Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vi får se vad som händer med bränsleskatten och fordonsskatten framöver. Min gissning är att det inte kommer att bli väldigt mycket dyrare att köra begagnade bilar. Det blir för mycket missnöje då -- se på "gula västarna" i Frankrike.

Du pratar om vad MP vill när det gäller 2035. De kommer knappast att få speciellt mycket mer än 5% av rösterna i Sverige. Även om de som vågmästarparit haft oproportionerligt stort inflytandet så tvivlar jag på att de kommer att på igenom allt de vill.

Jag är också hyfsat övertygad om att det inte kommer att bli billigare att köpa en bil driven på diesel eller bensin i framtiden. Skatten lär inte gå ner inom detta område...

Men framtiden får utvisa åt vilket håll det går. Det är först efter framtiden kommit som vi vett hur det blev. ;-)
Det blir väldigt lätt skevt och i värsta fall till och med kontraproduktivt för miljön, låginkomsttagare och kanske/troligen klimatet om "man" inte tar ett större helhetsgrepp om saker och ting, dels "tekniskt" (t ex omfattande LCC's (ECC?) m a p miljö o klimat, utan alltför mycket tro/önskedrömmar)) och dels regionalt/nationellt resp (inte minst) GLOBALT.. Och därtill, till väldigt höga kostnader..
Det är komplext, absolut, men ska man med säkerhet göra någon som helst skillnad (m a p miljö och klimat), så krävs det att man tar sig an komplexiteten, annars kan man lika gärna tuta vidare utan att skynda fram fler batteribilsägare etc med skattepengar!
Likadant med "miljömässiga avskrivningar" (vi kan kalla det för det käcka ordet miljöskuld) när det gäller infrastruktursatsningar, såsom västpaketet i gbg och t ex höghastighetstågbanor..
Ja nä jag ska inte fortsätta.. då blir det bara en enda lång halvbitter monolog ;)
Förstår inte hur man tror att ens en dubblering av bränslekostnaden ska minska utsläppen.
Vilka resor ska man sluta med då?

Smärtgränsen för onödigt åkande uppnåddes för otroligt länge sedan. I alla fall här på landet.
Milen kostar. Inte bara bränslet, så inte skulle det åkas mer med elbil heller, även om det vore mindre kostsamt bränsle.

(Dyrare totalt mot gammal sliten obelånad Volvo utan värde om man räknar HELA kakan med ränta och värdeminskning på nyare fordon givetvis)
Det finns faktiskt folk som inte KAN köpa ny bil.
MickeM skrev:Förstår inte hur man tror att ens en dubblering av bränslekostnaden ska minska utsläppen.

Smärtgränsen för onödigt åkande uppnåddes för otroligt länge sedan. I alla fall här på landet.
Jag tror definitivt inte att onödigt bilåkande har upphört, om det ens någon gång kommer göra det. Jag ser på min egen arbetsplats där man tar bilen fast man bara har 3,4,5 km till jobbet fast det tar ungefär lika lång tid att cykla som att ta bilen. Man åker och småhandlar 1 km bort och tar bilen. Man skjutsar barn till skola/ fritidsaktiviteter också det 1 km bort. Det är många gånger man är lat och bekväm, så även jag givetvis i bland. :-)
Lucif3r skrev:Fast vi HAR ju ett miljövänligare bränsle redan - E85.
Sen att politikerna vägrar ge oss alternativ att enkelt regga om våra gamla bensinbilar till detta miljövänligare alternativet är en annan femma......
Har kört på E85 sedan c:a 2002 - 2003. Först med farsans gamla 144 -72 och sedan 2010 (ungefär) med min 745-a -88B. Ingen har någonsin komenterat detta på Bilprovninngen eller något annat ställe.
perin skrev: tis 31 aug 2021, 07:54
MickeM skrev:Förstår inte hur man tror att ens en dubblering av bränslekostnaden ska minska utsläppen.

