Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Haha.. fossilbilar är kortare (hela 6 bokstäver!!)... och lite roligare att skriva..

Men du har rätt.. en "fossilbil" skulle kunna köras på relativt fossilfritt innehåll och en elbil kan köra på el genererat av fossila medel.
Nu håller Kina på att ställa om energimarknaden också.. De stänger kolkraftverk på löpande band och sätter upp stora mängder som och vildkraft nu. Sol och vind har blivit konkurranskraftigt utan statliga bidrag... billigare än kol och olja på många ställen nu.
ICE eller IFM är ännu kortare och definitivt mer korrekt men kanske inte lika roligt. "Fossilbil" som benämning på bilar med förbränningsmotor har jag redan placerat i det underhållande men skräckinjagande kabinett med andra benrangel av samma slag som jag håller mig med för undervisningen i etymologisk paleontologi. ;-)

Allvarligt talat tror jag vi är rätt överens om att fossiliteten normalt sett inte sitter i bilen utan i bränslet och att alla existerande biltyper i princip kan köras på bränslen av såväl fossilt som icke-fossilt ursprung. Alltså är "fossilbil" som benämning på bilar med förbränningsmotor ett exempel på en övertalningsdefinition. Jag ser när jag googlar termen att du tyvärr inte är ensam om att synda på den här punkten men det gör knappast saken bättre. I längden blir man alltid mer övertygande om man avstår från den typen av "debattknep".

Sedan kan man förstås tänka sig andra användningsområden för ordet "fossilbil". Den här bilen av för oss alla välkänt märke kanske inte blivit fossil riktigt än men ser ut att vara på god väg. ;-)
img_7520_96675598.jpg
img_7520_96675598.jpg (74.82 KiB) Visad 1022 gånger
andersuw skrev:I Stuttgart, som tillhör de städer där NOX-värdena ligger allra högst, såg man i början av året ut att på egen hand, utan hjälp av någon nationell reglering, vara på väg mot ett förbud för dieslar som inte uppfyller Euro 6 i vissa delar av staden.
Tyska bilindustrin vädrar morgonluft och lobbar hårt för detta lagförslag, Det finns ju +50.000.000 bilar i Tyskland som kan behöva bytas ut omgående. Bra för nybilsförsäljningen
Det vore bra om gamla dieselbilar fick körförbud i städer tex. i Köpenhamn. Fast inte när det är politisk motiverad, typ: bilar är ondskan själva, vi ska göra allt vi kan för att förstöra medborgarnas liv när allt dom egentligen gör är att jobba, betala skatt, och ta hand om deras familj.
Ur miljösynpunkt däremot helt fint!

Vinklen i Danmark som ni missar i Sverige är att en V60 TE kostar 1 M dkk. Samma med Tesla. Därför kör man gamla dieslar istället.

Sent from my iPhone using Tapatalk
VolvoB20 skrev:
andersuw skrev:I Stuttgart, som tillhör de städer där NOX-värdena ligger allra högst, såg man i början av året ut att på egen hand, utan hjälp av någon nationell reglering, vara på väg mot ett förbud för dieslar som inte uppfyller Euro 6 i vissa delar av staden.
Tyska bilindustrin vädrar morgonluft och lobbar hårt för detta lagförslag, Det finns ju +50.000.000 bilar i Tyskland som kan behöva bytas ut omgående. Bra för nybilsförsäljningen
Jag tror den tyska bilindustrins perspektiv är lite delat. Visst säljer man gärna nya bilar. Men man riskerar också en svekdebatt: "Ni sålde på oss en massa bilar som inte visar sig hålla vad de lovar och nu vill ni att vi skall köpa nya istället." På politiskt håll ställs nu krav på att bilindustrin skall vara med och betala för eftermontering av bättre avgasrening på befintliga bilar.
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:
Jag tror den tyska bilindustrins perspektiv är lite delat. Visst säljer man gärna nya bilar. Men man riskerar också en svekdebatt: "Ni sålde på oss en massa bilar som inte visar sig hålla vad de lovar och nu vill ni att vi skall köpa nya istället." På politiskt håll ställs nu krav på att bilindustrin skall vara med och betala för eftermontering av bättre avgasrening på befintliga bilar.
Långsiktigheten är lika lång som en mandatperiod, jag kan önska att politikerna slog näven i bordet.

