- tor 11 maj 2017, 23:11
Bränslet kan jag själv bestämma hur jag betalar. Som jag gör nu betalar jag faktiskt allt privat då det inte gick att urskilja den el jag "tankar" hemma (kan ju ha bilen hemma då jag har mitt kontor hemma.) om jag inte installerade en ny rätt dyr mätare. Så då, för att kunna få nått för den el jag kör upp i tjänsten var jag tvungen att ta all soppa privat. (Med ersättning på 9,50kr/mil.)
Om man har en tjänstebil kan man också välja att tanka den del man kör privat med privata pengar. Alltså slippa förmånsbeskattning.
Jag kan köra 100mil per år vid 10 tillfällen ja, men ska jag köra 100 till får jag betala över 100kr per mil extra! Det är inte rimligt. Jag skulle då hellre se att kostnaderna var där från första milen men mer rimliga, och kanske i förhållande till hur pass mycket man använder bilen i tjänsten.
Förmånen för mig som privatperson anser jag blir mindre med ökad andel bilen används i tjänsten. Kör jag 2800mil per år i tjänsten som nu och knappt 100 mil privat (som kunde vara 200-250 mil om jag inte skulle behöva "snåla".) ser jag inte att det är rilmigt att betala privat för hela värdeminskningen, slitage mm som ni jämför med de "vanliga" kostnaderna för att ha bil. Då jag bara kör ca 3% av sträckan bilen går privat, vilket kanske kunde gå upp till 7-8%, ser jag inte att det ska vara samma förmånsvärde som om jag tar ut en bil i företaget för att nästan enbart ha för privatkörning. Ser du/ni ingen som helst skillnad på de olika sätten att använda och äga en bil betalad av företaget?
Klart jag måste räkna på hur min privata ekonomi blir påverkad av att skaffa en bil i företaget eftersom det direkt påverkar vad jag kan ta ut i lön.
Innan jag skaffade leasingbil räknade jag såklart på om det fanns nån idé med det. Jag körde innan min privata bil väldigt mycket i företaget och tog ut milkostnad. Vad jag då "tjänade" i minskad skatt på skattefria uttaget på 18.50kr/mil, kostnaderna för att ha bilen, bränslekostnader mm, var jag ju tungen att räkna på och jämföra med att skaffa leasingbil.
Eftersom jag mest körde min privata bil i tjänsten blev det rätt dyrt privat, eftersom alla servicar, däckbyten, reparationen o.s.v gjordes med privata pengar. Milersättningen räckte ju inte på långa vägar till det, inte heller till den procentuella del av körningen som jag alltså körde i tjänsten. Och ingenting av värdeminskningen som ju till stor del också berodde på många mil körda i tjänsten kunde jag skriva av i företaget.
Jag anser att man ska göra rätt för sig och tycker normalt att det är rätt låg skatt numera och att man som företagare får dra av för väldigt mycket. Men just när det gäller bilkörning i tjänsten så blir man på nått sätt alltid en förlorare om man inte kör mycket privat också. :/
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13