Jag tror definitivt inte att onödigt bilåkande har upphört, om det ens någon gång kommer göra det. Jag ser på min egen arbetsplats där man tar bilen fast man bara har 3,4,5 km till jobbet fast det tar ungefär lika lång tid att cykla som att ta bilen. Man åker och småhandlar 1 km bort och tar bilen. Man skjutsar barn till skola/ fritidsaktiviteter också det 1 km bort. Det är många gånger man är lat och bekväm, så även jag givetvis i bland. :-)
Jo, i tätorterna kanske, men inte på landet.
Vilka drabbas hårdast av höjningen?
Dom som kan, eller dom som inte kan?
MickeM skrev:(Dyrare totalt mot gammal sliten obelånad Volvo utan värde om man räknar HELA kakan med ränta och värdeminskning på nyare fordon givetvis)
Jadu.... Jag kommer mååååååååååååååånga mil och år med min 10k kronors bil innan jag ens är i närheten av priset av en tesla :P Eller någon annan elbil också för den delen...
Och ja, jag tillhör skalan som inte kan köpa en ny elbil. Som "tur är" vill jag heller inte ha någon som dom ser ut idag, dom flesta ser ut som hej kom och hjälp mig, eller har andra praktiska begränsningar(utöver räckvidd). Det tycker jag iofs gäller istortsett varenda bil efter typ -10 :party:

.
lennarte skrev:Har kört på E85 sedan c:a 2002 - 2003. Först med farsans gamla 144 -72 och sedan 2010 (ungefär) med min 745-a -88B. Ingen har någonsin komenterat detta på Bilprovninngen eller något annat ställe.
Ja, visst brukar det fungera så i praktiken, lite av en gråzon, men det vet inte den stora massan. Det är därför det behövs en klar och tydlig tillåtelse med stora anslagstavlor överallt där det klart och tydligt framgår att det nu är tillåtet.
Lite synd att Volvo sluta helt med förbränningsmotorer som går på E85 (etanol) till modellår 2016. Tänk om de hade några sådana i varje serie (40-, 60-, 90-serierna) idag. Man slipper Malusskatten till att börja med. Sen går det ju köra en etanolbil på både E85 (etanol 85% resten bensin) och E10 (bensin med 10% etanol inblandat). Det hade ju varit ett rätt miljövänligt alternativ för de som vill köra förbränningsmotor ännu. Läste att Subaru har sin XFuel som kostar 10000 kr i tillägg om man vill ha en motor som går på E85 och bensin. Helt dött kan det väl inte vara med etanolbilar idag. Och gasbilar har ju Volvo slutat med (sen 2018 var det väl) också men man kan gaskonvertera sprillans nya Volvo t.ex. V90 B4/B5 om man vill via 3:e partsföretag.
Nästan alla bilmärken är lite insnöade på att det bara skall vara elbilar i framtiden. Tror inte det är rätta vägen, fastän jag åker en Volvo laddhybrid själv numera sen 1 vecka tillbaka. Har man en dieselbil som man kan köra på HVO100 är det nog så rent, vad jag läst mig till och förstår. Men, men den dagen man inte får köpa fossila bränslen längre, bensin, diesel eller E85 så måsta man ju ha en bil som går på nåt annat, t.ex. el eller biogas. Om det inte kommer nåt helt förnybart motsvarande bensin (biobensin) och diesel (biodiesel) man kan köra på.
/Bo
bem skrev:Men, men den dagen man inte får köpa fossila bränslen längre, bensin, diesel eller E85 så måsta man ju ha en bil som går på nåt annat, t.ex. el eller biogas. Om det inte kommer nåt helt förnybart motsvarande bensin (biobensin) och diesel (biodiesel) man kan köra på.
Det går att köra på 100% etanol (E100),det gör dom i Brasilien. Men då skulle skatten (i Sverige) per liter vid pump bli 516,59 kr/l. Det hade varit något för staten att satsa på 😁😁
  • 1
  • 198
  • 199
  • 200
  • 201
  • 202
  • 433
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hehe.. semester = För mycket tid att tän[…]

Glappande hastighetsmätare och trippmäta[…]

Ja, var glad för att ha en fungerande AC i so[…]

B230fk går dåligt & ojämnt