Marknaden anpassar sig alltid.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
EjS skrev:Det vore bra om gamla dieselbilar fick körförbud i städer tex. i Köpenhamn. Fast inte när det är politisk motiverad, typ: bilar är ondskan själva, vi ska göra allt vi kan för att förstöra medborgarnas liv när allt dom egentligen gör är att jobba, betala skatt, och ta hand om deras familj.
Ur miljösynpunkt däremot helt fint!

Vinklen i Danmark som ni missar i Sverige är att en V60 TE kostar 1 M dkk. Samma med Tesla. Därför kör man gamla dieslar istället.

Nu är ju den stora orsaken till att många storstäder diskuterar det här och har ganska hög samstämmighet över blocken att luftkvaliten i städerna börjar bli riktigt taskig och folk blir sjuka och dör...

I Danmark är det numera 40% extra skatt på elbilar.. Mot för 100% extra på "vanliga" bilar.
En vanlig V90 går alltså på ca en miljon den också.. Så i nuläget går det väl på ett ut med elbil eller ICE.

Danmark har helt fuckat upp omställningen genom att på två år höjt elbilarnas pris med 40%. 2015 var registreringsavgiften på elbilar 0% och förra året 20%. Man snackar nu om att gå tillbaka till 20% och stanna där några år istället för att öka 20% igen nästa år.
Stämmer Joel! Helt vansinnigt när man samtidigt tagit fram vindkraftverk som täcker 50% av förbrukningen!

Avgiften på ice bilar är 105% upp til 105.000 dkk och 180% av priset över det värdet. När allt är räknat ut kommer då moms på 25% - också på avgiften på 180%.

På dyra bilar betyder det svensk pris x 3: Bild

Hur går debatten om detta i Danmark? Hur ser folkopinionen ut? Och om det finns en opinion emot, varför blir det ingen partipolitisering av frågan så att den kan komma till uttryck i beslutsfattandet?

Historiskt är jag rätt säker på att orsaken till att Danmark, Finland och Norge tidigt valde att beskatta bilinköp mycket hårt medan Sverige inte gjorde det beror på att vi hade egen bilproduktion medan våra nordiska grannar inte hade det. Och att det finns en viss "spårbundenhet" när det gäller sådana här saker är inte direkt överraskande det heller. Men att skillnaden i skatteuttag fortfarande är så dramatisk, i alla fall när man jämför Sverige och Danmark, är lite av en gåta för mig.
EjS skrev:Stämmer Joel! Helt vansinnigt när man samtidigt tagit fram vindkraftverk som täcker 50% av förbrukningen!

Avgiften på ice bilar är 105% upp til 105.000 dkk och 180% av priset över det värdet. När allt är räknat ut kommer då moms på 25% - också på avgiften på 180%.

På dyra bilar betyder det svensk pris x 3: Bild

Först reagerar man "Helvete, 1,2 miljoner för en XC90!!" Sen får man sin reaktion i kvadrat när man ser att bilen är från 2015 och har gått 12000 mil...
Elbilar har ju då varit riktigt billiga fram till 2016 i danmark.. Nu med 40% borde dom ändå vara skapligt konkurranskraftiga? Det borde ju göra så att en E-golf är billigare än en vanligt Golf som då har 105% påslag, plus lite mer för det av priset på den som överstiger 105k dkk. Men elbilsförsäljningen i Danmark har helt havererat p.g.a höjningen. Hur kommer det sig?
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 61

Koppla nya kablarna i dosan som dom gamla sitter

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. […]

Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser […]

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]