bilgalen skrev:Får ju säga att det är ganska konstigt att ingen av de större biltillverkarna valt spåret med diesel i kombo med etanol. Istället är det en liten källarfirma i Sverige som först visar upp en sån personbil.
Varför? Måste ju ligga en gravad hund här?
Nej inte så konstigt egentligen. Inte konstigare än att majoriteten av alla elbilar är små garagefirmor, liksom alla plug-in-hybrider och majoriteten av alla busshybrider.
Etanol kräver en tändförbättrare för att användas i dieselmotorer. Det finns bara en tillverkare av en sådan - Sekab - ett pyttelitet kemiföretag långt uppe vid nordkalotten, långt bortom all ära och redlighet. Endast en liten marginell spelare på bussmarknaden - Scania- har brytt sig om att ens testa bränslet. Endast en självgod liten besserwissrig kommun i Europas marginal - Stockholm - har brytt sig om att testa dessa bussar i någon större skala. Varför skulle biltillverkare bry sig?
Varför skulle de lägga ned miljarder och år på att utveckla en ny motor - för ett bränsle som inte finns på marknaden? Bortkastade pengar - om de inte samtidigt lägger ned en massa energi o pengar på att skapa ett distributionsnät. Situationen är ganska likartad gasfordonens.
Dessutom kräver ett sånt åtagande troligen ett gediget dieselkunnande (inga amerikaner eller asiater, knappast SAAB(?)), ett intresse av etanol (inga tyskar, italienare, Volvo eller kanske ens spanjorer) och en tillit på att politikerna kommer att minska dieselsubventionerna och lägga dessa på etanol istället (DÄR rök i alla fall spanjorerna och fransmännen). Dessutom måste man som sagt känna till att bränslet finns - och utanför Sverige har man knapppt ens hört talas om Scaniabussar.
Att BSR med massor av entusiasm och duktiga tekniker gjort en lyckad konvertering är inte samma sak som att ta fram ett ekonomiskt gångbart koncept som funkar för masstillverkning.
En persondiesel måste dessutom vara betydligt tåligare mot överhoppade serviceintervall, blåkörningar på fel växel och en hel del annan misshandel som personbilar råkar ut för. SLs bussar körs visserligen hårt, men de servas och kontrolleras av tekniker varje dag och var säker på att alla oljebyten sker i rätt tid. Så väl sköts få personbiar.
Men BSR har visat att potentialen finns och det ska de ha all heder av! Och får vi en långsiktig policy för biobränslen så lär vi få energieffektiva, optimerade fordon för biobränslen också - inte bara 20 år gamla modeller som fräschas upp med en etanolkonvertering. Men det gäller att bilföretagen kan lita på att bränslet finns på marknaden när de är klara med sin utveckling.