Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Helt problemfria köper jag inte att de är, de flesta taxibilar (V70) som jag körde stod ofta och "spontanaktiverade" P-bromsen hela tiden. Fick aldrig någon förklaring på det, jag tycker ju att om P-bromsen är aktiverad en gång så behöver den inte låta som att den aktiveras igen varannan minut i all evighet?
Deras ingenjörer tänkte till och skapade ett hållbart alternativ till spaken ;-)
Det är väl bara S80-07 som har pedalbroms.

Vad det gäller de elektriska handbromsarna sitter det motorer påskruvade på bromsoken, när dom drar matas de med 12v. De drar tills ett visst moment uppnåtts och de kan bytas var för sig om man så vill och eller behöver. Detta sitter på alla S60/V60/S80/V70/XC70/XC60 från 08. Nya V40 fick vajer igen av vad jag förstått.

/Martin
F ö så föredrar jag en handbroms som tar lite dåligt än en som låses fast och bilen inte kan flyttas en centimeter utan bärgare, mest föredrar jag en som funkar bra hela tiden förstås. Som sagt vi hade en passat som fick bärgas och den var bara nåt år gammal, kan tänka att det blir vanligare att de kajkar ju äldre de blir, å andra sidan som sagts så är inte gamla handbromswirersystemet fritt från problem heller, min handbroms tar dåligt, trots verkstad justerat den.

Angående manuella fönstervevar så jag skulle välja det alla dar på året om det gick, nu har jag så passagerarsidans ruta kan åka ner men inte upp, om jag inte trycker upp från förarplats, det elfelet kan inte jag fixa utan måste lämna in för inte så billig penning vilket jag inte tänker göra, hade det varit på min gamla 144 så hade jag bara tagit bort dörrinnersidan och kollat vad som felade med fönsterveven och bytt eller nåt, lätt som en plätt. Dessutom hamnar jag i ån eller vattenfyllt dike eller väg eller nåt så kan jag veva ner rutan manuellt och komma ur men i alla moderna bilar får man hoppas att elsystemet väntar med att kortsluta sig så man hinner få ner rutan, det händer ju faktiskt ibland dessa olyckor även om de inte är så vanliga.

Elbackspeglar är bekvämt men jag kunde leva med de manuella som var oxå, skulle nog kunna göra det idag oxå, det var ändå ett lyft uppåt när man fick en pinne inne i kupén man kunde manövrera å slapp veva ner rutan och sträcka ut handen i kylan för å ställa in lämplig vinkel. :D
semmelman skrev:F ö så föredrar jag en handbroms som tar lite dåligt än en som låses fast och bilen inte kan flyttas en centimeter utan bärgare, mest föredrar jag en som funkar bra hela tiden förstås. Som sagt vi hade en passat som fick bärgas och den var bara nåt år gammal, kan tänka att det blir vanligare att de kajkar ju äldre de blir, å andra sidan som sagts så är inte gamla handbromswirersystemet fritt från problem heller, min handbroms tar dåligt, trots verkstad justerat den.

Angående manuella fönstervevar så jag skulle välja det alla dar på året om det gick, nu har jag så passagerarsidans ruta kan åka ner men inte upp, om jag inte trycker upp från förarplats, det elfelet kan inte jag fixa utan måste lämna in för inte så billig penning vilket jag inte tänker göra, hade det varit på min gamla 144 så hade jag bara tagit bort dörrinnersidan och kollat vad som felade med fönsterveven och bytt eller nåt, lätt som en plätt. Dessutom hamnar jag i ån eller vattenfyllt dike eller väg eller nåt så kan jag veva ner rutan manuellt och komma ur men i alla moderna bilar får man hoppas att elsystemet väntar med att kortsluta sig så man hinner få ner rutan, det händer ju faktiskt ibland dessa olyckor även om de inte är så vanliga.

Elbackspeglar är bekvämt men jag kunde leva med de manuella som var oxå, skulle nog kunna göra det idag oxå, det var ändå ett lyft uppåt när man fick en pinne inne i kupén man kunde manövrera å slapp veva ner rutan och sträcka ut handen i kylan för å ställa in lämplig vinkel. :D

Sammanfattning då:
El är skitbra ...............................så länge det fungerar sen blir det oftast krångligt och dyrt tyvärr.
semmelman skrev:Jo så är det nog, på förra jobbilen hade jag handbroms via knapp och det var ju bekvämt å bra, en fördel var att den frigjorde sig själv när man la i växel och gasade, det var ju bra.
Så fungerar det på min V70 MY14, bara åka iväg så släpper handbromsen av sig själv. I instruktionsboken står det att man måste sätta på sig bilbältet först men det behövs inte i min.
Det var lite inlärningstid innan det "satt" att jag skulle skjuta handbromsreglaget framåt för att låsa och dra den åt mig för att släppa handbromsen, tycker fortfarande det känns bakvänt. Har väl att göra med att man alltid förr drog åt sig handbromsen och det sitter i även vid manövreringen av handbromsreglaget(knappen).

Några finesser och nackdelar med Volvos elektriska handbroms (V70 MY14) enligt instruktionsboken:

1. Om bilen står stilla när parkeringsbromsen ansätts verkar den endast på bakhjulen. Om ansättningen sker när bilen rör sig används ordinarie färdbroms, dvs. bromsen verkar på alla fyra hjulen.
Bromsförloppet avbryts när reglaget släpps.
Vid nödbromsning i hastigheter över 10 km/h ljuder en signal under bromsförloppet.

Är ju inte så dumt att handbromsen verkar på alla fyra hjulen om man i nödfall skulle behöva använda den under färd. Men "handbromsvändning" lär ju vara ett minne blott med en sån här handbroms.

2. Om batterispänningen är för låg kan parkeringsbromsen varken lossas eller ansättas. Anslut ett starthjälpsbatteri om batterispänningen är för låg.

Där har man en klar nackdel och en anledning att hålla bilbatteriet i bra kondition.

3. Av säkerhetsskäl lossas parkeringsbromsen bara automatiskt om motorn är igång och föraren har bilbältet på sig.
Parkeringsbromsen lossas omedelbart på bilar med automatväxellåda när gaspedalen trycks ner och växelväljaren står i läge D eller R.

På min V70 MY14 D3 manuell växellåda behöver jag inte ha bältet på, det fungerar ändå.

4. Bromsbeläggen bak måste bytas på verkstad p.g.a. den elektriska parkeringsbromsens konstruktion – en auktoriserad Volvoverkstad rekommenderas.

Inte helt oväntat.. även om hemmapulare enkelt kan byta själv bara man har information hur man skall göra.

/Bo
Då uppstår ju frågan, om man har fyra elmotor-bromsar varför inte skippa den hydraliska färdbromsen med bromsrör å servo å allt och bara ha fyra kanske något förstärkta elmotor-bromsar? Om en eller två fallerar spela mindre roll man har två kvar, säkert å bra. Antisladd å sånt borde ju va lättare å styra direkt då via elmotorerna istf hur de nu funkar men jag gissar via hydraliken... jag är dock ute på svag is här så ta detta efter vad det är.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]