Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Sharkbait skrev:Att skylla enbart på kunderna är nog ett sätt att verkligen förenkla problemen på.
Marknaden är sjuk på så många olika plan.
Marknaden är alla vi konsumenter/kunder, och om JM gör övervinster på sin verksamhet så innebär det ju ett gyllene tillfälle att starta ett eget byggföretag och tjäna jätte mycket pengar :P
Sharkbait skrev: Jag köper tex enbart svenskt kött, inte danskt, tyskt eller irländskt kött!
Då blir det väldigt svårt för mig som svensk att vilja köpa svensktillverkade produkter när företagen enbart tänker på att öka sina vinster genom att tillverka sina produkter i låglöneländer och sälja produkterna till samma höga pris som när de tillverkades hemma i Sverige.
Jag tar bara ett exempel ur ditt långa inlägg. Det är klart att vi konsumenter är otrogna Sverige. Om vi konsekvent bara köper Svenska varor, kommer affärerna så småningom inte ta hem andra varor eftersom de får slänga dom.
VolvoÄgarn skrev:Vad spelar det för roll om det har minskat med 5 mord från ett år till ett annat när den övriga grova brottsligheten skjuter i höjden? Berätta det för mig är du snäll.
Anledningen till att antalet mord har halverats är väl just för att den grova brottsligheten har gått ner eller?
Tror inte brottslingarna har blivit snällare mot varandra och skjuter varandra i benet istället för i huvudet.
SvenB skrev:Jag tar bara ett exempel ur ditt långa inlägg. Det är klart att vi konsumenter är otrogna Sverige. Om vi konsekvent bara köper Svenska varor, kommer affärerna så småningom inte ta hem andra varor eftersom de får slänga dom.
Ja klart man köper de varor som är bäst och billigast,
oavsett vilket land de kommer ifrån. Man tittar på Plus+,
läser i Råd & Rön, kollar prisjakt.nu osv. Sedan slår man till.

Ett land är bara en jordplätt och säger ingenting om produktens
kvalitet.
Var varan/maten är producerad har väldigt stor betydelse i kvalitén, speciellt vad gäller maten. Det beror nämligen till stor del på de regler som respektive land har på jordbruket. I Sverige har vi skapliga regler och restriktioner vad gäller t.ex foder och besprutning, och väldigt kraftiga regler om man ska odla ekologiskt. I många andra länder är regelverken mer slapphänta, vilket gör att man ibland kan komma undan med billigare tillverkning. Det får istället konsumenten betala i form av gifter i maten.
Djurhållning är en annan aspekt.. där har den som inte bryr sig en fördel och kan köpa t.ex Dansk fläskfilé utan dåligt samvete.. själv försöker jag hålla mig ifrån det då jag vet hur jävla illa det ser ut med det i Danmark.
Mwi skrev:
Micce1980 skrev:Önskar man gotta ner sig mellan japans och Sveriges skillnad i kriminalitet kan man börja här: http://petterssons.bloggsida.se/politik ... la-sverige
Okej vad vill den där pettersson visa, att Svenskar är mer kriminella än Japaner? Eller att Japanska politiker inte slåss med järnrör?
Jag vet inte. Det enda jag vet är att för att få ner brotten så behövs en grundläggande respekt och förståelse för sina medmänniskor. Man tar inte andras saker och slår ingen i annat syfte än vid ett eventuellt självförsvar. Det behövs implementeras redan från barnsben. Men det finns allt för många som hade behövt terapi eller liknande innan de skaffade barn och det finns lärare och andra ledare som behöver bli mer pedagogiska samt ha tid över för vissa barn och ungdomar. Själv tror jag inte på att låsa in folk och låta de "sitta av tiden" för att de begått brott utan de ska låsas in för att utbildas och lära sig hur de själva fungerar, varför de har begått brottet och hur de ska göra för att inte falla tillbaka, detta görs bäst med psykologer tror jag. Det görs säkert i viss mån men det borde vara deras heltidssysselsättning bakom gallret.
torbjorn_75 skrev:
SvenB skrev:Jag tar bara ett exempel ur ditt långa inlägg. Det är klart att vi konsumenter är otrogna Sverige. Om vi konsekvent bara köper Svenska varor, kommer affärerna så småningom inte ta hem andra varor eftersom de får slänga dom.
Ja klart man köper de varor som är bäst och billigast,
Resonerar man så och skiter i under vilka förhållanden "varan" producerar och av vem (barnarbete), så får vi ha det som vi har det och skall inte klaga. :roll:
Micce1980 skrev:
Mwi skrev:
Micce1980 skrev:Önskar man gotta ner sig mellan japans och Sveriges skillnad i kriminalitet kan man börja här: http://petterssons.bloggsida.se/politik ... la-sverige
Okej vad vill den där pettersson visa, att Svenskar är mer kriminella än Japaner? Eller att Japanska politiker inte slåss med järnrör?
Jag vet inte. Det enda jag vet är att för att få ner brotten så behövs en grundläggande respekt och förståelse för sina medmänniskor. Man tar inte andras saker och slår ingen i annat syfte än vid ett eventuellt självförsvar. Det behövs implementeras redan från barnsben. Men det finns allt för många som hade behövt terapi eller liknande innan de skaffade barn och det finns lärare och andra ledare som behöver bli mer pedagogiska samt ha tid över för vissa barn och ungdomar. Själv tror jag inte på att låsa in folk och låta de "sitta av tiden" för att de begått brott utan de ska låsas in för att utbildas och lära sig hur de själva fungerar, varför de har begått brottet och hur de ska göra för att inte falla tillbaka, detta görs bäst med psykologer tror jag. Det görs säkert i viss mån men det borde vara deras heltidssysselsättning bakom gallret.
Håller med om att det krävs en grundläggande respekt för andras egendom.. det gäller också det övre skiktet i samhället där det idag ses som helt okej att roffa åt sig på andras bekostnad.. tänker på allt från bankerna och deras kundhantering till äldrevård som väger blöjor för att tjäna pengar.
Så har man slagit hål på den myten, också. Men som sagt, hade man redovisat bakgrunden hade det inte haft samma nyhetsvärde. Jävla journalister.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 27
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]