Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Man kan köpa sådana uppgifter från Transportstyrelsen, behöver inte komma från din tidigare besiktning.
Användarvisningsbild
av sthlm
Det är människor som sköter besiktningen så det är omöjligt att säga att den ena eller andra stationen är bättre eller sämre.
Någon skall hämta barnen och hoppar över några kontrollpunkter på sista bilen den dagen.
En annan är på dåligt humör och hittar på egna punkter att inspektera.
Och så har vi en som är sur på husse som kör med honom hela tiden och tycker jobbet är är piss.

Finns säkert undantag men det känns lite knepigt med dessa trådar som dyker upp där man pekat ut vissa stationer.
Jag har genomfört kanske 13-14 besiktningar och endast en har varit sådan att jag blivit fundersam och riktigt arg.
Resterande har varit nerslag som jag är glad att dom hittade.
Fick samma gubbe några gånger på rad (hade flera bilar) och när jag gick fram till honom och sa att "det står 3-0 till mig i besiktningar" så skrattade han och började leta fel.
Han hittade lite småsaker men gav ingen anmärkning för dessa då det inte var någon direkt fara, men bra för mig att veta vad jag skulle hålla koll på.

När min V70 AWD kördes på rullarna vid bromstestet med tändningen på så bad jag honom avbryta och titta i sitt system.
Efter mycket tjat så körde han med tändningen avslagen men var inte tillräckligt snabb att starta (självstartande rullar).
Bilen hoppar och far på rullarna när han skall försöka starta när rullarna gått igång.
From. 2003 skall AWD köras PÅ rullar MEN med tändningen AV enligt deras system!
Där höll jag på att strypa karln på plats!

Undra hur tidigare ägare fick igenom min 855a...
När jag insåg att 855an som rullade igenom besiktningen utan anmärkning veckorna innan jag köpte den hade så stora skador på bromsoken att delar av ena oket fattades! Ett belägg stod på högkant och handbromsbackarna på ena sidan var borta.
Dessutom inget kvar på ena bromsbacken fram där metall låg mot metall.
Men man lärde sig skruva med bromsar och insåg att befinna sig mitt i skogen utan koningsverktyg för bromsröret är dåligt :wink:
Användarvisningsbild
av wissel
MartinS: Jag besiktade på Opus i Högdalen, jag berättade om mitt tvivel om detta och Bes.mannen säger "så länge tändningen är på" så är det inga problem !? Han stannade precis före rullarnaoch slog av MOTORN, rullade ner i rullarna utan Driven i, sedan bromskontroll, sedan tvärbroms tills rullarna stannat sedan kör ur rullarna, samma sätt med bakhjulen, tvärbromsa så rullarna stannar, sedan kör ur rullarna. Jag gillar det inte alls.....hoppas bara på att jag är "överkänslig". Berättade att jag INTE tycker detta är Okej....men han berättade om Haldexen inte har några problem med detta:::
men hur mår Vinkelväxeln ?
Användarvisningsbild
av sthlm
wissel skrev:MartinS: Jag besiktade på Opus i Högdalen, jag berättade om mitt tvivel om detta och Bes.mannen säger "så länge tändningen är på" så är det inga problem !? Han stannade precis före rullarnaoch slog av MOTORN, rullade ner i rullarna utan Driven i, sedan bromskontroll, sedan tvärbroms tills rullarna stannat sedan kör ur rullarna, samma sätt med bakhjulen, tvärbromsa så rullarna stannar, sedan kör ur rullarna. Jag gillar det inte alls.....hoppas bara på att jag är "överkänslig". Berättade att jag INTE tycker detta är Okej....men han berättade om Haldexen inte har några problem med detta:::
Eftersom jag bor i Högdalen så har de flesta av min besiktningar varit där.
Så länge tändningen är av så skall det inte vara något slitage på din bil.
Det är när tröttmössor som sitter och glor på tjejer som i mitt fall försöker starta bilen när rullarna redan gått igång som man blir rädd.
Han hade ingen som helst vilja eller koll på hur det skulle gå till.
Med tanke på hur ett AWD system plågas när man bromsar på is och ett hjul tar i asfalten så borde inte ett besök hos bilprovningen vara ett problem.
Men när min bil kastades av rullarna för tredje gången tror jag faktiskt att jag satt och skrek.
Användarvisningsbild
av wissel
sthlm skrev:
wissel skrev:MartinS: Jag besiktade på Opus i Högdalen, jag berättade om mitt tvivel om detta och Bes.mannen säger "så länge tändningen är på" så är det inga problem !? Han stannade precis före rullarnaoch slog av MOTORN, rullade ner i rullarna utan Driven i, sedan bromskontroll, sedan tvärbroms tills rullarna stannat sedan kör ur rullarna, samma sätt med bakhjulen, tvärbromsa så rullarna stannar, sedan kör ur rullarna. Jag gillar det inte alls.....hoppas bara på att jag är "överkänslig". Berättade att jag INTE tycker detta är Okej....men han berättade om Haldexen inte har några problem med detta:::
Eftersom jag bor i Högdalen så har de flesta av min besiktningar varit där.
Så länge tändningen är av så skall det inte vara något slitage på din bil.
Det är när tröttmössor som sitter och glor på tjejer som i mitt fall försöker starta bilen när rullarna redan gått igång som man blir rädd.
Han hade ingen som helst vilja eller koll på hur det skulle gå till.
Med tanke på hur ett AWD system plågas när man bromsar på is och ett hjul tar i asfalten så borde inte ett besök hos bilprovningen vara ett problem.
Men när min bil kastades av rullarna för tredje gången tror jag faktiskt att jag satt och skrek.
Men min besikt.man hade tändningen PÅ bara motorn av.... känns inte alls Okej, vad gäller egentligen ? Tändning på eller av ?
Användarvisningsbild
av sthlm
Samma här men jag tror att det är OK.. med betoning på tror.
Har jag fel så är det kanske läge att dra detta ett varv med bilprovningen.
Användarvisningsbild
av milktrucker
vad gäller egentligen för skador som uppstår under besiktningen?
om besiktningsmannen krockar med bilen t ex?
en växellåda pajar eller en vinkelväxel kanske?
av Rådlös
En krock måste ju gå en vanlig väg med trafikförsäkring och ett eventuellt ansvar på föraren om det nu uppstår någon sådan situation. Besiktningsbolaget har säkert någon anvarsförsäkring också i sådana fall.
Men om något mekaniskt går sönder så blir det säkert tvister om det. Besiktningsfirman vill kanske hävda att detaljen var dålig och tålde inte normal användning. Kanske någon sorts haverikommission får träda in? Men jag gissar att dom är återförsäkrade i en sådan situation också.
En tredje möjlighet kunde vi läsa här på forumet för någon månad sedan. En bromsledning sprack vid bromsprovet. Bilägaren beklagade sig här, men "vi debattörer" här var näst intill vulgära i vårat omdöme att bromsledningarna var så dåliga att dom sprack. Ett klart körförbud och inget ansvarskrav på någon.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag skulle också vilja veta, men av det lilla jag hittat hittills så verkar det drygt att få ett besiktningsföretag att erkänna fel.
I förrgår hissades min bakvagn upp i STÖTDÄMPARNA (850), hade de små pinnbultarna gått av så behövs nya bärarmar bak, och på en så gammal bil blir det nog skroten då. Detta på Svensk Bilprovning.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]