Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Suck.. osla, så du tror inte det är någon skillnad på dieselmotorer idag och de som din morfar körde i skogen för 50(?) år sen?! Läs texten jag klistrade in om myterna om dieselmotorer som lever kvar. Anledningen att folk blir upprörda är vär för att de flesta vil ha en bra miljö i närheten av sina hem.. och att stå och lokalt släppa ut en massa avgaser på ett och samma ställe i timmar borde vara (och är i vissa kommuner) straffbart. En ny snål dieselmotor släpper ut ganska mycket extra skit om man tomgångskör dem också, de ökar värmen väldigt sakta då och kommer ofta inte upp i full arbetstemp bara på tomgång. Då blir utsläppen värre än om man kört iväg rätt direkt. 3-5 min tomgång medans man borstar av snön är rimligt, inte mer.
Men alltså stämmer det där att tomgångskörning sliter på motorn dubbelt så mycket som vanlig körning???
En bil i körning snurrar ju motorn många ggr mer varv än en på tomgång och dessutom påfrestas den så jag förstår inte, kan det verkligen va sant?
av rid54
semmelman skrev:Men alltså stämmer det där att tomgångskörning sliter på motorn dubbelt så mycket som vanlig körning???
En bil i körning snurrar ju motorn många ggr mer varv än en på tomgång och dessutom påfrestas den så jag förstår inte, kan det verkligen va sant?
Jag har svårt att tro på det. MÖJLIGEN om man räknar "slitage per motorvarv", men det känns som påståendet behöver lite underlag/bevis innan det kan accepteras. Under belastning är ju alla tryck högre (i cylindrarna, lagertryck etc) + extra last pga högre varv. Jag är skeptisk...
rid54 skrev:Jag har svårt att tro på det. MÖJLIGEN om man räknar "slitage per motorvarv", men det känns som påståendet behöver lite underlag/bevis innan det kan accepteras. Under belastning är ju alla tryck högre (i cylindrarna, lagertryck etc) + extra last pga högre varv. Jag är skeptisk...
- Precis så jag tänkte, men tänkte oxå jag vet ju inte allt och än är inte sista dagen man får lära sig nåt nytt så...
Användarvisningsbild
av joel80
Från den här något fånigt gjorda pdf:
http://www.idlefreebc.ca/2006Presentati ... gmyths.pdf

Impacts of engine idling
It’s a fuel economy penalty = 2.5 – 4.5 litres per hour
It’s the most inefficient mode - emissions
Fuel contamination of lube oil is high at idle
Cylinder wall wear is accelerated by “wash down”
Short term idling actually “over cools” the engine
Engine life can be reduced by up to 20%
500 hrs of idling = 64000 miles of wear
Noise emissions.

Jag vet inte om det är stor skillnad på dieselmotor och dieselmotor.. men här pratar dom om lastbilar och båtar tror jag.. dock samma budskap. Tomgångskör inte dieselmotorn... den mår inte bra av det.
http://www.powerandmotoryacht.com/ask-p ... el-engines

Här skriver staten Indiana i USA om myten om tomgångskörning och att det blir betydligt högre slitage:
http://www.in.gov/idem/prevention/2372.htm
Letting an engine idle actually does more damage to the engine than starting and stopping. Running an engine at low speed (idling) causes twice the wear on internal parts compared to driving at regular highway speeds, which can increase maintenance costs and shorten the life of the engine.
Please check your owner's manual to find out specific warm-up guidelines for your vehicle.
Jag sitter när jag inte kör på vägen på tomgång för att hålla temperaturen på mänsklig nivå i kupén vintertid och det ska ju inte va några större problem vad gäller naturen då taxin går på gas, och min åkare inte köpt bil med eberspächervärmare av ekonomiska skäl men då kanske han bet sig i tummen då om motorn slits mer av tomgångskörning?
av rid54
Allvarligt talat, med reservation för att inte ha gjort egna vetenskapliga experiment, så känner jag att detta har typiska kännetecken för rekommendationer och varningar som har att göra med oro för onödig miljöpåverkan, snarare än verkligt tekniska faktorer. Det känns självklart att inte lämna motorn igång I ONÖDAN, dvs när den är varm och man lämnar fordonet eller tvingas till stillastående pga broöppning eller liknande. Att däremot ha motorn igång medan man skrapar rutorna eller sopar av snön eller nåt liknande borde kunna ha trafiksäkerhetshöjande verkan (man får en imfri bil snabbare, typ). Att skrämma med att cylindrarnas oljefilm tvättas bort och andra liknande argument måste underbyggas på nåt begripligt sätt annars är det totalt otrovärdigt. Jag vet att vissa av försvarets gamla radiobilar hade väldigt konstiga motorer pga omfattande tomgångdrift för batteriladdning, men det är ju totala extremfall och inget man riskerar att drabbas av i normalt bilinnehav.
av osla
enda problemet jag TROR man kan få om den står på tomgång (diesel) och det är att den sotar igen, en diesel ska egentligen inte segdras på låga varv, nu pratar jag äldre dieslar, för att dom faktiskt sotar igen. tror inte oljefilmen i loppen försvinner när väl motorn går, däremot om man måste nöta på starten länge som man får på äldre slutkörda dieslar när det är kallt så kanman spola bort oljefilmen.
har själv gjort det på en d24 förra vintern, vi körde med startgas (inte bra) men den tände bara, men med en skvätt olja ner i varje cylinder så startade den direkt
Användarvisningsbild
av SvenB
Är det inte så kanske att osla skämtar med oss om att lämna motorn på tomgång hela natten :?:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]