Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Håller med Lucif3r, även om jag när det är rejält halt kan leka lite med RWD på min (Men elmotorn klarar bara att spinna däcken om det är halt nog..).

Även handbromssvängarna har man ju lite svårt att exekvera numera.. :D
av Schmoyoho
sparwen skrev:Å andra sidan beror allt på hur man kör. De finns de som får en fwd att dra mer än en awd också. Men visst, överlag. Men om bränsleförbrukningen är avgörande bilval borde väl ingen ens köra Volvo?

Rätt nöjd själv dock som kom ner till 0,45 enligt datorn på min V60 d4 awd mellan Åre och Östersund i dag. Så det går att köra awd billigt också.
Du kan inte dra några slutsatser om hur olika bilars förbrukningar skulle bli med olika förare bakom ratten. AWD stjäl effekt ändå så hade du haft en D4 FWD hade den nog druckit ytterligare mindre om du kört exakt likadant som du gjorde idag.
av sparwen
Schmoyoho skrev: Du kan inte dra några slutsatser om hur olika bilars förbrukningar skulle bli med olika förare bakom ratten. AWD stjäl effekt ändå så hade du haft en D4 FWD hade den nog druckit ytterligare mindre om du kört exakt likadant som du gjorde idag.
Om det inte framgick så ville jag visa på att skillnaden inte behöver vara så stor och om man oroar sig för den högre förbrukningen går det ändå att pressa den.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
En AWD kommer alltid dra mer än samma modell med enbart FWD. Inte för drivningen, men pga. den extra vikten. Sen hur mycket mer AWD-modellen drar är nog väldigt varierande, men mer drar den iaf. Likaså drar bilen mer bränsle om du har 5 150kg+ personer i bilen än enbart en 70kg förare :P
av sparwen
Lucif3r skrev:En AWD kommer alltid dra mer än samma modell med enbart FWD. Inte för drivningen, men pga. den extra vikten. Sen hur mycket mer AWD-modellen drar är nog väldigt varierande, men mer drar den iaf. Likaså drar bilen mer bränsle om du har 5 150kg+ personer i bilen än enbart en 70kg förare :P
Ingen har väl påstått annat?
Användarvisningsbild
av joel80
Inte då.. Min "AWD" drar mycket mindre än motsvarande FWD... ;)
Snittar normalt 0,3l/mil över en tank.
Användarvisningsbild
av Waterlily
En fördel med de AWD-system som har koppling mellan främre och bakre hjulpar (Haldex, xDrive) är att kopplingens ingrepp kan styras från antisladdsystemet. Så gör t.ex. xDrive då bilen känner av att girhastigheten (Yaw-rate) är fel jämfört med rattutslag. På så sätt kan systemet styra vart kraften skall skickas beroende på om bilen understyr eller överstyr. Det är först då det inte hjälper som systemet börjar med att bromsa utvalda hjul. I xDrives fall kräver det att man kör lite aktivt. Släpper man gasen helt kopplas nämligen framhjulen bort.

Vet någon om Haldex på samma sätt också styrs av antisladdsystmet?

Vänligen Näckrosen.
Användarvisningsbild
av Funk
Waterlily skrev:En fördel med de AWD-system som har koppling mellan främre och bakre hjulpar (Haldex, xDrive) är att kopplingens ingrepp kan styras från antisladdsystemet. Så gör t.ex. xDrive då bilen känner av att girhastigheten (Yaw-rate) är fel jämfört med rattutslag. På så sätt kan systemet styra vart kraften skall skickas beroende på om bilen understyr eller överstyr. Det är först då det inte hjälper som systemet börjar med att bromsa utvalda hjul. I xDrives fall kräver det att man kör lite aktivt. Släpper man gasen helt kopplas nämligen framhjulen bort.

Vet någon om Haldex på samma sätt också styrs av antisladdsystmet?

Vänligen Näckrosen.
Googla på Volvo Torque Vectoring , I mitt minne är det bromsarna ihop med Haledx som gör samma sak.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Waterlily
Vad jag förstår jobbar Torque Vectoring med att bromsa utgående axlar från en differential (Öppen diff, Torsen, Krondiff etc). Min undrar var om Haldexinkopplingen även styrdes från antisladdsystemet och inte bara om något hjul slirar.

Vänligen Näckrosen.
av Schmoyoho
Vad jag vet så kopplas haldexen ur direkt du nuddar bromspedalen, gissningsvis även så om antisladden börjar dunka bromsar på olika hjul.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 29

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]