Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Linqid
#962211
joel80 skrev:
Linqid skrev:
joel80 skrev:Jag har inget problem med automatiken egentligen.. utan med folks tilltro till den.
Jag har aldrig upplevt att automatiken inte fungerat och får nog säga att jag litar på den. Men det kanske är lite bättre sensorer på Volvo & BMW än en Kia, vad vet jag..

Får du någon synlig indikation på när lamporna tänds? Alltså t.ex i dimma, snörök eller regn kanske man inte märker att det blir ljusare.. men ändå kan behöva ha igång dem.
BMWs tycker jag att jag ser ofta med släckta bakljus trots regn och dassigt väder. Volvos med DRL har ju för det mesta tänt bakåt även dagtid.. Är väl nån årsmodell V40 som inte har det?
Nej, och i så fall inget som jag tänkt på. Jag tycker dock att alla bilar vi har är rätt så snabba på att tända så fort det anas skymning. Jag kör inte så mycket så hur det fungerar i dimma har jag nog aldrig hunnit testa. Vid lätt regn tycker inte jag personligen att tända bakljus eller inte spelar någon roll, regnar det kraftigt är det oftast såpass "mörkt" ute att belysningen tänds ändå. Men det kan ju såklart fungera olika beroende på bil.

Jag tror att det största problemet är att folk (utan bilintresse) inte alltid vet hur det fungerar och vilket läge som innebär vad.
Användarvisningsbild
av MartinS
#962213
Linqid skrev:
joel80 skrev:Jag har inget problem med automatiken egentligen.. utan med folks tilltro till den.
Jag har aldrig upplevt att automatiken inte fungerat och får nog säga att jag litar på den. Men det kanske är lite bättre sensorer på Volvo & BMW än en Kia, vad vet jag..
Du har aldrig kört i dimma eller?

Jag åkte ner längs E6:an på väg till jobbet i förra veckan och ungefär var 7-8:e bil hade släckta bakljus trots minimal sikt. Det var ljust ute, men man såg inte ett skvatt. Jättebra med släckta ljus då... NOT..

/Martin
av :stefan:
#962221
Jag verkligen hatar det här påhittet med "automatik" och släckta bakljus! Inte ens hälften av de bilar man ligger bakom när man kör in i en tunnel tänder bakljusen...

Och automatiken är väl fin när den fungerar, men den fungerar inte när det är regn, snöfall, dimma - dvs sämre siktförhållanden men inte mörkt. Fullständigt vansinne.

Nu har jag inte läst hela tråden, men antar att det är EU och helbilsgodkännandet som ligger bakom, men det är ingen ursäkt egentligen.
Bläddrade i en lampguide från Philips igår och hittade en karta över Europa och vilka länder som kräver DRL, Daytime Running Lights ("DRL compulsory", dvs någon form av lyse framåt men inte bakåt). Sverige hade markering för att det var obligatoriskt tillsammans med Danmark, Tyskland, Polen, Finland och många andra länder. Men inte Norge - där är det krav även på halvljus ("Daytime use of low beam compulsory, DRL alone considered insufficient by the country"). Nu är de inte med i EU, men det beror inte på det då även Estland och Litauen har samma krav.

Det är tragiskt att våra flata politiker inte fick igenom krav på halvljus även i vårt mörka land. :(
av Kluster
#962222
joel80 skrev:Volvos med DRL har ju för det mesta tänt bakåt även dagtid.. Är väl nån årsmodell V40 som inte har det?
Ja, tidigare modellår av V40 samt även V50 MY12 Classic - stör mig oerhört att det inte lyser dagtid när DRL är aktiverat på min bil. Har även ställt frågan till min PST om det finns någon mjukvara som kan "fixa" baklamporna vid DRL men nej.

