Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Elektrikern84 skrev:Sen kan man ju alltid köpa en 940 från 1997 så har man ju råd med skatten.

Så jäkla billig är inte skatten på -97or. Ligger på ungefär 2300-2500 beroende på vikt. (PO)

Då är det väl bättre att köpa en 87-88 och slippa skatten helt istället :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
Lucif3r skrev:
Elektrikern84 skrev:Sen kan man ju alltid köpa en 940 från 1997 så har man ju råd med skatten.

Så jäkla billig är inte skatten på -97or. Ligger på ungefär 2300-2500 beroende på vikt. (PO)

Fast om du då räknar på vad du sparar i inköp har du ju då pengar till kommande 100 års skatt. ;)

Eller om man nu vill ha nytt så köper man helt enkelt en bil som gynnas av nya reglerna.. En hybrid (väldigt många bilmärken har eller är på väg ut med hybrider) eller en elbil (samma sak där.. Det är på väg ut många vettiga nu där det inte kostar extremt mkt mer i inköp.)

Tanken med nya skatten är ju inte (bara) att öka skatten utan att styra nybilsförsäljningen mot renare motorer och andra bränslen än fossila.
av andersuw
Elektrikern84 skrev:Som jag förstår det så gäller det enbart bilar reggade från och med halvårsskiftet 2018. Så alla som beställer nu får hålla tummarna, om nu förslaget går igen.
Nej förslaget gäller alla bilar som är fordonsskattepliktiga. Men det är bara för nya bilar som det blir några stora förändringar av skattesatsen och då bara de tre första åren. I övrigt är förändringarna inte särskilt stora.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
joel80 skrev:Fast om du då räknar på vad du sparar i inköp har du ju då pengar till kommande 100 års skatt. ;)

Absolut, men enbart sett till skatten så är den ju inte direkt gratis. Sen att det tar X antal år innan den skatten överskrider kostnaden för ett nybilsköp är en annan 5a :)
Användarvisningsbild
av joel80
Ja, nu skämtade jag ju lite... Klart det inte är det som är det störst avgörande vid vad av en bil från 1997 eller en ny.. Men när man väl köper en ny bil kan man beroende på val av vad man köper även få sänkt skatt. Så känns det som viktigt att ha låg kontinuerligta kostnader kan man, än så länge oftast mot höjd inköpskostnad, välja det.
Jag önskar att bonusmalus-förslaget inte varit så mesigt. Hade gärna sett betydligt högre skatt på de bilar som släpper ut mycket och högre bonus till de som inte gör det.
av Elektrikern84
joel80 skrev:
Lucif3r skrev:

Fast om du då räknar på vad du sparar i inköp har du ju då pengar till kommande 100 års skatt. ;)

Eller om man nu vill ha nytt så köper man helt enkelt en bil som gynnas av nya reglerna.. En hybrid (väldigt många bilmärken har eller är på väg ut med hybrider) eller en elbil (samma sak där.. Det är på väg ut många vettiga nu där det inte kostar extremt mkt mer i inköp.)

Tanken med nya skatten är ju inte (bara) att öka skatten utan att styra nybilsförsäljningen mot renare motorer och andra bränslen än fossila.
yes!
av Elektrikern84
andersuw skrev:
Elektrikern84 skrev:Som jag förstår det så gäller det enbart bilar reggade från och med halvårsskiftet 2018. Så alla som beställer nu får hålla tummarna, om nu förslaget går igen.
Nej förslaget gäller alla bilar som är fordonsskattepliktiga. Men det är bara för nya bilar som det blir några stora förändringar av skattesatsen och då bara de tre första åren. I övrigt är förändringarna inte särskilt stora.
Absolut, menade att de äldre bilarna inte får Jättehöjning, men det framgår kanske inte på det jag skrev. tack för rättningen =) :lol:
av Maja
Är det miljöproblemet man vill åt så slopa alla förmånsbilar och liknande, återgå till det som gällde på 1960 talet, om bilen behövs för att utföra sitt arbete. En plåt med ordet TJÄNSTEBIL som monterades ovanför reg. plåten. Bilen skall efter arbetet lämnas på arbetsplatsen kopplad till laddstolpe över natten. Personen ifråga får för privat bruk och transport till och från arbetsplatsen använda sin egen bil,cykel eller kollektivtrafik. Den egna bilen kan då med fördel beskattas vid bensin/diesel pumpen eller vid laddstolpen hemmavid. Elskatter har vi så det är redan klart.
av andersuw
Nej det tycker jag inte verkar vara någon bra idé ur något perspektiv. Att en och samma bil kan användas både i tjänsten och privat minskar rimligen det antal bilar som behöver tillverkas vilket är bra ur miljösynpunkt. Det är också en ekonomiskt effektiv lösning både för den anställde och företaget. Sedan kan man förstås alltid diskutera vilka skatteregler som skall gälla i det här sammanhanget men samhällsnyttan tycker jag svårligen kan ifrågasättas.
Användarvisningsbild
av joel80
Precis.. Tycker det verkar dumt att behöva ha en extra bil.. Men fördelarna för tjänstebilar kan styras så att det inte blir så fördelaktigt som idag om man väljer "fel" bil.

Sen är det märkliga regler idag kan jag tycka. Jag använder min företagsbil nästan uteslutande i tjänsten. Så pass att jag inte betalar förmånsskatt på den.. Men då behöver har vara väldigt noggrann med körjournalen (tack VOC) och se till att inte köra mer än 100mil per år vid 10 tillfällen privat.
Det gör att jag får knöla lite ibland och byta bil när det egentligen varit smidigare om jag kunnat köra samma.
Problemet är att om jag skulle göra det och köra det jag behöver kanske jag skulle komma upp till 200-250mil privat med företagsbilen. Dom milen skulle bli sjukt dyra.. De extra 100-150 mile skulle då kosta kring 42000kr per år i förmånsvärde. (alltså kring 14k i högre skatt) alltså runt 100kr per mil extra för privata milen

Den som istället nästan inte alls kör sin företagsbil i tjänsten utan kör 3000 privatmil per år med den betalar bara 5kr/mil i förmånsvärde.

Tycker det är märkligt att man ska betala mer (sett till användning) när man använder bilen mycket i tjänsten och lite privat än tvärtom.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20

märket idag att min v40 börjar hoppa och[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

En XC70 2000 med 2.4t motorn har ett Magneti-Mar[…]

Jag har nu kört 1100 mil sedan jag senast fyl[…]

Tvättad, wipedown, waxat med Autoglym UHD wax[…]