Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Har aldrig hört talas om att servicemeddelandet är något man kan aktivera/deaktivera via VIDA. Däremot kan man nollställa räknaren (egentligen flera räknare, tid, mil, körningstimmar) vilket ju görs vid service. Har du inte haft bilen på service under det dryga år du ägt den?
Användarvisningsbild
av Pickadoll
Nej ingen service, S80 -04 servar jag själv.
Men jag har som för mig att det stod att den var servad maj -15 så därför jag undrade. På jobbet så svårt att kolla upp.
av volvo244gle
Man kan ändra intervallen för servicemeddelandet. Tror man kan slå av det helt också?
Bara gå in på bilkommunikation och sen instrumenthuset (DIM) tror jag det är. Där kan du sen ändra inställningarna för bl.a. service.
Har ställt meddelandet på 1.000 mil på båda våra bilar.
av andersuw
Stämmer att man kan ändra intervallen för servicemeddelandet via kundparametrar i DIM. Men de kan bara göras kortare, inte längre, än dem som gäller enligt Volvos serviceföreskrifter. Exempelvis är maxvärdet för tidsvillkoret 12 månader. Så att tidigare ägare höjt det värdet bortom det normala kan inte vara förklaringen till att Pickadoll inte fått något servicemeddelande. Inte heller kan jag se att servicemeddelandefunktionen kan stängas av.
Användarvisningsbild
av MathiasS
matte75 skrev:
Derank skrev:
matte75 skrev:Nån som har en VMware-imagefil med senaste VIDA installerat på som kan dela med sig?
Dom lär ju knappast kunna länka här förstår du väl. Det är ju inte helt lagligt material

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Var i min fråga skrev jag att dom skulle länka till imagefilen i tråden? :wink:
Tur det finns låtsaspoliser i alla forum. :lol: :wink:
Ja det har jag men filerna är i krokarna av 30GB så du får fixa någon FTP jag kan slanga upp dom till....
Användarvisningsbild
av Pickadoll
Så nu har jag kollat, bilen är servad 25 maj 2015 enl serviceboken och jag har ägt bilen i ganska precis 10mån. Så det är lite märkligt att det inte kommit något meddelande än. Så det var pga det jag tänkte någon stängt av funktionen.
av andersuw
Man borde rimligen kunna se i VIDA när serviceräknarna nollställts senast. Vet tyvärr inte på rak arm hur eftersom jag aldrig letat efter den informationen för egen del.
av Fred
Nu har min Dice kommit! Det tog elva dagar från beställning tills att jag kunde kommunicera med bilen...det är riktigt snabbt för att vara "billig" säljare på Aliexpressen! :D

Installationen gick bra efter några farthinder. Dels gillade inte VIDA 2014 att min dator "endast" hade 2GB RAM. Den sa att det krävdes typ 2764 MB för att kunna installeras. Dock hittade jag en workaround, vilken fungerade utmärkt. Jag ändrade bara värdet till 2000 MB och installationen startade som den skulle. Sen stämde inte riktigt de olika instruktioner jag hittat, så en del steg i installationen fick jag chansa lite på...men det gick till slut.

En sak som gav mig lite skrämselhicka var när Explorer plötsligt började bråka...jag hade lyckats starta VIDA men jag fick felmeddelande att login var fel. Googlade fram att patchen troligtvis inte tagit så jag fick stänga ned och patcha om. När jag sen startade VIDA igen fick jag upp några olika konstiga sidor i Explorer. Sen funkade det igen... ?:-/ Efter lite funderande kom jag på att jag varit lite otålig. Man måste vänta tills VIDA-ikonen nere i aktivitetsfältet (bredvid klockan) har en grön pil INNAN man startar...döh, det vet jag ju att jag läst om tidigare...men när det är så länge sedan man kladdat med Windows så blir en så här pass omfattande installation lite överväldigande. Det är lite enklare att installera grejer på Mac...

Jag betalade $87 inklusive frakt, vilket i dagens kurs är 725 SEK. En felsökning så är systemet betalt! :-)-)

Nu ska jag sätta mig in i hur VIDA fungerar och sedan försöka felsöka min främre lambda och varför L-signalen till generatorn bråkar.

Jo, en sak jag tror jag klantade mig lite med: jag valde att installera både svenska och engelska VIDA. Min tanke var att kunna köra engelska ibland för att på så sätt enklare kunna söka på utländska forum. Nu verkar det som att det bara är engelska i programmet...och jag har inte hittat någonstans där man kan skifta språk trots att två olika valdes i installationen. Någon som vet?
Senast redigerad av 1 Fred, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 177
  • 178
  • 179
  • 180
  • 181
  • 241

Dock inte rödtjut och whisky Skickat fr&ari[…]

Mät över batteriet, koppla ur VOC och m&[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&aum[…]

Du bygger en egen felkodsläsare av en äl[…]