- tis 25 mar 2014, 12:11
Jo, det var det jag menade; därav är kanterna "röd zon" (lagas inte).
Moderator: Moderatorer
VolvoB20 skrev:Eftersom rutan är en del av "säkerhetstänket" så handlar det även om att rutan ska hantera en eventuell skadesituation rätt.rid54 skrev:Det blir alltid lite rörelser i karossen. De limmade rutorna ingår i styvheten. Finns minsta sprickanvisning där kraften anbringas (i limningszonen, typ), så kommer sprickorna att växa. Teoretiskt sett är karossen då lite "mjukare" än när rutan är helt felfri. De flesta bilar har limmade frontrutor numera.Javisst... men det innebär ju bara att om man lagar i kanterna så finns en stor risk att sprickan växer i framtiden när karossen flexar så man senare får byta rutan i alla fall.
Dpblad skrev: Min personliga generella retoriska fundering till detta är följande: Varför är alla biltillverkare så ivriga med att försvara miljö och säkerhet när det samtidigt råkar innebära en förtjänst för dem själva? (Avskaffandet av stänkskyddskravet med föregående lobbying är ett annat exempel som har viss koppling till ämnet stenskott.)Det var väl inget kontroversiellt med detta.... Jag har samma upplevelse av ett motstånd mot allt som förr var självklara försök att reparera (även om man inte reparerade vindrutor "förr"). Verkan av ekonomiska incitament i praktiska livet, tror jag man kan kalla det. Inte alltid på kundens sida och argumenten är inte altid helt OK heller. Att dräpa till med säkerhet/miljö är ju ett säkert kort rent psykologiskt: Vem vill vara en miljöbuse!?
Om nu någon uppfattar även detta inlägg som ointellektuellt eller störande på annat sätt så välkomnar jag nu återkoppling.
Hilmer skrev:Vad menas med "rutan ska hantera en eventuell skadesituation rätt"VolvoB20 skrev:Eftersom rutan är en del av "säkerhetstänket" så handlar det även om att rutan ska hantera en eventuell skadesituation rätt.rid54 skrev:Det blir alltid lite rörelser i karossen. De limmade rutorna ingår i styvheten. Finns minsta sprickanvisning där kraften anbringas (i limningszonen, typ), så kommer sprickorna att växa. Teoretiskt sett är karossen då lite "mjukare" än när rutan är helt felfri. De flesta bilar har limmade frontrutor numera.Javisst... men det innebär ju bara att om man lagar i kanterna så finns en stor risk att sprickan växer i framtiden när karossen flexar så man senare får byta rutan i alla fall.
Hilmer skrev:En lagad ruta/stenskott kan resultera i en spricka pga flexningar i karossen ja, men en spricka i rutan kan göra att rutan inte ta upp smällen och kollapsar så som det är tänkt eftersom den är försvagad. Det är ju inte enbart yttre påverkan som rutan ska klara av, tanken är ju även att den ska vara så pass stabil att den klarar av att ta emot smällen från en airbag som utlöses på insidan.Jag har läst men det är rätt flummigt det som man hittar.
Det är inte "bara" en ruta, det är så mycket mer. Finns massor att läsa i detta ämne om man använder t ex google.
Hilmer skrev:Ett litet stenskott gör ingen stor skillnad,Så var det inte för mig, Mitt var mikroskopisk så man behövde förstoringsglas, Lik förbaskat sprack hela rutan från denna flugskit när karossen rörde sig lite av några gupp i vägen....
VolvoB20 skrev:Hilmer skrev:Ett litet stenskott gör ingen stor skillnad,Så var det inte för mig, Mitt var mikroskopisk så man behövde förstoringsglas, Lik förbaskat sprack hela rutan från denna flugskit när karossen rörde sig lite av några gupp i vägen....
Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]
Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]