Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Du behöver säg 40kwh för att vara på säkra sidan och ha lite marginal... Räcker med en paus på ca 20 minuter. Efter 30 mils körning kan man gott kosta på sig en liten mat eller fikapaus på 20 minuter.
Jag är imponerad över din optimism för elbilar joel80 en paus på 20 minuter för att ladda, när jag själv skall tanka så kan det vara både 1 eller 2 eller till och med 3 bilar framför i kön till bensin/diesel pumpen (när jag tankar E85 är det ingen kö :lol: ), men om man är nummer 3 i tjugominuters stoppet för att bara ladda lite så blir ju stoppet över en timme :cry:
Mwi skrev:
joel80 skrev:Du behöver säg 40kwh för att vara på säkra sidan och ha lite marginal... Räcker med en paus på ca 20 minuter. Efter 30 mils körning kan man gott kosta på sig en liten mat eller fikapaus på 20 minuter.
Jag är imponerad över din optimism för elbilar joel80 en paus på 20 minuter för att ladda, när jag själv skall tanka så kan det vara både 1 eller 2 eller till och med 3 bilar framför i kön till bensin/diesel pumpen (när jag tankar E85 är det ingen kö :lol: ), men om man är nummer 3 i tjugominuters stoppet för att bara ladda lite så blir ju stoppet över en timme :cry:
Eller så tröttnar man på att vänta, chansar och stoppet blir permanent...
Där slog du huvudet på spiken på den känsliga delen av en elbil, kö till laddning!
Hade gärna själv haft en elbil, men bara till arbetspendling, långresor får nog ske med bättre marginal.

Mike
Klart det behövs mer än en laddstolpe per ställe för att det ska funka. Det Norge bygger man en av de största laddstoppen i världen nu med 40 snabbladdare.

När det gäller tid vid pump/laddare spenderar elbilister oftast mindre tid på "bränsle" än vad man som "förbränningsbilist" gör.

Och att ha en snabbladdare nära hemma är ju helt meningslöst.. Vad ska du med den till? Trixet är att man fixar laddning där man normalt parkerar.. Antingen över natten eller på dagen... Hemma/jobbet...

Då är det väldigt sällan man ens behöver tänka på räckvidd eller "fylls på" nått bränsle.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
joel80 skrev:Klart det behövs mer än en laddstolpe per ställe för att det ska funka. Det Norge bygger man en av de största laddstoppen i världen nu med 40 snabbladdare.
Det motsvarar ju inte mer än en pyttemack med ynka en pump, normalt flöde är 35 liter / minut så full tank tar 2 minuter. En Tesla tar 75 min till full laddning.
Du laddar aldrig fullt på en långresa, (förutom innan du åker) du laddar så du kommer till destination eller där du tar paus nästa gång. Att ladda fullt tar längre tid per km laddning. (sista 20% går långsammare och när laddarna ändå är så pass tätt som dom är nu är det helt meningsöst/tidsslöseri) Man spar tid på att istället ladda 20-25 mil och sen köra 2 timmar och ladda igen. (Att stå och ladda i 75 minuter skulle man bara göra om man typ är på lunch och ändå står parkerad.)
Att tro att de flesta som stannar och laddar står och tar upp platsen i 75 minuter är felaktigt.

Jag har tankat totalt 32 gånger senaste året, då kör jag i snitt drygt 900km mellan tankningarna. Kollade några tankstopp i körjournalen och de verkar snitta på ca 3 minuter.. (från att jag stänger av motorn till att jag startar den igen) Sen får man lägga på ett par minuter på den lilla omväg man tar.. svänga av motorvägen eller den väg man ska, in på macken och sen tillbaka tills man är där man var innan man svängde av. Minst 6 min per tankning. Sen har man ju dom gånger man varit iväg typ dagen innan eller så för att tanka inför resa... då kan det gå en kvart eller mer från att man åker iväg för att tanka tills man är hemma.
Men vi räknar lågt med 6 minuter. Betyder att jag lagt minst 192 minuter (3:12h) på tankning senaste året... bara på ena bilen.

Har man de flesta dagar där man inte kör över 30 mil är det inte så väldigt många som kommer upp i behov av snabbladdning över det.

