Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Droopy
Blir helt internetbaserat i framtiden:

Once fully released, the VIDA user will enjoy a diagnostic system that is 100% internet based, eliminating the need to wait for a DVD to ship. VIDA installation occurs one time, meaning subsequent subscription purchases are much faster to process. Updates and corrections will occur every two weeks, sometimes even overnight. The Volvo Standard Time Guide becomes an integral part of the application. All in all, VIDA 2015 brings a new, fully integrated diagnostic system that better suits the needs of their vehicles and technicians for years to come." (Oct 2015)
av volvo244gle
Med andra ord så får vi hoppas att någon lyckas knäcka och rippa ner det internetbaserade VIDA. Och helst inom 15-20 år när en annan börjar få råd med 2016 års modeller och framåt. ;)
av andersuw
volvo244gle skrev:Med andra ord så får vi hoppas att någon lyckas knäcka och rippa ner det internetbaserade VIDA. Och helst inom 15-20 år när en annan börjar få råd med 2016 års modeller och framåt. ;)
Hoppas kan man ju alltid. Men lite "pyssligt" verkar det onekligen så du kanske får nöja dig med en MY -15 medan du väntar. ;-)
av andersuw
Droopy skrev:Lär ju komma annat som fungerar om inte annat, någon som testat tex Autocom på en nyare volvo? Vad gör tex Mekonomen,osv idag?
Någon dosa som klarar att bara läsa och radera felkoderna och ge dig en primitiv uttolkning ("one-liner") av respektive kod gissar jag kan komma rätt snart. Det skulle rentav kunna tänkas fungera med vissa befintliga läsare som klarar närliggande årsmodeller. Men därifrån till något som liknar en fullskalig ersättning till VIDA/DiCE är steget långt.

För vissa modeller, t.ex. V70 MY -16, kan man kanske ändå komma rätt nära med en sådan dosa plus VIDA 2014D eftersom man kan hoppas och tro att MY -16 i allt väsentligt är precis likadan som MY -15 i det fallet. Däremot funkar ju den strategin knappast med nya S90/V90 eller senare bilar.

Tyvärr blir ju en konsekvens också att forum likt detta blir till mindre hjälp med problem av modell marigare. Ju färre av oss som kan titta i facit (VIDA) desto sämre blir kunskapsnivån generellt.
av Palmann
Hej! Finns det någon som har en sån här mojäng i stockholmstrakten och kan tänka sig (mot skälig ersättning naturligtvis) att nolla ett partikelfilter och additivräknaren på min C30? Har precis bytt filtret och fyllt på additiv nämligen. Pm:a mig gärna.
Användarvisningsbild
av MathiasS
Min tur att leka med DICE......har dock lite kommaigångproblem.

VIDA är installerat på en virtualiserad Windows7. Verkar starta upp fint efter lite trix och fix. Mitt problem är att inget händer när jag ansluter dice till USB.

Är det rätt uppfattat att DICE behöver extern 12V strömförsörjning för att fungera när den INTE är ansluten till OBD-kontakten i bilen? Ansluten i bilen så fungerar den utan annan strömförsöjning än via OBD?

Mvh,
Mathias
Användarvisningsbild
av MathiasS
Bra, då finns det hopp om att kunna läsa lite felkoder idag. Om bara vida hittar dice'n så verkar detta med en vitrualiserad windowsmiljö bara för vida vara en bra ide. Bortsett från att jag tog till för liten diskyta två gånger så gick det väldigt snabbt att installera detta.

EDIT: Mer stök förstås, Virtualiserade windows ser DICEn men drivrutinen fungerar inte. Dock fungerar drivrutinen utanför den virtuella miljön (men där är inte vida installerat).....

EDIT2: Om det är någon som är intresserad av detaljerna så.....: Jag får inte USB att fungera i Virtualbox, gäller inte bara DICE utan även andra USB enheter. Nu har jag installerat en VMWare Workstation istället och i denna har jag installerat en VM med exakt samma Windows-binär. Här funkar DICEns drivrutiner (och även andra USBenheter) så nu går jag vidare med installationen av VIDA. Virtualbox ska jag skriva ut på papper och torka mig där bak med, har slösat bort 5h på att få det att funka.
  • 1
  • 170
  • 171
  • 172
  • 173
  • 174
  • 241
AC & kylfläkt

Inte direkt plomberad, den var hel utan märke[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]