Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
ER skrev: Kanske är ensam om att ha en finare uppsättning "nya" kromade och polerade från skroten för sommarbruk och gammal original för vinterbruk.
Ja någon ska ju alltid vara värst... :lol:
När jag körde omkring med min helrenoverade, ombyggda, trimmade Volvo PV -62 så hade jag 5,5x15 Shellby 500 fälgar med chromade specialmuttrar på den (allt från en skrotad Ford Mustang, plockat på en skrot i USA av en kompis farsa som var över där på -70-talet). Dom var ren aluminium och röda fält i "ekrarna". Körde bara med dom från maj till september. Så februari till maj och september till november hade jag Amazon fälgar med Michelin ZX (väldigt populära däck då) på. Och november till februari var det dubbade vinterdäck som gällde. Shellby fälgarna tålde inte det minsta saltstänk, då blev dom svarta, men attarns vad dom passare bra på PV-n.
(På tal om att vara värst..... :-)-) )
Användarvisningsbild
av MartinS
ER skrev: Kanske är ensam om att ha en finare uppsättning "nya" kromade och polerade från skroten för sommarbruk och gammal original för vinterbruk.
Nej det är du inte :-)-) :D

Har man dubbla uppsättningar har man ett halvår på sig att göra dom snygga inför nästa gång de skall på :)

Bild
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Funk skrev:
volvofantast skrev:
Funk skrev:

1500:- med batteri och laddare nu , 1200:- för bara maskinen.. det lilla batteriet räcker lätt till ett komplett hjulbyte.

/Thomas
På Jula?
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... re-002632/

Thomas
Jag skickade svärsonen och köpa en, då Jula inte finns i min stad. Fick en bild skickad till mig på paketet för 1500:-. Där står 400Nm på lådan, men det spelar nog ingen roll. Lossar dom med förlängningsskaft om dom skulle ha fastnat.
Användarvisningsbild
av Funk
Cox skrev:Den där orkar inte med att lossa hjulmuttrar, har en elekrisk på 450 nm och den är klen, så den där är bortkastade pengar
Jag körde med en 220V maskin på 450Nm innan och alldeles oavsett vad det står på kartongerna så är Ryobin starkare och fungerar alldeles utmärkt, i alla fall så länge det inte är sådant som verkligen gravrostat fast eller knackat på plats av en grottmek..
Vid åtdragning drar den på bara bråkdelen av en sekund hårdare än vad det skall vara på normala hjulbultar så man får vara lätt på handen innan man tar till momentnyckeln.
Plus att den är avgjort lättare, skulle gissa på bortåt ett kilo lättare..

/Thomas
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Cox skrev:Den där orkar inte med att lossa hjulmuttrar, har en elekrisk på 450 nm och den är klen, så den där är bortkastade pengar
Min bror har en likadan som drar loss bultarna hur enkelt som helst. Och fler här säger att den fungerar. Jag tror, och hoppas, att du har fel.
av Cox
Gör inget om jag har fel
Är bara mycket tveksam, har iofs inte mätt vad dom sladdriva verkligen levererar. Lär väl inte stämma med datat på kartongen
av SnurreSprätt
Har själv en Ryobi med 5Ah batteri till, funkar ypperligt som hobby maskin om inte bultar är dragna som gris innan. Skulle det va så finns det grov skaft att lossa med isf och sen låta muttermaskin göra resten.
Med tanke på vad den kostar och presterar gentemot betydligt dyrare och även kraftfullare batterimaskiner så är den i mitt tycke lätt värd pengarna.
Vill dock upplysa om att välj inte nått av dom mindre batterierna, är stor skillnad på maskinen beroende på batteriets Ah styrka.
Användarvisningsbild
av Funk
volvofantast skrev:Hur många nm ska det vara på hjulbultarna?
Till en Volvo, mellan 90 och 140Nm beroende på modell och fälg.

/Thomas
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18

Ja det var ju billigare än på Volvo […]

Det är nog många D5-ägare som k&ou[…]

Jag menar att om släpet är tomt eller ej[…]

Trasig taklucka

Hej alla! Först av allt vill jag tacka fö[…]