Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1376045
VolvoB20 skrev:Bilar är nog ett område som säljer extremt mycket på image och mindre på funktion.
...och mer och mer av den försäljningen baseras på miljötänk, connectivity, eldrift osv. Det är en tämligen stor grupp som skiter ett långt stycke i hästkrafter, 0-100 och toppfart.
#1376061
Men just 0-100 finns det rätt stor chans att nya Volvo bilarna klarar tämligen bra. För mig känns det nog lite viktigare (eller snarare roligare) än att ha topphastighet på över 180km/h.
#1376088
VolvoB20 skrev: tor 23 apr 2020, 20:32
Micce1980 skrev: tor 23 apr 2020, 18:22 Blir ändå allt fler antal mil autobahn varje år med begränsad hastighet. Dessutom med alla de vägbyggen med mera när man kör där inser jag att medelhastigheten inte är så speciellt hög där ändå.
De flesta köper inte premiumbilar för att köra 250, de köper bilen för att den KAN göra det. På samma sätt som man köper Rolex vattentät till 100 m utan att tänka dyka så djupr osv...

Bilar är nog ett område som säljer extremt mycket på image och mindre på funktion.
Ja just image är nog det viktigaste har du rätt i, men o andra sidan lär de flesta säkert inte veta eller utforska hastighetsspärren ändå. De flesta hänger heller inte på jagrullar.de heller och råkar få reda på det ;-)
#1376147
Även om man kanske sällan, eller aldrig i vissas fall, kör så fort så tycker jag ändå 180km/h-spärr är lite väl lågt. Att KUNNA göra något om man så väljer betyder rätt mycket. Nästan hela vårat samhälle är byggt på "val" och inte "tvång". Det är otroligt mycket vi i samhället teoretiskt KAN göra(jämnfört med andra länder...), men väljer själva att inte göra det då det inte är "rätt", utan att behöva ha någon storebror hängandes över axeln viftandes med fingret.

Och just i det här fallet med hastighetsspärrar på en bil, så om det bara är volvo som kommer införa detta är risken relativt stor att fler och fler kommer byta märke, just för att kunna.
Sen kan vi givetvis spekulera hurvida volvo bryr sig ett skit om lilla sverige längre och vad vi tycker :)
#1376169
Först var det hastighetsbegränsningen, nu är Volvo helt öppna med att de tänker sig en total övervakning av bilarna de sålt till kunderna med geofencing, spårning etc. Samtidigt har Håkan Samuelsson blivit väldigt förstående för allt som Kina påstår sig göra ang. Covid-19. Samma Kina som har ett totalt övervakningsprogram av enskilda människor med hjälp av AI, helt absurt. Volvo Cars vill alltså gå extremt mycket längre än föreslagna EU-regler, men uppfyller kinesiska regimens önskemål för att sälja på den kinesiska marknaden. Man biter inte den hand som föder en.
#1376179
När det gäller 180 km/h är det inte alls samma sak i Sverige och Tyskland hur man ser på det.
Här i Sverige är det väldigt få som kör i de hastigheterna, dessutom är det inte så stor andel av bilarna i Sverige som körs i Tyskland. Tvärt om är det desto fler skulle jag tro...
I Tyskland har De Gröna i många omgångar försökt att strypa fri fart, men har fått kraftigt mothugg från intressenter som bilindustrin.
Att man reagerar kraftigt på detta är således inget konstigt.
#1376186
I Tyskland är "freie Fahrt für freie Bürger" en principsak. Audi/VW, M-B och BMW skulle aldrig överleva en liknande manöver som Volvo försöker sig på. Vad Volvo gör är att de visar att den europeiska marknaden (exkl. Sverige) är totalt ointressant. Nu är det bara Kina och USA som gäller.
#1376190
Lite som när man sa att Volvo inte skulle sälja en XC90 i USA när de bara erbjöd en 4-cylindrig spis...
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 31
Elschema P210 Duett -60 6V

Hej Lennart. Stort tack! Skall titta på rest[…]

Bult till kompressor

Hej. Det borde vara en 982812 (Flange screw A.C, M[…]

Köpråd xc60

Joseff2, Härligt att du är nöjd med[…]

Vilken lampa ska jag köpa?

V70 D4 181 2014 En lampa har gått sönd[…]