Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Jag läste i Vi bilägares senaste nr (nr 1 2014) om rostkydd på V70 - en av Sveriges populäraste bilar. Det gällde deras s k långtidsflotta (7 bilar) där de kört sammanlagt ca 60000 mil, där en V70 II (Flexifuel) ingår uttagen januari 2008 som nu rullar in på 7:e året och inspekterats ur rostskyddssynpunkt efter gånga 16000 mil. Det var inte så munter läsning. Jag blev förvånad att förra generationen V70N (2000-2008) i artikeln sägs ha bättre rostkydd än nya generationen (efter 2008). Det nämns att Volvo sen ett antal år tillbaka snålat in på invändig målning med grundlack. Vi bilägares rostskyddsexpert säger sig vara aningens besviken efter rostskyddstestet av Volvon. Inne i hålrum och balkar har det börjat krypa ordentligt när man kikar med en specialkamera (fiberoptik). Det var bättre galvat och målat förr säger rostskyddsexperten om Volvon. Angrepp på motorvagga, hjulupphägningen och infästningen till axlar, det var sällan man såg sådana angrepp så tidigt på gamla V70 konstaterar de. VIB skall behålla V70:n i ett år till och sen demontera innerskärmarna vid slutgranskning nästa vinter står det. De gissar att här kommer de få se rost, inte i skärmkanter men väl i karossens skarvar.

Lite besviken när man läser detta, man vill ju gärna tro att Volvo förbättrar istället för försämrar (genom att snåla in) rostskyddet, men så verkar det vara.
Hade en V70N 2001:a förut som jag hade från ny till till för 2 mån sen som jag körde 40700 mil med som pendlarbil i ur och skur och den såg väldigt fin ut undertill, enda rosten var bakskärmarna i bakkanten precis i övergången till stötfångaren. Underredet var mycket fint vad man kunde se med blotta ögat.
Jag har nu en ny V70 D3 2014 och jag har hissat upp den i en gör det själv hall och jag är väl sisådär imponerad av rostskyddsmassan de sprutat på undertill. En hel del öppna skarvar http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... d&start=45
Tror faktiskt den skulle må bra av en underredsbehandling. Jag har tänkt behålla min nya V70 i ca 10 år så kanske det är värt att kosta på en behandling, vi får se.

/Bo
Jag körde bilen direkt från handlare till rostskyddsbehandling (~7500kr). Några skäl jag hade till detta var; Volvo har börjat snåla, jag siktar på att behålla bilen >10år, bor på västkusten, kör >3000mil/år, dåliga erfarenheter från tidigare bilar.
Användarvisningsbild
av bem
Dpblad,
Vilken kedja anlita du för rostskyddsbehandlingen?
Hur tycker du det ser ut undertill (om du kollat)?
Det verkar som det viktigaste är att få in rostskyddsmedel i balkar ock liknande där Volvo verkar snålat.

Jag skulle hata att ha planerat att ha en bil i 10 år och se bilen börja rosta i balkar osv efter ca 7-8 år. Men det är nog vad man får räkna med på en V70 II om man inte behandlat den tidigt på egen bekostnad. Det är så tillverkaren tjänar lite pengar men vältrar samtidigt över ansvaret för rost(skyddsbehandling) på köparen. Tja, det är väl nya tider. Men jag gissar Volvo biter sig i svansen om det visar sig att V70 II (de tidiga årgångarna som nu har några år på nacken) så smått börjar visa rost på bredare front. Ingen vill köpa en bil som rostar, speciellt inte som det varit Volvos paradgren ang V70 att hålla rosten stången ganska bra. Vi får väl se hur V90 (ersättaren till V70) MY16 kommer att se ut ang rostskydd. Kanske Volvo bättrar sig där jämfört med V70 II, vi får väl se.

/Bo
av curry
Mycket Hyundaisnack nu Joel...vi har ju en Getz-08 också, och den har jag kollat noga på under för att ev. behandla i balkarna. Fabriken har sprutat i ngt slags ljust vax (?) här och var, det verkar stoppa bra! Det finns även hyfsat tjockt slitskydd i hjulhus och under, men inte överallt. Man har lackat med en gulgrön grundlack också, även inne i balkar vad jag kan se om jag lyser in och tittar. Faktiskt ingen olackad plåt alls! Jag hade väntat mig mycket sämre rostskydd, om det är lika bra på i30 så är det säkert ingen fara. Men i klass med 850/940/V70N är det ju inte. Jag tog iallafall och sprutade dinitrol i framvagnsbalken och inne i dörrarnas nederkant liksom i huven. Det fixar man lätt själv på några timmar en fin sommardag när bilen är torr och ren, materialkostnad typ 500kr. Ett slags light-rostskyddsbehandling av strategiska delar, det tänker jag ge min V70 också.
av umekille
Dinitrol minns jag fanns förr var den inte extremt kletig innan den torkat?
Kompis behandla en 760 han hade i Finland där priset var rätt billigt jämfört
med här. Är det någon vinst värma upp det man sprutar under till ca:80grader'
som jag hört skall vara bra då typ 50-50% diesel/motorolja.
Minns förr så sprutade många spillolja under bilen men är så bra då spilloljan
kan innehålla mycket orenheter.
av osla
umekille skrev:Dinitrol minns jag fanns förr var den inte extremt kletig innan den torkat?
Kompis behandla en 760 han hade i Finland där priset var rätt billigt jämfört
med här. Är det någon vinst värma upp det man sprutar under till ca:80grader'
som jag hört skall vara bra då typ 50-50% diesel/motorolja.
Minns förr så sprutade många spillolja under bilen men är så bra då spilloljan
kan innehålla mycket orenheter.
men ny olja går mycket bra. sågkedjeolja är väl bland det bästa då det är som klisteraktigt och sitter kvar bra. att värma oljan är väl bara för att den ska vara mer lättflytande och lättare att få in i alla hålrum i balkar och trösklar
bem skrev:Dpblad,
Vilken kedja anlita du för rostskyddsbehandlingen?
Hur tycker du det ser ut undertill (om du kollat)?
Det verkar som det viktigaste är att få in rostskyddsmedel i balkar ock liknande där Volvo verkar snålat.
Lämnade till Dinitrol center i Mölndal och Tuff-Kote-Dinol-behandling. Borr-/sprutschema verkade seriöst, men jag har inte granskat resultatet på de mindre åtkomliga ställen. Ett och annat snesprut och lite kletigt på vissa ställen, men inget jag har problem med. Och om någon servicetekniker skulle tycka annorlunda ser jag till att hitta någon annan, seriös..
Om man vill spana efter begynnande rostangrepp på svåråtkomliga ställen borde man kunna använda ett endoskop (finns på http://www.conrad.se/ från ca 300 kr). Det finns både med och utan skärm (då kan man koppla den till en dator med USB-kontakt).

Vi använde ett endoskop en gång på jobbet för att lösa ett växellådeproblem (problemet försvann när man öppnade växellådan så enda chansen var att inte öppna den!). Säkert var detta endoskop dyrare än 300 kr för det var riktigt bra bild, men dessa verktyg har också gått ner i pris.
av LOB
Tips till er som bor nära Norge. Bästa Dinitrolprogrammet kostar 4500 Nok i Norge. Behandlade min 850 -97 (8000 mil) för ett år sedan och det var absolut inte för sent att behandla den då, ingen inkapsling av gammal rost. Det var för övrigt den minst rostiga 16 år gammla bil de hade sett på Dinitrolcentret i Oslo. Förutom fästet til bakre kofångaren under bilen har jag inte sett ngn rost på bilen. Inte dåligt för en så gammal bil :D

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]