MartinS skrev:Anders. Även om bränsletillägget är på X * 2,37 eller vad det nu må vara för dieseln, så är skatten baderad på co2 utsläpp, varvid NOx utsläppen kan vara skyhöga. Skattmasen bryr sig inte om de faktiska NOx utsläppen överhuvudtaget.
Nej skatten bestäms som du själv kan se av två faktorer, inte bara en. Den ena faktorns storlek avgörs av CO2-utsläppet och den andra av bränslet: 1 för bensin och 2,33 för diesel. Dessutom finns en extra miljöavgift för diesel ovanpå den extra dieselfaktorn. Alltså bryr sig "skattmasen" i allra högsta grad om andra utsläpp än CO2. Vad skulle annars förklara det faktum att dieslar straffbeskattas i jämförelse med bensinbilar vid samma CO2-utsläpp? Och nej, NOX-utsläppen kan heller inte vara skyhöga. De är numera starkt begränsade och kraven är nästintill desamma för diesel (0,08 g/km) som för bensin (0,06 g/km).
MartinS skrev:Som sagt tidigare är har minV40cc man MY16 46,5mg/km i NOx utsläpp, och den stora "klimatbovsbilen" 29mg/km. Hur den med 46 kan vara en miljöbil och den andra med 29 anses som hemsk i miljö och därmed även i skattehänseende är för mig fortfarande helt oförståeligt. När de första fem skattefria åren är till ända för den miljövidriga "miljöbilen" kommer skatten för den vara en fjärdedel av skatten för T6:an, vars NOx utsläpp bara är 29mg/km.
Jag vet inte vad du tar siffran 46,5 mg/km i NOX-utsläpp ifrån men som du såg var den siffra jag själv hittade i fordonsregistret för V40CC D2 aut MY -16 något lägre: 37,5 mg/km.
Men detta är av underordnad betydelse. Vad som betyder något är att båda värdena som väntat ligger under de låga gränsvärden för NOX som gäller från Euro 6 och att det inte längre är någon större skillnad mellan dem, vare sig vi tittar på gränsvärdena eller de utsläpp som uppmätts vid certifieringen. Vad beträffar CO2 finns däremot dramatiska skillnader mellan bilarna, både i absoluta och relativa tal. T6:an släpper ut bortemot tre gånger så mycket som D2:an och det handlar inte om några futtiga mg per km utan om flera hekto. Dessutom släpper T6:an ut nästan dubbelt så mycket HC (oförbrända kolväten) som D2:an. Varför anser du att dessa skillnader inte bör beaktas vid beskattningen?
MartinS skrev:Att man inte bryr sig om miljön, när man bestämmer skatten för miljö(!)bilar är mycket anmärkningsvärt.
Som framgår ovan bryr man sig ju absolut om miljön. Det är bara det att man inte enbart beaktar NOX-utsläppen utan också andra utsläpp.