Vet inte hur många gånger denna fråga har dykt upp på forumet men, som någon skrev, är man inte intresserad hur ens egen bil fungerar i alla väder så får vi nog leva med detta + att de osynliga ute på vägarna får räkna med helljusblinkningar och tutande från oss som vill se medtrafikanterna.

Eftersom det är nu lagligt att köra så här pga helbilsgodkännandet så tycker jag att det är en märklig riktning Volvo har valt (för V50 MY12 och tidiga V40-modeller) eftersom de själva står för Säkerhet.
Användarvisningsbild
av Funk
#962265
V40 kan uppdateras, jag gjorde det (gratis vid servicen) förra året så även ljuset bak är tänt vid DRL.

/Thomas
av llesrof
#962311
:stefan: skrev: Det är tragiskt att våra flata politiker inte fick igenom krav på halvljus även i vårt mörka land. :(
Så var det politik bakom beslutet eller är det bara något du tror? Hade "våra politiker" krav på halvljus?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#962452
Så vitt jag har förstått det så är det EU som säger åt sverige att vi inte behöver bakljus, eller halvljus för den delen, om det inte är natta-mörkt ute.

Men vad vet vi, vi har ju bara bott i vårat klimat i sisådär uh... några tusen år? :lol:
Nissarna som säger att vi inte behöver det och det ljuset i sverige har säkert aldrig sett en snöflinga i hela sitt liv, eller ens kan ana vilka enorma, plötsliga, siktskiftningar vi har här uppe i norden.

Personligen tycker jag att dom kunde börja med att svensksålda bilar kommer med en speciell programvara som bl.a. alltid har bakljusen tända(oavsett märke på bilen). Allt är ju mjukvarustyrt, den ändringen skulle kanske ta 10min i kodningstid, det finns ingen som helt ursäkt till att INTE göra så. Att sen lägga in programvaran i bilen tar väl inte ens 5min, inkl. släpa sig ut i verkstaden och hämta datorn som behövs...

Det låter ju iaf som volvo har förstått behovet av ljus, och har programvara just för att få bakljus för jämnan(om jag förstod ovanstående V40-inlägg rätt?).
Men men, vi som vet hur det faktiskt fungerar i verkligheten har ju inte ett skit att säga till om, det är någon slipsnisse i kostym som inte ens vet hur man kollar olja som bestämmer hur det ska vara...............
av llesrof
#962635
Fast bara för att vi inte måste göra en viss sak enligt EU så är det inte samma sak som att vi inte får göra det. Eller exakt var någonstans står det att vi måste ha släckta bakljus på nyare bilar i Sverige? För övrigt så har Volvo inte alla fattat det där med att bakljusen bör vara tända. Inte på nya XC90 i alla fall. Jag mötte en sådan för några veckor sedan. Det hade börjat skymma och den var svart som en smeds arsle i aktern.
Användarvisningsbild
av SvenB
#962644
Som jag uppfattar det så kan du välja bort bakljus även på de Volvo (nyare) som normalt har DRL kombinerat med bakljus. För övrigt så var V50 Classic den första Volvomodellen som fick DRL efter att direktivet kom. Då trodde nog de flesta att det med direktivet inte var "tillåtet" med tända bakljus tillsammans med DRL. Sedan har Volvo tolkat annorlunda och har nu infört möjlighet att ha DRL tillsammans med bakljus. Tyvärr har jag, liksom Kluster, fått nekande svar huruvida det går att införa bakljus tillsammans med DRL på V50 Classic. Jag kan dessutom säga att under det dryga år jag kört min bil aldrig råkat ut för att den inte slår om automatiskt vid "nedsatt sikt" av någon form. Och joel80, det finns en lysdiod på ljusvredet som tänds när halvljuset slås på så att man kan kontrollera. Jag har på ett tag låtit bli att delta i debatten i denna, på detta forum, minst sagt infekterade fråga. Det finns, i mitt tycke, betydligt värre saker att debattera som inte får något utrymme alls på forumet.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 57

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]