Kan man tajma lunch/middag på en resa kan man köra i allafall 50 mil utan att egentligen förlänga tiden för resan.
Man behöver inte stå och titta på en bil som laddar. Sätta i sladden tar inte mer än några sekunder.. jag har tajmat mig själv hemma.. :mrgreen:
[youtube]gRTamUh-BkE[/youtube]

Allinug
Det finns ju lite intressanta tester med skenor i vägen e.t.c... Är det nått sånt du menar?

Det kräver att man i såfall kan ladda från de med rätt hög effekt, så att längden man måste sätta skenor i vägen inte blir för lång(läs för dyr). På ställen där det ofta går långsamt blir det mer för pengarna... men när man bilar långt vill man ju egentligen undvika sånna ställen. :)
Det finns flera alternativ till elvägar, men vägar behöver faktiskt inte vara av asfalt. Varför inte ladda via induktion?

Solar Impulse flög jorden runt mha solenergi som laddar batterier, ett experiment som säkert gett en del lärdomar.

I Geneve har de TOSA-bussarna som blixtladdas på 15 sekunder vid varje hållplats. På så sätt behöver de aldrig bli stående vid ett ladduttag.
Detta skulle fungera med bilar i Stockholm också. Där finns massor av tunnlar och viadukter eller bilköer där man har tillfälle att blixtladda.

Eller tänk samma upplägg som en automattvätt, fast när man kör igenom där så blir bilen laddad.

Det är ju sådana lösningar som skulle kunna få batterilösningar att glänsa, framför andra lösningar där man behöver tanka vätgas för att få el.

Kom igen nu bilindustrin och var lite kreativa! Jag önskade mig aldrig att behöva fippla med laddstolpe istället för med en bensinpump. :???:

Men de som köper bilar kanske inte känner sig trygga med annat än att ersätta tankluckan med ett ladduttag och då behövs förstås en stolpe. :wink:
Stolpen appellerar kanske på något djupt psykologiskt plan genom att påminna om forna tider när man tjudrade sin häst vid en stolpe. Lite tillbaka till Vilda Västern kanske? Men tydligen utan pionjärandan. 8)
joel80 skrev:Du laddar aldrig fullt på en långresa, (förutom innan du åker) du laddar så du kommer till destination eller där du tar paus nästa gång. Att ladda fullt tar längre tid per km laddning. (sista 20% går långsammare och när laddarna ändå är så pass tätt som dom är nu är det helt meningsöst/tidsslöseri) Man spar tid på att istället ladda 20-25 mil och sen köra 2 timmar och ladda igen. (Att stå och ladda i 75 minuter skulle man bara göra om man typ är på lunch och ändå står parkerad.)
Att tro att de flesta som stannar och laddar står och tar upp platsen i 75 minuter är felaktigt.
75 minuter tog jag upp för att visa skillnaden i hastighet mellan en pump och en laddare när du refererade till "Megastationen med 40 laddplatser"

Det blir ju inte mycket annorlunda för att man stannar och laddar lite på vareviga station man passerar. Man ska av vägen varje gång och köra till laddstation, man ska stå i kö vareviga gång, man ska koppla varje gång. Och det kommer ju att komma in 3 ggr så många bilar om man laddar 3 ggr så ofta istället på varje laddstation så kapaciteten på dessa 40 laddstationer blir ju inte våldsamt förbättrad av att småpytsa.

Dessutom vill man ju inte ha tokslut när man kommer fram till nästa laddplats, mycket kan ju hända längs vägen som olyckor med omvägar, köer, snö/kyla så man måste ha mera el till värmen, oplanerade stopp osv.
Allinug skrev:Det finns flera alternativ till elvägar, men vägar behöver faktiskt inte vara av asfalt. Varför inte ladda via induktion?
Kommer du ihåg 2002 när det var dödsfarligt och alla som åkte Volvo fick Cancer, speciellt barn eftersom det var 0.018 Tesla magnetfält i bilen av batterikabeln till bagaget i V70 så Volvo fick bygga om sina bilar och flytta fram batteriet igen.

Nu vill man helt plötsligt grilla alla inom 10 meters radie innanför och utanför bilen genom ett 100.000 ggr så starkt magnetfält, till på köpet ett pulserande magnetfält. :-O) :-O) :-O)
VolvoB20 skrev: Nu vill man helt plötsligt grilla alla inom 10 meters radie innanför och utanför bilen genom ett 100.000 ggr så starkt magnetfält, till på köpet ett pulserande magnetfält. :-O) :-O) :-O)
Var har du fått det ifrån?
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 97

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]

B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]