Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
hollan skrev:bytte främre hjullager (nav) på brossans v70 140hk 99 de höll 700mil = katastrof!!! tänkte ok kan ha varit en dålig sänning polaren behövde nytt hjullager fram på sin v70 -07 140hk hade dåligt med pengar köpte på biltema och jag bytte de nu i sommras i dag när jag montera hans vinterhjul så glappa det och morrade efter knappt 600 mil sånt skit och jag som får stå och jobba blir så trött får byta igen och man kan ha roligare
Lätt att klaga :-O) Men oftast är det mekanikern bakom jobbet som kanske har gjort fel ?:-/ Att ett av biltemas lager som ju är ett SKF-lager kraschar efter 600 mil beror till 99% på att den som skruvat dit det gjort fel och då speciellt på framhjulen då man måste ta hänsyn till moment eller om man inte har tillgång till momentnyckel eller andra hjälpmedel, ja DÅ ÄR DET BARA KÄNSLA av den som gör jobbet, så om ditt framhjulslager kraschar efter 600 mil så har han som skruvade dit det antagligen gjort FEL :-O)
99% har gjort fel och så är det tyvärr oftast när någon klagar på just Biltemas grejor.
"Bryt ihop och gå vidare"
Bara att inse att ni/du gjort fel :-O)

Börja om med Feltemas grejer eller köp andra grejer, men glöm inte att göra rätt denna gång så att du slipper klaga på Mekonomen eller Skruvat eller någon annan säljare av samma produkt som du/någon förstört tidigare av "misstag" :-DD

Ja och LYCKA TILL :-)-)
Användarvisningsbild
av hollan
vetten skrev:
hollan skrev:bytte främre hjullager (nav) på brossans v70 140hk 99 de höll 700mil = katastrof!!! tänkte ok kan ha varit en dålig sänning polaren behövde nytt hjullager fram på sin v70 -07 140hk hade dåligt med pengar köpte på biltema och jag bytte de nu i sommras i dag när jag montera hans vinterhjul så glappa det och morrade efter knappt 600 mil sånt skit och jag som får stå och jobba blir så trött får byta igen och man kan ha roligare
Lätt att klaga :-O) Men oftast är det mekanikern bakom jobbet som kanske har gjort fel ?:-/ Att ett av biltemas lager som ju är ett SKF-lager kraschar efter 600 mil beror till 99% på att den som skruvat dit det gjort fel och då speciellt på framhjulen då man måste ta hänsyn till moment eller om man inte har tillgång till momentnyckel eller andra hjälpmedel, ja DÅ ÄR DET BARA KÄNSLA av den som gör jobbet, så om ditt framhjulslager kraschar efter 600 mil så har han som skruvade dit det antagligen gjort FEL :-O)
99% har gjort fel och så är det tyvärr oftast när någon klagar på just Biltemas grejor.

Börja om med Feltemas grejer eller köp andra grejer, men glöm inte att göra rätt denna gång så att du slipper klaga på Mekonomen eller Skruvat eller någon annan säljare av samma produkt som du/någon förstört tidigare av "misstag" :-DD

