*pettson* skrev:anp skrev:Tomas88 skrev:Ja då testar jag nog 20% till att börja med.
1l/mil med E85 ! Det låter bra. Men förbrukningen måste väl ändå öka ju större andel etanol man blandar i?
PS. Jag har aldrig trott att MPGCaps fungerar. Jag bara testade för att jag fick pillren gratis. Ville bara ha de sagt så att ingen tror något annat.
Nja, då jag blandtankade så ökade inte förbrukningen speciellt mycket. Någon centiliter möjligen, men det kan ju vara orsakat av annan körstil eller att E85 pumpen slagit ifrån tidigare/senare än brukligt vid tankning.
Vad gäller förbrukning efter konvertering, så behöver inte förbrukningen öka bara för att man ger motorn mer bränsle per arbetsvarv eller hur man säger.
Nuvarande bil drar lika mycket på E85 som med BF95, och går lika bra/dåligt. Tidigare bil drog lite mer, ca, 1,1l/mil. Men var också den första jag konverterade.
Väldigt märkligt eftersom etanol innehåller 30% mindre energi.. Förvisso kan man kompensera lite grand med tändningen eftersom det är högre oktantal på etanolen.
Dock kan du aldrig kompensera tillräckligt för att få bort en energiförlust. Så den MÅSTE ta mera sås för samma jobb..
Visst, sätter vi upp motorn i bromsbänk kanske vi kan räkna oss fram till antingen en effektförlust eller ökad bränsleförbrukning. Men med min körning, med eller utan tungt lastad biltrailer, så drar motorn på ren E85 ca, 1 liter per mil. Ibland något under, och ibland något över. Någon orkeslöshet eller liknande upplever jag inte, ej heller det omvända.
Jag kan inte förklara det, men har läst flera liknande upplevelser från andra som konverterat sina bensinmotorer.
Och några haverier eller problem har heller inte märkts av, trots att de skulle komma efter 10 mil, efter 50 mil, efter 100 mil, efter...