Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
#821661
Ur artikeln, lite längre ned än där man skriver om Nilsson:
S80 Executive kan förses med så kallat skalskydd på olika nivåer, vilket Volvo tar fram tillsammans med ett företag i Ohio som anses världsledande på området.

Det är sant att väldigt mycket som är Volvo, men just symbolvärdet av att statsministern kliver ur en Volvo på väg till officiella sammanhang tycker jag är viktigt. Tänk dig Angela Merkel komma ur en Jaguar vid tjänstutövning Tyskland...det händer bara inte.

Eller frankrikes president Hollande i en Mercedes..
Bild

Tydligen kan man, men vill inte, om man får tro pressen:
http://www.svd.se/naringsliv/motor/tema ... 524596.svd

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
#821665
Missade detta med Ohio. Blir ett fasligt åkande för dessa bilar. Först till Laholm för att förlängas, sedan över till Ohio för skalskydd, för att sedan fraktas tillbaka till Volvo.Har egentligen ingen annan uppfattning om att vår statsminister bör åka Volvo, men det är detta med skalskyddet som de jag talat med anger som anledning till BMW köpet. Men den börjar väl bli gammal nu, så vi får hoppas att ersättaren blir en S 80 Executive. BMW:n inköptes ju på Göran Perssons tid. Det står ju också i SvD artikeln du länkade till att Volvo inte kunde leverera skalskyddad bil när BMW:n köptes in. Men det står ju också att Göran Persson ville vräka sig i den rymliga BMW:n, vilket som var den verkliga anledningen får vi nog aldrig veta.
av Lövet
#821679
panorama skrev:Visst vi är export beroende men vår import är mycket större i Sverige. Sätt dig bara i soffan och kolla runt hemma hur mycket "made in Sweden" har du i ditt hem?.
Fast det där är bara fel. Sverige har sedan 1994 visat överskott i bytesbalansen. I förhållande till BNP har Sveriges bytesbalansöverskott till och med varit större än överskotten i exportekonomier som exempelvis Kina och Tyskland.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Eko ... sbalansen/

Sen tycker jag många missar poängen med polisbilar. Dessa byggs om i Sverige i princip oavsett vilken bil de baseras på. Detta sker av svenska bolag. Intäkten för bilen hamnar ju i Kina om de köper Volvo, vad är skillnaden om den hamnar i Tyskland? Visst kan det väl finnas viss nationell prestige men jag blir helt ärligt mer stolt av att polisen i UK valt Volvo för de har gjort det för att det är den bästa bilen. Inte baserat på vart den är tillverkad.
Användarvisningsbild
av crumpets
#821688
Vinst må hamna i Kina, men vinst är bara en bråkdel av inköpsvärdet... Antingen förlorar vi 10% till Kina eller 100% till Tyskland...

Polisen i UK är väl dessutom ett undantag eftersom de bara tillverkar lyxmärken där numer. Där kan volvo konkurrera på ett mer opartiskt sett. Engelsmännen och andra länder som inte tillverkar "vanliga" fordon kommer att få göra en helt opartisk analys av alla offerter. Länder som Tyskland och Frankrike KOMMER alltid de inhemska märkena gynnas, och då borde det hända här med.
Användarvisningsbild
av Funk
#821741
StefanN skrev:Polisen har väl offentlig upphandling som alla andra? Då är det inte bara välja det man vill ha.
Inköp av enstaka varor och tjänster tagen ur myndighets egen budget är undantagna om jag fattat det rätt... budgetera för inköp av ett par "specialfordon" eller "transportkostnader" så lär det vara OK. Att däremot upphandla kontrakt på hela polisbilsflottan är väl en annan sak.
Eller kanske man hänvisar till "rikets säkerhet"... :wink:

/Thomas
av Lövet
#821743
Man kan i upphandlingen kräva att bakdörrarna ska kunna öppnas XX grader. Och av en händelse klarar bara en viss bil det...
Användarvisningsbild
av joel80
#821744
Polisen måste upphandla som alla andra myndigheter.. men, skriver man upphandlingsunderlaget väl kan man styra det rätt så fint mot vad man vill ha. I bilköp måste det vara rätt så lätt att styra funktioner som man kräver som skallkrav i upphandlingen. Vem som helst får inte heller lämna anbud heller...
av umekille
#821763
Minns hur det var runt mitten av 1970-talet då statligt skulle åka inhemskt.
Kustbevakningen där styvfarsan jobbade fick Volvo-140bilar, och krånglande
Volvo-penta på sina plastbåtar. Snöskotrarna blev också inhemska.
Numer är inte volvo självklart och man funderar varför.
Ekonomi?
Driftsäkerhet?
Framkomlighet?
Senast redigerad av 1 umekille, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av StefanN
#821764
andreas_lofgren skrev:Man kan i upphandlingen kräva att bakdörrarna ska kunna öppnas XX grader. Och av en händelse klarar bara en viss bil det...
Nope, då blir det riktad upphandling. Köper en del fordon på upphandling och det är en djungel.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?