Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
StefanN skrev:Dom lär sig snart....
Jag tror jag klarar mig. Har klarat mig 36 år utan AWD. Aldrig krockat,aldrig kört i diket.
av Mwi
StefanN skrev:Ja, fattar inte heller. Alla vet ju att det är AWD som gäller.
Kan du inte inte ta fram någon statstik som stödjer ditt påstående, eller är det bara eget tyckande......
av sparwen
Flera år med awd, senaste nio utan, äntligen awd igen.

Klarar mig bra utan, skulle klara mig utan bil också. Skulle nog klara mig utan det mesta jag har i livet.
Jag tror ni alla skulle det, men ingen köper väl bara saker ni måste ha?
Jag har mina nio år utan awd klarat mig bra, men jag har saknat det ibland.
Låt folk köpa vad fan de vill, det finns väl inget rätt eller fel. Då skulle väl alla ha lika bil.
av Mwi
StefanN skrev:Statistik på att man åker bekvämare? Säkerhet har inget med detta att göra.
De sista 5 åren har jag kört ungefär 20,000 mil med olika V70/XC70 och XC60, jag har aldrig upplevt att man åker bekvämare med AWD. Min upplevelse är att bilen blir betydligt törstigare och att 30 hk fattas när man kör AWD jämfört mot FWD, utav mina 20,000 mil är ungefär hälften på norrländska vintervägar, att AWD accelererar bättre från start är jag enig med men den går inte stadigare i snön. Så min sammanfattning av Volvo AWD är, törstig och trött och inte det minsta stadigare och definitivt ingen komforthöjare. Jag förstår de som köper AWD för att dra släp eller om de vill åka på oplogade skogsvägar, för oss andra är det bortkastade pengar.
av sparwen
Å andra sidan beror allt på hur man kör. De finns de som får en fwd att dra mer än en awd också. Men visst, överlag. Men om bränsleförbrukningen är avgörande bilval borde väl ingen ens köra Volvo?

Rätt nöjd själv dock som kom ner till 0,45 enligt datorn på min V60 d4 awd mellan Åre och Östersund i dag. Så det går att köra awd billigt också.
av Mwi
Jag kör bilarna på samma sätt oavsett FWD eller AWD, det skiljer ganska mycket i förbrukning. Men jag väljer inte bil efter förbrukning utan efter sköna stolar, bra halvljus och bra krocksäkerhet och då blir det Volvo.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Waizguy skrev:AWD eller ej, häva sladd eller ej, här kommer listan vintertid.

En Bra förare hanterar en sladd.
En Bättre förare häver sladden innan den har inträffat dvs tar till metoder som att sänka farten, använda sina sinnen för att uppmärksamma faror.
Den Bästa föraren stannar hemma (i den mån det går) och myser vid brasan när det råder extrem väder.
Hur definierar ni en sladd ? Något som kommer överraskande eller något som föraren medvetet använder vi körning.

Åkte RWD med olika Turbobilar och V8:or med flera hundra hästar i 20 år utan antispinn o antisladdsystem, då gick det ju brett i nästan varenda kurva när det var halt. Man styrde ju lika mycket med gasen som med ratten.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
VolvoB20 skrev:Hur definierar ni en sladd ? Något som kommer överraskande eller något som föraren medvetet använder vi körning.

Personligen definierar jag en sladd i det här sammanhanget något som händer överraskande, och inte medvetet.

Saknar att "styra med gasen" på RWD.. Det är både effektivt och kul :P Skulle man göra samma med FWD/AWD-med-mest-FWD så skulle det ju bara gå rakt, och det är ju inge kul :(
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 29
DennisCA's Volvo 850 -97

Hade inte 145:orna spolartank bak..?

Recharge frågor

Beror på vilken årsmodell det är.

Laddning av recharge