Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#464867
Hemulen skrev:Är ju en Biltematråd :) . Tänkte bara skriva om Biltemas öppna nycklar till bromsrör. Är jag nöjd med dom? Svaret är tyvärr nej :o . Vet inte om jag råkat få dåliga exemplar eller om alla är kassa. Tar man i lite så öppnar sig nyckeln och glider runt nippelskallen,lika dant om man spänner fast en bult typ 10mm skalle och tar i lite,då glider nyckeln runt skallen,liksom öppnar sig lite. Gillar inte vinkeln på dom heller+den där typ stoppklacken dom satt dit. Hmmm....måste kanske upp i högre prisklass för att få dylika nycklar att fungera som tänkt. Kanske fler som har erfarenhet av dom,vad vet jag....... :)
Har faktiskt inte provat biltemas dylika nycklar. Men har däremot hazets och tyvärr är dom lika glappa och lika kassa. Då är ändå hazet ansett som ett stort kvalitetsmärke. Lovar att återkomma om jag hittar några stumma såna nycklar som dessutom har exakt rätt storlek. Alltså storleken som står på nyckeln.
Användarvisningsbild
av Hasse63
#464951
Beträffande oljan:
Det sägs att Texaco gör/gjort den och även att det är nåt annat bolag som gör den nu, nån som vet säkert vilket ?
Det sägs också att Biltemas dyraste syntetolja inte klarade Mobil1 krav... och det blev då biltemaolja :roll: Ja det är allt jag minns om det...

Skriver han som också kör på Biltemas Syntetolja i min Pegg 605, dock inteill att det ska funka biltemas oljefilter.
Kan intyga om att bromsrörsnycklarna är skit! Funkar att bra fast nya rör med... men det är ju åt andra hålet man vill att det ska funka :wink:
Användarvisningsbild
av StringerBell
#464959
Den som har pengar över kan säkert skicka oljan till ett labb och få svar en gång för alla.
av *pettson*
#465022
Hasse63 skrev:Det behövs inte, har hört och läst om dåliga toppackningar, verktyg mm mm men aldrig att oljan har orsakat något.
:idea: Gå in på TPC där har allt med namnet biltema orsakat alltifrån världssvälten till jordbävningar.
Oljorna är så illa att man kommit 100 meter och bilarna skurit. Filtren har man använt att sila grus i istället för att rena oljan, dom är så otäta och så felaktigt utförda att man inte kan förstå hur dom kan säljas. Glykolen är förmodligen en frätande restprodukt från tjernobyl.
Märkligt är att OM sånt sker med en nybyggd motor eller för den delen vilken bil som helst varsomhelst. Hur skulle du reagera som kund?
Jag personligen skulle se till att biltema eller vem det nu gäller, aldrig glömmer mej. Är mina saker i skick och nånting tvärskär på ett onormalt sätt så skulle jag naturligtvis undersöka det hela grundligt också och den som är skyldig kommer att få ett skadeståndskrav. Tills dess är bilen plomberad. Jag hade inte ryckt på axlarna och valt att skriva 30 rader i några forum endast..
Nåt jag lärt mej igenom åren som mekaniker både fysiskt och genom internet är att det är mångfacetterat med kunskap. Det finns bra sådan och dålig sådan.
Många ggr är inte folk medvetna om hur jäkla fel dom jobbar, det är bara fel på allt runtomkring.
Bara för en månad sedan så fick jag ett samtal från en ytligt bekant i ett annat ärende, ungefär mitt i samtalet har han nåt han måste dela med sej av för att jag jobbar mycket 850. Han har en jobbarkamrat som bytte blockpackning på sin bil, en 850 SE 94.
Han hade hjälpt sin arbetskamrat med det jobbet och nu fräste han över vilken *jävla skitbil* 850s är. Vilken fruktansvärt dålig kvalite dom har. För att inte tala om mekonomen saker? I det här läget kan jag inte mer än säga.. *jaha?* sådär frågande.
Han berättar stolt över att dom LAGT permatex PACKNINGSKLISTER på toppen och på blocket sen lagt packningen på plats. Han berättar sen stolt över att dom dragit toppen med 5kilo rakt av och att siliconhelvetet mellan topphalvorna var svårt att få till, att det läcker olja. Hur bilen gått drygt 10 minuter och sen tappat kompressionen på två cylindrar. Man hade lyft igen och packningen var tydligt skjuten mellan två cylindrar.
Han gick på i ullstrumporna hur skev toppen var i alla ledder och att dom inte planat den.
När jag frågar: Varför packningsklister på topplockspackningen? Får jag svaret: för att den ska kunna glida, block och topp expanderar, det gör inte packningen så den slits sönder annars... Stolt säger han också: Vi limmade även ventiltätningarna i toppen med packningsklister.
Nästa sekvens får han in att bilen läckt i strumpan till främre röret, men att han hade fixat det med pottaska och gips samt några klammer.

