Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av bdp003
olafixar skrev:Okey...jag ska ta och testa...det blir iaf en 50-60kr på en tank :)
Billigare med MPGCaps i tanken :-)

Mvh /B
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
bdp003 skrev:Billigare med MPGCaps i tanken :-)

Mvh /B
Och det har med etanoldiskussionen att göra hur...??? Dravla inte sönder denna tråd om MPGCaps utan ta det i den tråden.

Funk>>När det gäller utspädning av bränsle i Brasilien så är det oftast så att mackägaren spär ut spriten (E96) med vatten för att tjäna pengar.

//David
Användarvisningsbild
av Funk
Funk>>När det gäller utspädning av bränsle i Brasilien så är det oftast så att mackägaren spär ut spriten (E96) med vatten för att tjäna pengar.
Säkerligen, men även att det finns mer etanol i "vanlig" bensin än vad det skall göra och även det ger en vinst för mackägarna och leverantörer..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Tomas88
Efter att ha testat MPGCaps får de nu bli ett mer seriöst försök att spara in på bränslekostnaden.

Jag har en Volvo 240 83 års modell, jag tänkte testa att blanda i E85 i tanken. Funderar på hur stor andel man skall börja med. 20% kanske.
av anp
Tomas88 skrev:Efter att ha testat MPGCaps får de nu bli ett mer seriöst försök att spara in på bränslekostnaden.

Jag har en Volvo 240 83 års modell, jag tänkte testa att blanda i E85 i tanken. Funderar på hur stor andel man skall börja med. 20% kanske.
20% kan vara en bra nivå att börja på. Troligen kan du öka upp till runt 40-50% utan att du märker någon skillnad i gången/förbrukningen.
Kör du hårt är det nog bättre att hålla dig till låginblandning.

Har du förgasare så är det enkelt gjort, och ganska snabbt att konvertera helt till E85 drift.
Min 240 med B21 och 4vxl + OD drar 1 liter E85 per mil á 7,74 kronor.
Mpg caps och spara pengar... :roll:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja då testar jag nog 20% till att börja med.

1l/mil med E85 ! Det låter bra. Men förbrukningen måste väl ändå öka ju större andel etanol man blandar i?

PS. Jag har aldrig trott att MPGCaps fungerar. Jag bara testade för att jag fick pillren gratis. Ville bara ha de sagt så att ingen tror något annat.
av anp
Tomas88 skrev:Ja då testar jag nog 20% till att börja med.

1l/mil med E85 ! Det låter bra. Men förbrukningen måste väl ändå öka ju större andel etanol man blandar i?

PS. Jag har aldrig trott att MPGCaps fungerar. Jag bara testade för att jag fick pillren gratis. Ville bara ha de sagt så att ingen tror något annat.
Nja, då jag blandtankade så ökade inte förbrukningen speciellt mycket. Någon centiliter möjligen, men det kan ju vara orsakat av annan körstil eller att E85 pumpen slagit ifrån tidigare/senare än brukligt vid tankning.

Vad gäller förbrukning efter konvertering, så behöver inte förbrukningen öka bara för att man ger motorn mer bränsle per arbetsvarv eller hur man säger.
Nuvarande bil drar lika mycket på E85 som med BF95, och går lika bra/dåligt. Tidigare bil drog lite mer, ca, 1,1l/mil. Men var också den första jag konverterade.
av *pettson*
anp skrev:

Nja, då jag blandtankade så ökade inte förbrukningen speciellt mycket. Någon centiliter möjligen, men det kan ju vara orsakat av annan körstil eller att E85 pumpen slagit ifrån tidigare/senare än brukligt vid tankning.

Vad gäller förbrukning efter konvertering, så behöver inte förbrukningen öka bara för att man ger motorn mer bränsle per arbetsvarv eller hur man säger.
Nuvarande bil drar lika mycket på E85 som med BF95, och går lika bra/dåligt. Tidigare bil drog lite mer, ca, 1,1l/mil. Men var också den första jag konverterade.
Väldigt märkligt eftersom etanol innehåller 30% mindre energi.. Förvisso kan man kompensera lite grand med tändningen eftersom det är högre oktantal på etanolen.
Dock kan du aldrig kompensera tillräckligt för att få bort en energiförlust. Så den MÅSTE ta mera sås för samma jobb..
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nu har jag tankat i 20% E85. Jag har inte märkt någon skillnad förutom att den går lite sämre på tomgång (men då var inte bilen helt varm så jag är inte riktigt säker).

Jag återkommer med info om hur förbrukningen blir.

/ Tomas
av anp
*pettson* skrev:
anp skrev:

Väldigt märkligt eftersom etanol innehåller 30% mindre energi.. Förvisso kan man kompensera lite grand med tändningen eftersom det är högre oktantal på etanolen.
Dock kan du aldrig kompensera tillräckligt för att få bort en energiförlust. Så den MÅSTE ta mera sås för samma jobb..
Visst, sätter vi upp motorn i bromsbänk kanske vi kan räkna oss fram till antingen en effektförlust eller ökad bränsleförbrukning. Men med min körning, med eller utan tungt lastad biltrailer, så drar motorn på ren E85 ca, 1 liter per mil. Ibland något under, och ibland något över. Någon orkeslöshet eller liknande upplever jag inte, ej heller det omvända.
Jag kan inte förklara det, men har läst flera liknande upplevelser från andra som konverterat sina bensinmotorer.
Och några haverier eller problem har heller inte märkts av, trots att de skulle komma efter 10 mil, efter 50 mil, efter 100 mil, efter...
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]