Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev: Men gällande bakljusets på eller icke under dagtid finns det inget EU-direktiv.. Inte av vad jag kan hitta och jag har letat. Det reglerar bara att alla EU-länder ska ha lysen framåt på dagtid.
Nej men det reglerar ju EU direktivet om DRL. I detta finns ju inget krav på att bakljusen skall vara tända. Då kan nog inget land inom EU kräva att bakljusen är tända under dagtid, utom i det som regleras i direktivet.
Användarvisningsbild
av joel80
Det reglerar som sagt bara hur bilarna ska fungera.. Finns inget EU-direktiv om vinterdäck heller men det kräver vi av alla som kör i Sverige vintertid.

Sen finns det ju EU-direktiv med krav på fungerande bakljus på alla bilar. Sverige kan reglera hur och när dessa ska användas.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
SvenB skrev:Nej men det reglerar ju EU direktivet om DRL. I detta finns ju inget krav på att bakljusen skall vara tända. Då kan nog inget land inom EU kräva att bakljusen är tända under dagtid, utom i det som regleras i direktivet.
Exakt så är min uppfattning också.

Nej, det finns inget direktiv eller lag för att bakljus inte får lysa vid dagsljus(skulle ju ställa till oerhörda problem för äldre bilar), men det finns heller inget direktiv/lag som kräver att bakljusen ska lysa vid dagsljus.

Det är inget sverige kan ignorera, och/eller införa egna lagar som kräver att bakljusen ska lysa i dagsljus, det motsäger sig ju EU-direktivet, vars hela poäng är att det ska 'vara lika' i alla EU länder.
Kunde sverige bara ignorera det så skulle ju sverige även ignorera prishöjningen av E85 som EU säger åt oss att vi ska göra.
Vinterdäck är dock en bra poäng, men och andra sidan räknas väl det helt annorlunda då vi har haft lag på det långt innan vi gick med i EU, samt att våra vintrar är som dom är.

Därimot, kan sverige minimera antal släckta bakljus genom att införa "tända bakljus"-programvara som standard på alla svensksålda bilar, vilket jag personligen anser skulle vara den absolut smidigaste "lösningen" då det inte kostar många kronor i produktion, kanske en tjuga i programmeringstid, så säg en tusing extra på varje ny bil för att gå med 5000% vinst på första bilen som säljs, och sedan raka 1000kr vinst per bil(programvaran är ju redan gjord).
Knappast något någon som har så mycket pengar så dom kan köpa en ny bil ska grina över.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tror inte vi kommer längre. Men att jag är fullt övertygad att vi inte kan kräva tända bakljus enligt EU direktivet beror på att vi Sverige skall ha "både livrem och hängslen" i allt vad trafik heter. Så skulle det funnits en "krypväg" hade Sverige krupit genom den.
Användarvisningsbild
av erikn
SvenB skrev:Jag tror inte vi kommer längre. Men att jag är fullt övertygad att vi inte kan kräva tända bakljus enligt EU direktivet beror på att vi Sverige skall ha "både livrem och hängslen" i allt vad trafik heter. Så skulle det funnits en "krypväg" hade Sverige krupit genom den.
Förr tror jag att du skulle haft rätt. Men så som Trafikverket drivs idag så är deras enda fokus hastigheten. Hade de tänkt trafiksäkerhet hade de inte satt upp dödsräckena överallt då de dödar motorcyklister.
Användarvisningsbild
av SvenB
erikn skrev: Hade de tänkt trafiksäkerhet hade de inte satt upp dödsräckena överallt då de dödar motorcyklister.
Kan det vara så att man tänker krasst i antal offer. Att räckena räddar fler liv än de skördar?
Användarvisningsbild
av Camel
SvenB skrev:Jag tror inte vi kommer längre. Men att jag är fullt övertygad att vi inte kan kräva tända bakljus enligt EU direktivet beror på att vi Sverige skall ha "både livrem och hängslen" i allt vad trafik heter. Så skulle det funnits en "krypväg" hade Sverige krupit genom den.
Jag är benägen att hålla med. Men samtidigt kan man som biltillverkare helt enligt reglerna fortfarande ha bakljusen tända tillsammans med DRL utan att något land på nationell nivå kan förbjuda detta. Då är frågan: varför inför inte biltillverkarna detta t.ex. som en inställbart val i menysystemet? På de allra flesta bilar styr mjukvaran om bakljusen ska vara tända eller ej. Då skulle ju t.ex. bilägare på de nordliga breddgraderna alltid kunna ha bakljusen tända även i ”auto”-läget oavsett om automatiken valt DRL eller halvljus.