känns som du jobbar på biltema själv jobbar jag som tekniker på bilia och har bytat flertalet hjulager kan nästan garnatera att jag har bytt fler än dej så nä där är inga fel gjorda vid monteringen och nä biltemas lager är inte skf inte dom 2 som jag har monterat och helt ärligt hur kan man misslyckas med att spänna 4 bultar på baksidan av navet och den till drivaxeln? tycker det är ganska hög fel nivå på deras lager 2 av 2 möjliga har havererat på några månader själv köper jag aldrig några slitage grejor på biltema men man får vad man betaler för det tråkiga är att folk skall ha hjälp med och få sina bilar lagade men skall tvunget själl ordna grejjor läs gärna biltema här och om det mot för modan är rätt grejjor så allt för oftast så är det urusel kvalitet
av *pettson*
Det verkar vara en vanlig insikt av arbetande på volvo att inget från biltema eller eftermarknad duger till nånting har det slagit mej (inte ifrån alla dock). Det har också slagit mej att det alltid skär, alltid havererar stort, aldrig är man nöjd egentligen med nånting, smått som stort. Medans det för dom flesta vanliga dödliga håller många många många mil och händer det nåt händer det sällan stora saker. Skulle vara roligt att göra en undersökning i hela forumet inkl alla grenar för att se hur många som kör på eftermarknadslager resp *orginal*. I samma undersökning göra en fråga om hur många det har havererat för?
Biltemas lager är gjorda av TIMKEN. Precis som dom trevliga som volvo levererar. Eller ja, volvo levererar en tillsnyggad hub från antingen SKF, TIMKEN eller från en tredje no name ROUVILLE som köper upp restpartier från dom två andra, tillsnyggningen har inget med själva lagret att göra, inte fett typ eller fettmängd heller då det finns föreskrivet EXAKT vilken fetttyp och mängd som ska användas i vilken storlek på lager enligt standard. Du kan få vilket som i kartongen, men volvo tillverkar inga lager och har INGA egna specar på lagren. SKF äger patentet på hubben inkl lager och volvo har köpt den konstruktionen färdig utan rättighet till modifiering. Volvo konstruerar inte allt på sina bilar, man köper faktiskt färdiga saker och bygger en bil runt. Det finns ingen anledning till att utsätta sej för konstruktionskonstnader för saker som redan finns. Detta verkar dock som en nyhet för många. Notera att det står volvo på volvokonstruerade saker, andra namn för dom andra som bär rättigheterna till sina saker.
För min del har jag fått ett av varje till mina bakhjul på volvo. Alltså ett SKF och ett TIMKEN. Jag har också fått ett rejält oljud i ett SKF endast efter 1 km. Lagret var totalt snustorrt på fett, behöver jag säga att det skar direkt, lagret var inköpt på mekonomen och reklamerades. SKF vägrade ta reklamationen med hänvisning till att deras tillverkningsprocedur är så perfekt att dom har 100% perfekta lager. Dom har inga felmarginaler. Dom hade däremot ingen åsikt alls om att lagret var precis fetttorrt, men vi var hyggligt överens om att lager inte fungerar snustorra och att felet inte var mitt. Jag fick ett nytt av mekonomen, mekonomen i sin tur har fortfarande inte fått nåt nytt lager av SKF, dom har inga fel på sina lager för deras tillverkning är 100%ig...
Säkert kan ni som jobbar med volvo om dagarna berätta för bland annat mej hur ett orginallager från SKF kan gå 25-30.000 mil. Medans ett eftermarknads SKF lager hamnar på 5-8000 mil innan det måste bytas, en del så lite som 2500 mil? För eftermarknadsprodukter ifrån volvo ska ju vara domsamma som dom delar bilen tillverkades av? Problemet med få mil är inte unikt för att komma ifrån volvodisken utan för att komma från eftermarknadens SKF bland annat. Problemet är detsamma med timken.
Oftast beror faktiskt dom flesta lagerfel på att man just har fel moment på drivknutens förspänning av lagret, det är ju förspänningen som ska hålla ihop lagret, det verkar som många inte känner till det. Tyvärr känner jag inte många som använder en så stor momentnyckel, dom flesta har inte ens en sån, inte ens verkstäder. Det är att bosa med muttersmacken tills det smakar skit och sen på med liten stund till. Det angivna momentet är inte nåt skämt utan det ska följas, även på 99 där muttern är ersatt med en bult. Men shit happens naturligtvis, ingen är totalt felfri även om dom påstår det, biltema kan säkert ha haft ett dåligt lager eller ett parti? Det skedde ju med en annan lagertyp för en tid sedan, den drogs sedan in för att ersättas. Det går ju att få reda på vilket genom att kontakta biltema. Som utbildad mekaniker med yrkesstolthet så får jag förmoda att du Hollan nu åtog dej att reklamera dessa lager för att få till undersökningar så att sånt upptäcks? Eller att du iallafall såg till så kunderna gick tillbaka med dom? För inte slängde du väl lagren i soptunnan och trodde att saker rättade till sej självt? Det går inte till så nämligen. Det är möjligt att du inte får betalt för att reklamera, men det hör till yrkesstoltheten att få veta vad som är fel. Iallafall min.

I övrigt, att få vad man betalar för?
Tja.. om stabstagen på volvo kostar 30-50kronor till kund så är det ju sant. Biltemas kostar ju mindre än volvos och håller precis lika bra, där är ju dom stagen närmare att du betalar för vad du får, om nu inte volvos stag plötsligt går runt 10.000mil utan att glappa? Men inte ens biltemas är att man får vad man betalar för, deras är inte dyrare att tillverka och dom kostar inte 30-50 kronor heller.
Oljor får jag förmoda kostar runt 30kronor per liter till kund på volvo? Det är ju ändå vad ni betalar för oljan och då har ju någon annan vinst på den. För olja är ju inte värt 200kronor per liter när vi tagit bort påslagen. Så jag antar att du ger kunderna vad dom betalar för?
Däck säljer ni massor, jag antar att ni säljer märkes vinterdäck för runt 270kronor? Det är dess värde, resten är vinst ifrån däckföretaget, mellangrossisten och till sist när däcket nått ca 850kronor så tar ni själva vinsten upp till 1500kronor. Så visst får man alltid vad man betalar för?
Det är nog det utryck som används mest på fel sätt någonsin.. Det betyder bara att antingen blundar man, eller så har man inte en susning om hur priser sätts i moderna världen. Det finns INGEN som får vad han eller hon betalar för. Detta eftersom drygt 80% av priset är vinst och skatter vad du än pekar på.

Och nej.. Jag jobbar inte för biltema eller för nåt eftermarknadsbolag.. och nej jag tackar inte nej om dom mot förmodan skulle ringa och erbjuda en fet post. (vilket är en så liten chans att jag inte stannar hemma om dagarna för den sakens skull)...
Användarvisningsbild
av vetten
hollan skrev:
vetten skrev:

känns som du jobbar på biltema själv jobbar jag som tekniker på bilia och har bytat flertalet hjulager kan nästan garnatera att jag har bytt fler än dej så nä där är inga fel gjorda vid monteringen och nä biltemas lager är inte skf inte dom 2 som jag har monterat och helt ärligt hur kan man misslyckas med att spänna 4 bultar på baksidan av navet och den till drivaxeln? tycker det är ganska hög fel nivå på deras lager 2 av 2 möjliga har havererat på några månader själv köper jag aldrig några slitage grejor på biltema men man får vad man betaler för det tråkiga är att folk skall ha hjälp med och få sina bilar lagade men skall tvunget själl ordna grejjor läs gärna biltema här och om det mot för modan är rätt grejjor så allt för oftast så är det urusel kvalitet

Nej jag jobbar INTE på Biltema
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]