CarMan skrev:ni behöver inte vara oroliga över att orginal delar inte följer specen, det är ju ens eget rykte men "leker" med & man har ju sina märkesverkstäder som mycket snabt hittar fel, då dom omsäter mycke mer delar än vanliga amatörer.
o givet vis finns det suport m.m. att vända sig tll emd frågor o sånt (du kan få svar på bra mycke mer än vad en suport likke på KG knutsson klarar...)
Testa ring KG knutson nästa gång ni är tveksama (förutsäter ju att dom är generalagant för den delen ni köpt! En sak till, dom säljer inte till privatperoner)
Tror du missuppfattade saken.. Ringer jag till volvo personvagnar och vill ha en spec som privatperson så får jag inte veta ett smack.. Likväl som om du som privatperson ringer KG. Men frågan var inte ställd så.
Grejen var den, att vänder jag mej till herrn i disken på volvo och vill veta en djupgående spec på en detalj så är jag otroligt övertygad om att han INTE får fram den specen. Du har t.ex failerat med att framkomma med dom fullständiga villkoren för att volvo ska stå för en komplett motor om nåt händer efter ett kamremsbyte i en annan tråd, jag har utan vidare fått fram villkoren för dom andra återförsäljarna och för andra märken. Dock kan vi lämna det därhän då det inte gällde just detta nu och här. Dock kan du inkomma med informationen i den rätta tråden sedan.
Vitsen var..
Vänder jag mej till autoexperten eller till mekonomen och vill köpa motsvarande detalj o vänder mej till motsvarande herre bakom disken så är jag VÄLDIGT övertygad om att jag FÅR den specen jag begär. Jag har krävt såna på volvo förut och aldrig fått ens ett svar, vid påstötningar i butiken har det skickats mail men inget har framkommit, på nåt sätt är inte spec nåt jag ska ha som privatperson.
Men jag har också krävt spec på både mekonomen och på autoexperten och fått ingående svar från den leverantör som i sin tur leverat till KG och butiken.
Jag krävde ingående spec om kamremstillverkningen av t.ex GATES som är väldigt stora. Det tog 4 dagar så fick jag ett svar ifrån GATES själva. Naturligtvis via KG och min lokala autoexperten. Jag krävde även svar av INA som tillverkar löprullar och liknande. Samma där så fick jag ett svar ifrån dom ganska omgående, naturligtvis via KG och butiken. Inga problems alltså. MEN när jag ville veta vilken spec DAYCO har på volvo, som inte tydligen enligt orginalfantasterna finns via andra butiker så blev det dödstyst.
Nu kontaktade jag DAYCO och för informations skull så gör dom en rulle som volvo köper.. volvo har INTE nån egen spec på denna. Volvo köper DERAS rulle, dom tillverkar INTE volvos produkter. INA gör precis likadant, dom tillverkar SINA specar och fabrikaten köper det dom saluför så det är samma för alla. Det är INTE nån tillverkare som ställer sin spec på sakerna. ÄNDÅ smutskastar såna som du alla andra delar i en evig tro om att volvo har sin egen spec på precis allt. Det här är ju ingen överaskning för mej egentligen eftersom jag VET att det går till så sen många år.
Efter att ha suttit på möten i andra ärenden med representanter ifrån volvo för några år sedan så frågade jag en av konstruktörerna som sitter relativt högt upp i kedjan. HUR GÅR DET TILL när ni konstruerar t.ex ett bromssystem?
Han förklarade: Det är både mycket enkelt och mycket svårt så log han.
Sen sa han: Det enkla är att bestämma vad man vill ha, vi har ett krav på vilken storlek på broms vi vill ha eftersom fordonet väger en viss vikt och ska stannas på en viss tid. Vi begär in ett antal broms system. Dvs skivor,ok och klossar.
När vi fått in alla med kostnadsförslag så bestämmer vi oss för t.ex 5 system. Vi gör simulerade tester med dom 5 systemen. När dom är klara så gör vi faktiska tester med dom. När alla fakta är klara och är på bordet så går vi in på kostnadssidan igen. Vilken är mest prisvärd. Dvs pris vs prestanda.
När vi är klara med detta så blir det kanske två av 5 kvar. Då gäller faktiska tester igen för att utvärdera VILKEN av dessa två ska vi ha kvar.
Vi kommer fram till en vinnare och den blir det.
NU kommer vi till det svåra: Nu ska vi ihop med tekniker ifrån styrsystemsleverantören göra en bra mjukvara till t.ex ABS och det kräver en helvetes massa tid innan det blir bra. Ja så fortsatte samtalet. Och återigen inga magiska delar. Det magiska och unika är mjukvaran i boxarna som är unikt utvecklade av leverantören för styrsystemen ihop med volvo. INGET är unikt vad gäller oken eller beläggen eller ett endaste skit. ÄNDÅ står du för att volvo på nåt sätt har unika krav på alla leverantörer och allt. Det är återigen bara ledsamt, det skiljer inte ett skit ifrån ett ok köpt på volvo eller autoexperten. Det skiljer inte ett skit mellan ett jurid 960 (det heter så) belägg ifrån mekonomen eller ifrån volvo. Volvo har inte en egen lina på jurid som gör en specialblandning åt just volvo 850 eller volvos 70 serie. DET ENDA som är unikt från leverantören kan vara förpackningen, i dom fall nudå volvo inte sköter ompackning någonstans.
EN del levererar i pall oförpackat och en tredje part sköter förpackningen nämligen.