Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 800serien
joel80 skrev:Jag tror också att de som lekt i snö med sina bilar (FWD, RWD eller AWD) har i allmänhet betydligt större chans att häva en sladd än den "vanlige" föraren som aldrig lekt lite.

Men, det kan alltid bli för stor sladd eller vara för dåligt grepp och även den erfarne kan torska..
Erfarenhet och "lite känsla" för väglaget räcker alla gånger längre än AWD eller inte. Jag har fått sambon att "våga" testbromsa när det ser isigt ut eller på annat sätt kan vara halt. Alltså att känna på var gränsen för greppet ligger... man ska inte behöva bli överraskad när man väl behöver bromsa eller svänga.
Håller med.

Bilintresserade hanterar nog bilar bättre än gemene man. Att det sen finns bilintresserade som kör som idioter och kör åt helvete på det viset är en annan sak. Men själva hanteringen av bilen vid svårare situationer och underlag så vågar jag påstå att bilintresserade är bättre än "vanligt folk".

Inte för att man själv är den största drifting/rallykungen men ni förstår vad jag menar..
av Exyzäta
800serien skrev:
joel80 skrev:Jag tror också att de som lekt i snö med sina bilar (FWD, RWD eller AWD) har i allmänhet betydligt större chans att häva en sladd än den "vanlige" föraren som aldrig lekt lite.

Men, det kan alltid bli för stor sladd eller vara för dåligt grepp och även den erfarne kan torska..
Erfarenhet och "lite känsla" för väglaget räcker alla gånger längre än AWD eller inte. Jag har fått sambon att "våga" testbromsa när det ser isigt ut eller på annat sätt kan vara halt. Alltså att känna på var gränsen för greppet ligger... man ska inte behöva bli överraskad när man väl behöver bromsa eller svänga.
Håller med.

Bilintresserade hanterar nog bilar bättre än gemene man. Att det sen finns bilintresserade som kör som idioter och kör åt helvete på det viset är en annan sak. Men själva hanteringen av bilen vid svårare situationer och underlag så vågar jag påstå att bilintresserade är bättre än "vanligt folk".

Inte för att man själv är den största drifting/rallykungen men ni förstår vad jag menar..
Så är det ju, ju mer man kör i olika väderlekar, snöglopp, hagel, ishalka, ju mer rutin får man med åren. Även en viss rutin på hur andra tänker agera eller bete sig i trafiken. Man får en känsla att förutspå att den där bilen där framför nog kommer att svänga helt plötsligt utan förvarning eller blinkers, och ofta får man rätt då man passerar och ser en mobiltelefon till örat och full ouppmärksamhet på vad som sker runtomkring. När man sitter nästan tre meter över vägbanan får man en rätt bra översikt långt framåt och förundras hur lite eller kort framförhållning en del har, givet att det smäller en hel del i rusningstrafiken oxå. Varför heter det rusningstrafik förresten? Trafiken rusar ju inte alls utan står nästintill stilla.;)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:.
Erfarenhet och "lite känsla" för väglaget räcker alla gånger längre än AWD eller inte.
Du kan fortsätta där. Erfarenhet och lite känsla för väglaget räcker längre än ABS, DSTC, AutoBroms etc

Kör man som en tok kan inga elektroniska hängslen i världen rädda dig.
ABS och DSTC hjälper till med säkerhet betydligt mer än vad AWD någonsin kan. AWD har helt enkelt inte speciellt stor betydelse för säkerheten, där har erfarenhet betydligt större betydelse. ABS och DSTC har däremot visat öka säkerheten betydligt. Försök inte blanda ihop det jag säger och förutsätta saker.
Min utfart från huset mynnar på en Europaväg med 90 skyltning och tät trafik mitt i en svacka.

Oavsett hur länge du stått och väntat kam du ge dig fysiken art en bil kommer farande i +90 över krönet så fort du börjat svänga ut. Med fwd tar det oceaner av tid att komna upp i fart om det är halt och det är inte kul att stå och slira medans bilarna närmar sig. Med awd far man iväg som ett skott och är strax över och uppe i fart. Så mycket säkrare än fwd eller rwd.

Jag är så urbota trött på alla som hävdar att awd är mindre säkert för det finns nötter som använder det enorma greppet att accelera sig rakt in i döden som en katapult.

Om man vet vad man sysslar med bakom ratten är bättre grepp och stabilitet alltid att föredra oavsett om du ska accelerera, bromsa eller häva en sladd.

ABS är suveränt när man behöver bromsa

DSTC är kanon om man får sladd

Awd är super vid vanlig körning för bilen går så stabilt.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja det var ett bra exempel där det faktiskt kan vara säkrare med AWD... då man måste accelerera sig in på en hal väg med dålig sikt.

Jag fick förresten en ordentlig sladd på V70in förra året.. :lol: :lol: :lol:
Bild

(Förlåt.. fredagshumor på en lördag!)
av Waizguy
AWD eller ej, häva sladd eller ej, här kommer listan vintertid.

En Bra förare hanterar en sladd.
En Bättre förare häver sladden innan den har inträffat dvs tar till metoder som att sänka farten, använda sina sinnen för att uppmärksamma faror.
Den Bästa föraren stannar hemma (i den mån det går) och myser vid brasan när det råder extrem väder.
:wink:

Sen kan alla ha otur, blixthalka, asfaltsblödning och andra hinder som flyger fram.
Användarvisningsbild
av joel80
Waizguy skrev:AWD eller ej, häva sladd eller ej, här kommer listan vintertid.

En Bra förare hanterar en sladd.
En Bättre förare häver sladden innan den har inträffat dvs tar till metoder som att sänka farten, använda sina sinnen för att uppmärksamma faror.
Den Bästa föraren stannar hemma (i den mån det går) och myser vid brasan när det råder extrem väder.
:wink:

Sen kan alla ha otur, blixthalka, asfaltsblödning och andra hinder som flyger fram.
Eller så är veden slut! Bild Bild Bild
av llesrof
Ni håller verkligen på och träter om detta fortfarande!? :roll:
Användarvisningsbild
av snepo
StefanN skrev:Ja, fattar inte heller. Alla vet ju att det är AWD som gäller.
Eller inte
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 29
Recharge frågor

En 2022.

Extra ljus

Ja, paketet med dongel och powerunit.