Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

I debatten hävdar man ju att minst 50% måste köra med dubbdäck så isen ruggas upp för de som kör friktionsdäck.

Men hur kan det funka i Tyskland där ingen har dubb-ruggat isen sedan 1976 ?
Men dessa forskare föreslår ju inget förbud mot dubbdäck, endast kraftig begränsning. Det behövs inte dubbdäck i stor del av mellan och södra delen av vårt land, den delen där det är stora problem på grund av dubbdäcken. Gör som i Norge, inför dubbdäcksavgift, åtminstone för de som nödvändigsvis vill ha dubbdäck i våra större städer. Ingen kan väl påstå att vi har värre halka än norrmännen?
Denna vinter har jag friktionsdäck för första gången nånsin på egen bil, och hittills kan jag inte påstå att jag saknat dubben.

Däremot gick det väldigt tyst och skönt under dom veckor det var barmark efter att första snön kom. Nokian Hakkapeliitta R2, som att åka på filttofflor.
Kör på likadana däck, och som du säger dom känns kanon, tog körkort 1970 och kört ca.100 000 mil vinterkörning mest sthlm/dalarna/gotland och aldrig kört på dubbdäck, lugn och fin körning när vinter sätter in så funkar det kanon :)
Vi fick en släng med snösleven igen häromdan och jag har bara mer gott att säga om R2.

Satt en dryg timme bakom ratten idag och föret bestod (förutom riksvägens saltbad) av nedkörd blötsnö varvat med lite slask. Superbra väghållning och bra bett i bromsarna också. Jättenöjd hittills. Men jag har inte fått testa på riktigt hal blankis ännu.
VolvoB20 skrev: Så ingen med dubbdäck har krockat i Sverige sedan 1976 menar du, det är bara folk med friktionsdäck som har krockat.

Det är också rätt grymt.... :P
Fast det var inte jag som sa att något hade fungerat i 30 år :)
MartinS skrev:
VolvoB20 skrev: Så ingen med dubbdäck har krockat i Sverige sedan 1976 menar du, det är bara folk med friktionsdäck som har krockat.

Det är också rätt grymt.... :P
Fast det var inte jag som sa att något hade fungerat i 30 år :)
Man krockar vare sig man har dubbdäck eller friktionsdäck, om man kör som "en påse nötter". Kör inte fortare än vad din förmåga tillåter med hänsyn till situationen, så är det bara.
Om nu dubbdäcken skördar liv genom sin ökade partikelförorening varför slutar vi då inte att köra bil helt och hållet istället så förorenar vi ju inte alls.Och så diskar vi i närmsta bäck i kallvatten utan diskmedel så räddar vi ju ännu fler liv.Maten måste ju vara ekologiskt odlad så att inga vilda djur dör av genmanipulerade matrester som hamnar i denna bäck.Strömmen i hushållen släcker vi ner för gott och eldar bara naturved som antänts av gnistor från två lämpliga stenar som slås ihop.Så har vi återigen räddat ännu fler liv från föroreningen, osv.LOL. :D
Undrar hur mycket pengar dubbdäcken kostar i ökat vägunderhåll varje år. Och vattenplaningsolyckor förstås.

På min väg till och från jobbet korsar jag en av stans större utfarter och det är ganska många år sen den fått ny asfalt nu. Slitfårorna är avgrundsdjupa numera, det märks när man korsar dem på tvären.
Köpråd V60 Recarge

den lilla batteriet kommer du ~2.5-4mil typ medans[…]

Hej Hur är det med Volvos laddhybrider skall[…]

Använd trodo.se eller aeromotors.se Febi Bil[…]

12V-uttaget i mittkonsolen.

Har ni kollat att säkringen är hel, sv&a[…]