I det här läget kan jag inte säga nåt, jag är mest förbluffad över att man kan vara så stolt... över att ha så fel och ha gjort så otroligt fel. Men återigen, det var volvos fel, och mekonomens skitprodukter. Inte ens när jag beskrev hur det skulle gått till och att det med väldigt stor sannolikhet var deras eget fel så hade jag på nåt sätt rätt..
Användarvisningsbild
av Variosboy
#465367
Å vad jag känner igen det där! Först störde jag min något så fruktansvärt på såna människor, nu bara ler jag innombords när man hör dom prata om saker som dom inte har en aning om! :wink:
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering
av Bjoern
#466780
Har en sats med spärrskaft och hylsor som har får smaka på hammare/slägga och förlängare upp till 2,5 meter och inget av dom grejerna har gett vika :P men jag skulle byta fjäderben på tjejens Clio och då va dom nya fjäderbenen flera cm för långa kollade artikelnumret 17 ggr och det stämde, dom skulle passa men ej.. Nåja Biltema tog iallafall frivilligt emot dom och gav pengarna tillbaka och det skall dom ha :-)-) för!
Användarvisningsbild
av päpplet
#467823
Jag har mestadels köpt bra saker på biltema med vissa undantag. Olja brukar jag alltid köpa, 4l helsyntet kostar ju lika mycket som 2l mineral på macken och då kan jag kosta på att byta olja lite oftare också.

Skivor, bromsbelägg mm brukar jag också köpa och en skiva kan ha blivit vind eller om det var något annat fel när ratten slog så det skallrade i instrumentpanelen när jag bromsade i 90 men det var bara ibland :roll: Handbromsbackarna brukar ha en förmåga att överleva besiktningen och sen inte ta ett skit...

Verktygen verkar vara bra så länge som man inte köper det absolut billigaste men man får ju vad man betalar för :lol: Jag köpte den billigaste skruvmejselsatsen förut och en mejsel gick tvärt av istället för att bli krokig som dom brukar :roll:
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
#467982
Pettson: Du erbjuder rolig läsning :-)-)

Har bytt framvagnsdetaljer, filter osv. då och då med delar från Biltema, det har alltid gått bra och haft rätt passform. Verktygen har också funkat fint och håller än :)
Användarvisningsbild
av hollan
#468023
bytte främre hjullager (nav) på brossans v70 140hk 99 de höll 700mil = katastrof!!! tänkte ok kan ha varit en dålig sänning polaren behövde nytt hjullager fram på sin v70 -07 140hk hade dåligt med pengar köpte på biltema och jag bytte de nu i sommras i dag när jag montera hans vinterhjul så glappa det och morrade efter knappt 600 mil sånt skit och jag som får stå och jobba blir så trött får byta igen och man kan ha roligare
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]

Eller det faktum att VW vill sälja nya bilar […]

Tack för svar! Lät jobbigt, men kanske […]