Så här säger regelverket vad gäller de EU-direktiv som finns samt ECE-regler (till detta tillkommer nationella regler i bl.a. Trafikförordningen och Fordonsförordningen):
DIREKTIV 2008/89/EG skrev: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 89&from=SV

KOMMISSIONENS DIREKTIV 2008/89/EG
av den 24 september 2008
om ändring av rådets direktiv 76/756/EEG för anpassning till den tekniska utvecklingen när det
gäller montering av belysnings- och ljussignalanordningar på motorfordon och släpvagnar till dessa
fordon

Bilaga II punkt 1 i direktiv 76/756/EEG ska ändras på följande
sätt:
”1. De tekniska kraven ska vara de som redovisas i punkterna
2, 5 och 6 och bilagorna 3–11 till FN/ECE:s föreskrifter
nr 48 (*),

Om kraven i direktiv 76/756/EEG inte uppfylls ska medlemsstaterna
från och med den 7 februari 2011 för fordon i kategorierna
M1 och N1 och från och med den 7 augusti 2012 för
fordon i andra kategorier, av skäl som hänför sig till montering
av belysning och ljussignalanordningar, vägra att bevilja EG-typgodkännande
eller nationellt typgodkännande för nya fordonstyper.
ECE Regulation No. 48 Revision 12 skrev: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... 48r12e.pdf

5.11. The electrical connections shall be such that the front and rear position lamps, the end-outline marker lamps, if they exist, the side-marker lamps, if they exist, and the rear registration plate lamp can only be switched ON and OFF simultaneously.
/.../
6.2.7.6. If daytime running lamps are present and operate according to paragraph 6.19., either
6.2.7.6.1. The dipped-beam headlamps shall be switched ON and OFF automatically relative to the ambient light conditions (e.g. switch ON during night-time driving conditions, tunnels, etc.) according to the requirements of Annex 13; or
6.2.7.6.2. Daytime running lamps operate in conjunction with the lamps listed in paragraph 5.11. where, as a minimum requirement, at least the rear position lamps shall be activated; or
/.../
6.2.7.7. Without prejudice to paragraph 6.2.7.6.1., the dipped-beam headlamps may switch ON and OFF automatically relative to other factors such as time or ambient conditions (e.g. time of the day, vehicle location, rain, fog, etc.)
/.../
6.19. Day-time running lamp (Regulation No. 87)
6.19.7.4. The lamps referred to in paragraph 5.11. may be switched ON when the daytime running lamps are switched ON, except if daytime running lamps are operating according to paragraph 6.2.7.6.2., where at least the rear position lamps shall be activated.
Enligt ECE Regulation No. 48 punkt 6.19.7.4 får lampor enligt 5.11 (positionsljus+skyltbelysning) lysa tillsammans med DRL. Enligt 5.11 måste alla positionsljus samt skyltbelysning tändas och släckas samtidigt men undantag görs i 6.2.7.6.2 som säger att minst att bakre positionsljus ska vara tända. Man kan tolka det som att om positionsljusen tänds automatiskt (inget förbud i 6.19.7.4) så kan fortfarande DRL automatiskt tändas och släckas i enlighet med 6.2.7.6.1 och 6.2.7.7. Det är utmärkt av de biltillverkare som låter bakljusen vara tända tillsammans med DRL på dagen på detta sätt. Priset är eventuellt att även främre positionsljus måste vara tända om ljusautomatik finns och 6.2.7.6.1 skulle anses gälla istället för 6.2.7.6.2 där det räcker med minst bakre positionsljus. Men det är smällar man får ta när lagen inte är genomtänkt. Hoppas jag tolkat detta riktigt nu. Jag är ingen jurist men jag gör inte anspråk på att vara det heller. :wink:

Se även Fordonsförordningen:
http://www.notisum.se/pub/Doc.aspx?url= ... 090211.htm

Se även Trafikförordningen:
http://www.notisum.se/pub/Doc.aspx?url= ... 981276.htm
Användarvisningsbild
av joel80
Rätt besviken på att Volvo nu fimpat tända baklysen på nya V70 när man kör i auto-läge. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Provkörde en Classic härom veckan och reagerade på det. Dåligt, riktigt dåligt!
Användarvisningsbild
av svergie2
joel80 skrev:Rätt besviken på att Volvo nu fimpat tända baklysen på nya V70 när man kör i auto-läge. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Provkörde en Classic härom veckan och reagerade på det. Dåligt, riktigt dåligt!
Dåligt, men lyckligtvis är deras automatik bland dom bästa på marknaden :)
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Ja det är trist, undra varför? :evil:

Jag har räknat på att i snitt var 5:e bil jag möter har felaktig belysning ( p-ljus eller ingen belysning alls). Konfronterade en subaruägare som hade helt nersläckt, fick till svar att den har ljussensor.. :roll:

Nä bara ut för polisen och bötfäll. Har faktiskt lite smått börjat hylla folk med nyare bil som kör med dimljus och halvljus samtidigt, då vet man också att baklysena är igång :-)-)
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 57

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?