Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Men är det inte så, att med de som syns mindre så måste man ner på "alla fyra" och krypa för att sätta på dragkulan :?: Men för att få den stora kåpan mindre iögonfallande, går den att lacka med gott resultat?
Användarvisningsbild
av MartinS
Dom går utmärkt att lacka (om du lämnar den till någon som vet hur man gör), min har suttit på i 2 år nu och den ser fortfarande lika bra ut som när den var nylackad.

Luckan ser ju kanske bättre ut på XC60 än V70, men den ser ju inte helt bra ut. XC60 R-Design ser dock helt ok ut, om man lackar den...

Bild
Användarvisningsbild
av bem
På XC60 2014 har Volvo gjort det ännu snyggare och diskretare med kåpan (inkl färganpassad) för det delbara draget, se bilden.
Vet inte om det gäller bara för R-Design den här snygga kåpan på bilden nedan, det finns tydligen olika kåpor till XC60 med delbart drag, se här:
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-463780
/Bo

Bild
Användarvisningsbild
av MartinS
Japp, nu har dom fått till det, även med färg. Det tog några år :-)

MY14 XC'n på bilden är inte R-Design.
Användarvisningsbild
av poseidon
andreas_lofgren skrev:Om man använder ett delbart drag som det är tänkt, dvs monterar av det när det inte används och lägger det i bakluckan så kommer åtminstone inte Volvos delbara drag orsaka några problem alls. Det finns inga rörliga delar kvar på bilen utan allt sitter i krokdelen. Inget känsligt utsätts heller för salt om du använder plastskyddet som medföljer.

Att folk får problem med lösa drag beror enbart på att 1) de åker runt med kroken året runt vilket den inte är byggd för 2) inte använder plastskyddet som medföljer.

Fick jag välja skulle jag aldrig ha fast drag eftersom det är så fult men då jag alltid köper begagnat får jag inte välja. Just nu är det fast drag på bilen.
Det stämmer inte. Bildelen av draget rostar och grus fastnar. Plastskyddet kan till å med va riktigt svårt att får bort. Detta gjorde att jag valde fast drag på nuvarande.
av jpennerb
Kör också med delbart drag då det satt på bilen när den köptes. Tidigare har jag bara haft bilar med fast drag, senast en saab 9-5 som var idiotiskt gjort med elanslutningen ca 2dm in under spoilern! :evil: Ner på knä varje gång som det skulle kopplas på.

Gillar faktiskt att ha delbart drag och det funkar fint för mig. Problemet är bara vart man ska göra av det ibland. För det mesta ligger den och åker runt i bagaget. Att lägga den under luckan är inte lätt när det som oftast ligger barnvagn och prylar. Så där ser jag gärna en bättre lösning volvo!
Användarvisningsbild
av bem
jpennerb,
Så det finns inget utrymme under golvet i lastutrymmet på din V70 då, även baljan för reservhjulet, där du får plats med dragkroken när du inte använder den? Tycker det finns rätt bra med plats under lastutrymmet i min V70 (2014) men det kanske inte finns nåt bra ställe för dragkroken på de nyare heller? Om inte får det bli ett sidonät och stoppa dragkroken där så den i alla fall inte far omkring vid normal körning.
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-463494
(den kompletta satsen, art. nr. 30721673)
Har i alla fall lastgaller i min V70 så jag tror inte en löstagbar dragkrok kan leta sig igenom gallret?

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
jpennerb skrev: Att lägga den under luckan är inte lätt när det som oftast ligger barnvagn och prylar. Så där ser jag gärna en bättre lösning volvo!
Vad tycker du Volvo skall göra åt att du inte tar fram kuldelen innan du lastar in barnvagnen?
av Lövet
poseidon skrev:
andreas_lofgren skrev:Om man använder ett delbart drag som det är tänkt, dvs monterar av det när det inte används och lägger det i bakluckan så kommer åtminstone inte Volvos delbara drag orsaka några problem alls. Det finns inga rörliga delar kvar på bilen utan allt sitter i krokdelen. Inget känsligt utsätts heller för salt om du använder plastskyddet som medföljer.

Att folk får problem med lösa drag beror enbart på att 1) de åker runt med kroken året runt vilket den inte är byggd för 2) inte använder plastskyddet som medföljer.

Fick jag välja skulle jag aldrig ha fast drag eftersom det är så fult men då jag alltid köper begagnat får jag inte välja. Just nu är det fast drag på bilen.
Det stämmer inte. Bildelen av draget rostar och grus fastnar. Plastskyddet kan till å med va riktigt svårt att får bort. Detta gjorde att jag valde fast drag på nuvarande.
Hur lyckas du rent fysiskt få in grus när du har dels en plastinsats som täcker hålet, plus den stora kåpan som täcker hela ingången? Det som sitter i bilen är ju bara ett hål i princip med 1 ingång.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]