Mwi skrev:Sharkbait skrev:Om Sverige sänker skatterna, arbetsgivaravgifterna, stryker kollektivavtalen och sänker lönerna för arbetarna så har vi löste "problemen" för företagen så att de kan öka sina vinster.
Det är redan löst, företagen flyttar bara produktionen till något annat land.
Majoriteten av Svenskarna har ingen lojalitet med Sverige eller Svenska arbetstillfällen. När Svensken väljer så har det ingen betydelse om det är Kinesiska barn eller Svenska arbetare som har tillverkat produkten, bara det är billigt.
Enkelt att säga att Svenskarna inte är lojala mot Sverige. Hur lojala är svenska företag mot Sverige? (Gäller många andra företag/länder)
Det finns en uppsjö av produkter som tillverkas i låglöneländer men som inte återspeglas på prislappen. Det enda som företagen är intresserade utav är att öka vinsten genom att lägga tillverkningen i låglöneländer, länder som ligger efter i utvecklingen, för att sedan sälja produkten till samma höga pris som tidigare.
Jag köper tex enbart svenskt kött, inte danskt, tyskt eller irländskt kött!
Då blir det väldigt svårt för mig som svensk att vilja köpa svensktillverkade produkter när företagen enbart tänker på att öka sina vinster genom att tillverka sina produkter i låglöneländer och sälja produkterna till samma höga pris som när de tillverkades hemma i Sverige.
Jag kan inte heller köpa svensktillverkad kvarg heller. Det som det står på brukarna är producerade i Frankrike eller Tyskland. Hur skall jag göra när jag vill köpa svensktillverkad?
Eller när fisken till fiskepinnar fiskas utanför Norge för att sedan skeppas till Thailand/Kina för att processas för att sedan skeppas tillbaka till Sverige och ner i frysdiskarna i våra mataffärer.
Eller alla människor som glider in på McDonalds och köper kycklingburgare/nuggets/kycklingsallad där majoriteten av kycklingköttet kommer ifrån Danmark (80%) och resten kommer ifrån Thailand, Brasilien, Sverige och övriga Europa.
Eller när jag häromdagen skulle äta på en restaurang. Valde fläskfilè. Sällskapet jag var med i frågade vart köttet kom ifrån och svaret var Uruguay. Varför köper man kött från Uruguay? För att öka vinsten, inte för att bygga upp Sverige genom att köpa in svenskt kött så att jag som svensk gynnar både restaurangen som köper svenskt kött och våra svenska köttproducenter.
"Sverige slår rekord i byggpriser"
http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/stora ... byggpriser
"Sverige har de högsta priserna på att bygga bostäder i hela EU. En förklaring är de höga vinsterna som byggbolagen tar ut på bostadsrätter. Det visar Rapports granskning. Och bostadsministern är bekymrad."
Det sista byggare säger är kloka ord men som inte företagen är intresserade utav.
Sedan har vi en marknad där man spekulerar/gissar hur bra man kommer att sälja i framtiden. Detta utgör om man skall investera eller spara. Det sistnämnda innebär att man sparkar folk pga att man har spekulerat/gissat hur resultatet kommer bli i framtiden.
Spekulerar/gissar företag A att man skall göra en vinst med 300 miljoner och man "enbart" kommer upp i 150 miljoner i vinst. Då har man helt plötsligt gjort en förlust på 150 miljoner för man har spekulerat/gissat att man skulle göra en vinst på 300 miljoner.
Då skall man sparka folk och göra andra neddragningar för man gjort "bara" en vinst på 150 miljoner för att man spekulerade/gissade.
Om ett företag gör en FAKTISK förlust på 150 miljoner - då är det illa.
Om ett företag gör en FAKTISK +- 0 resultat - så kanske det blir bättre till nästa år.
Om ett företag gör en FAKTISK vinst på 150 miljoner - då är det väldigt positivt för företaget och landet totalt.
Men idag så kan man göra en vinst på 150 miljoner och ändå så går man med "förlust" för att man spekulerar/gissar framtida resultat.
Att skylla enbart på kunderna är nog ett sätt att verkligen förenkla problemen på.
Marknaden är sjuk på så många olika plan.
Men att höja fordonsskatten skapar inte flera jobb i Sverige.