ring eller liknade.

Utan perfekt för dåliga stadsvägar och lite svävande mjuk landsväg. Underbar vintertid med Stockholm stundtals halv dåligt plogade vägar och många snö vallar in på parkeringar.

Känner inte alls igen din beskrivning på nivomat dämparna. Ändå har jag kört en hel del släp efter bilen.

Snarare vill jag säga att bilen känns likadan oavsett last eller släp. Men så har jag nya dämpare också. Innan var det jänkar mjuk i bak :-)

Med vänlig hälsning,
Andis
av llesrof
Sen kan jag hålla med om att det är inte en bil typ som lämpar sig bra för Nürnberg ring eller liknade.
Nu blev det lite fel va? :D

Nürnberg - rättegångar mot krigsförbrytare efter andra världskriget.
Nüburg - racerbanan Nüburgring.

Det är rätt långt mellan dessa platser så ställ in GPS:en rätt om du skall någon av dem :D
Användarvisningsbild
av xerent
Diskussionerna går vidare. Frugan är insnöad på XC70N och jag lutar mer åt en V70 II T6... Hennes argument är ekonomin och min är körglädjen samt behålla nuvarande fälgar och däck. Uppdatering följer när/om vi kommer till skott.
av Lövet
XC70N är inte direkt en snål bil. Bensinaren drar 1.2-1.3 liter milen och dieseln har 6-7 tusen i skatt. Använd det som argument. :wink:
Användarvisningsbild
av xerent
Jo förbrukning är de nog likvärdiga, kanske att T6:an är marginellt törstigare. Inköpspriset skiljer dock ca 50-60 papp mellan en XC70N 2.5T och en V70 T6. Det är inte försumbart tycker hon.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Köra EX90 med släp

Testade fråga chatGTP, och den verkade ge ri[…]

Jag hade samma problem tidigare och började m[…]

Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]